هاست پرسرعت
تکنولوژی

چگونه گوشی هوشمند از راه دور هک می‌شود و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟

چگونه گوشی هوشمند از راه دور هک می‌شود و برای جلوگیری از آن
چه باید کرد؟

احتمالاً شما هم گاهی وسوسه شده‌اید تا عبارت “چگونه یک گوشی را هک کنیم؟” را در گوگل جستجو کرده و با روش هک کردن گوشی‌های هوشمند آشنا شوید! اما واقعیت این است که هک کردن کاملاً غیر قانونی است و شما به هیچ وجه مجاز نیستید به گوشی یا دستگاه هوشمند شخص دیگری نفوذ کنید. البته، گاهی اوقات هم ممکن است خود شما مرتکب اشتباهی شده و طعمه مجرمان سایبری شوید.

ما امروزه تقریباً برای همه کارهای خود از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنیم؛ از پرداخت قبوض گرفته تا ارسال ایمیل، انجام همه این کارها با گوشی بسیار آسان است. اما این عملیات حاوی اطلاعات بسیار حساس در مورد زندگی شخصی ما هستند و اگر این داده‌ها به دست افراد اشتباه بیفتد، می‌تواند منجر به عواقب فاجعه باری شود.

به همین دلیل است که آشنایی با روش هک شدن گوشی از راه دور بسیار ضروری است تا بدانید برای مقابله با این روش‌ها چه کارهایی باید انجام دهید. در این مقاله از دیجی رو ما قصد داریم اطلاعات شما را در این خصوص افزایش داده و کمک کنیم تا خطر هک شدن گوشی هوشمند خود را کاهش دهید. پس با ما همراه باشید.

چگونه شخصی می‌تواند گوشی ما را از راه دور هک کند؟

بسیاری فکر می‌کنند اگر گوشی‌شان را گم نکنند یا به سرقت نرود، از دست هکرها در امان خواهند بود. اما این طرز تفکر اشتباه است و در کمال تعجب، هکرها برای سرقت اطلاعات شخصی شما نیازی به دسترسی فیزیکی به گوشی‌تان ندارند! بنابراین، چگونه هکرها گوشی شما را بدون دسترسی به آن هک می‌کنند؟ آن‌ها به راحتی می‌توانند گوشی شما را از راه دور هدف قرار دهند. بنابراین، اگر به اندازه کافی مراقب نباشید ممکن است رمزهای عبور، SSN‌ها، جزئیات حساب بانکی، پیام‌های متنی، عکس‌ها و تقریباً هر چیز دیگری که در گوشی دارید به همین طریق به دست افراد خلافکار بیفتد.

اما چگونه می‌توان گوشی را از راه دور هک کرد؟ مجرمان سایبری اغلب راه‌های منحصر به فردی برای دسترسی به گوشی‌های هوشمند افراد و نظارت بر آن‌ها ایجاد می‌کنند. معمولاً آن‌ها به دنبال برخی آسیب‌پذیری‌ها در سیستم عامل گوشی می‌گردند تا آن را هک کرده یا افراد را فریب دهند تا یکسری نرم افزارهای مخرب را روی گوشی خود دانلود و نصب کنند.

هک گوشی هوشمند

در نهایت، آیا هکرها می‌توانند گوشی شما را بدون دسترسی فیزیکی به آن کنترل کنند؟ متاسفانه پاسخ مثبت است. علاوه بر روش‌های کلی هک، راه‌های دیگری که هکرها برای هک کردن گوشی هوشمند از راه دور استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • از طریق شبکه‌های وای-فای عمومی: مجرمان سایبری شبکه‌های وای-فای جعلی ایجاد می‌کنند و وقتی با گوشی خود به آن‌ها متصل می‌شوید، شما را به سایت‌های مخرب هدایت می‌کنند.
  • تعویض سیم‌کارت: هکرها می‌توانند شماره تلفن شما را به دستگاه خود منتقل کرده و به این ترتیب به حساب‌های شما دسترسی پیدا کنند. برای جلوگیری از این وضعیت، باید همواره تعداد سیم کارت‌هایی که به نامتان هستند، استعلام کرده و در صورت مشاهده مورد مشکوک اقدام قانونی لازم را انجام دهید.
  • ایمیل‌ها یا پیامک‌های فیشینگ: هکرها گاهی اوقات یک لینک مخرب را به شما ایمیل کرده و سعی می‌کنند شما را فریب دهند تا روی آن کلیک کنید. چنین ایمیل‌ها یا متن‌هایی ممکن است بسیار واقعی به نظر برسند، و گاهی اوقات تشخیص یک سایت مخرب و یک سایت قانونی ممکن است بسیار سخت و پیچیده باشد.

چگونه بفهمیم گوشی‌مان هک شده است؟

چه یک آیفون داشته باشید یا یک گوشی هوشمند اندرویدی، برخی از علائم مشترک وجود دارند که می‌توانند نشان دهنده هک شدن دستگاه شما باشند. اگر متوجه این علائم در گوشی هوشمند خود شدید، این احتمال وجود دارد که یک مجرم سایبری شما را هدف قرار داده باشد:

  1. افزایش غیرمعمول مصرف اینترنت
  2. تخلیه بیش از حد و سریع باتری
  3. اجرای برنامه‌ها بیش از حد طول می‌کشد
  4. گوشی بدون هیچ دلیلی و به صورت تصادفی ریستارت می‌شود
  5. پاپ آپ‌های عجیب و غریبی ظاهر می‌شوند
  6. صدای نویز از گوشی شنیده می‌شود
  7. برنامه‌هایی روی گوشی وجود دارند که به خاطر نمی‌آورید چه زمانی آن‌ها را نصب کرده‌اید
  8. تماس‌های تلفنی عجیب و غریبی با گوشی شما گرفته می‌شود
  9. فعالیت غیرمعمولی در حساب‌های متصل به گوشی شما مشاهده می‌شود

این نشانه‌ها می‌توانند به شما یک ایده کلی بدهند که چگونه می‌توانید متوجه شوید آیا شخصی از راه دور به گوشی شما دسترسی دارد یا خیر. توجه داشته باشید که همه موارد ذکر شده در بالا به هک مرتبط نیستند. به عنوان مثال، اگر زمان زیادی برای اجرای یک برنامه طول می‌کشد، ممکن است مشکل در عملکرد خود گوشی باشد یا اینکه از نسخه قدیمی برنامه استفاده می‌کنید و باید آن را ارتقا دهید.

اما اگر متوجه فعالیت‌های عجیب و غریب در حساب بانکی خود یا هر حساب دیگری که از طریق تلفن خود به آن دسترسی دارید، شدید، این احتمال وجود دارد که قربانی جرایم سایبری شده باشید.

راه دیگری که می‌توانید متوجه شوید دستگاه شما هک شده است یا خیر، استفاده از نرم افزار آنتی ویروس برای اجرای اسکن امنیتی روی آن است. اگر مورد مشکوکی در گوشی‌تان وجود داشته باشد، برنامه آنتی ویروس می‌تواند آن را تشخیص دهد. بنابراین، جدا از دانستن اینکه چگونه شخصی می‌تواند از راه دور به گوشی شما دسترسی داشته باشد، باید بدانید که پس از یک حمله سایبری چه کاری باید انجام دهید.

هک گوشی هوشمند

چگونه دسترسی هکر را از گوشی خود قطع کنیم؟

اکنون که می‌دانید هکرها چگونه گوشی شما را هک می‌کنند، قدم بعدی انجام یک اقدام اصلاحی در این رابطه است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، حتماً توجه داشته باشید که با انجام بازنشانی تنظیمات کارخانه تمامی اطلاعات و فایل‌های ذخیره شده در حافظه داخلی گوشی و برنامه‌ها حذف شده و گوشی مانند روز اول خواهد شد.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید بازنشانی تنظیمات کارخانه را روی گوشی هوشمند خود انجام دهید، کارهای دیگری وجود دارد که حداقل می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

  • از شر برنامه‌های مشکوک خلاص شوید: برنامه‌هایی را که به صورت پیش فرض روی گوشی نبودند و خودتان هم آن‌ها را نصب نکرده‌اید، پیدا کرده و حذف کنید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که این کار به طور قطع به از بین رفتن مشکل کمک کند.
  • یک برنامه آنتی ویروس نصب کنید: یک مجموعه آنتی ویروس معتبر و کارآمد می‌تواند نرم افزارها یا فرآیندهای مخرب را در دستگاه شما شناسایی کرده و به شما کمک کند از گوشی هوشمند خود در برابر حملات احتمالی هکرها در آینده محافظت کنید.
  • به مخاطبین خود اطلاع دهید که هک شده‌اید: بهتر است به خانواده، دوستان و همکارانتان اطلاع دهید که نباید هیچ پیام مشکوکی را که از شماره تلفن شما ارسال می‌شود، باز کنند تا دچار مشکل نشوند.

پس از انجام کارهایی که می‌توانید برای حذف هکر از گوشی خود انجام دادید، باید رمزهای عبور حساب‌های خود را هم تغییر دهید. رمزهایی مانند رمز عبور خود گوشی، رمز عبور رسانه‌های اجتماعی، Apple ID یا حساب گوگل، ایمیل و رمزهای عبور بانکداری اینترنتی، از جمله مواردی هستند که باید تغییر دهید. در ضمن، توجه داشته باشید که حتماً رمزهای عبور قوی برای حساب‌های خود استفاده کنید. (اگر با رمزهای عبور قوی و نحوه ایجاد آن‌ها آشنایی ندارید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: چگونه یک رمز عبور قدرتمند بسازیم؟).

چگونه از ورود هکرها به گوشی خود جلوگیری کنیم؟

هک گوشی هوشمند

چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از گوشی هوشمند خود و اطلاعات شخصی ذخیره شده در آن در برابر هکرها استفاده کنید.

  1. گوشی هوشمند خود را قفل کنید: تعیین یک رمز عبور قوی برای قفل کردن گوشی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اگر گوشی‌تان از نوع آیفون بوده و از Touch ID یا Face ID بهره می‌برد، می‌توان از این ویژگی‌های امنیتی رده بالا نیز بهره ببرید.
  2. اینترنت همراه یا وای-فای را تنها مواقعی که نیاز دارید، روشن کنید: این کار می‌تواند از اتصال نرم افزارهای مخرب به اینترنت و استفاده آن‌ها از داده‌های شما جلوگیری کند.
  3. نقطه اتصال (Hotspot) خود را در مکان‌های شلوغ خاموش کنید: روشن بودن Hotspot دسترسی هکرها به گوشی شما را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، اگر مجبور هستید از این ویژگی استفاده کنید، مطمئن شوید که یک رمز عبور قوی برای آن تنظیم کرده‌اید.
  4. هرگز روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید: اگر پیام عجیبی از دوستتان دریافت کردید که به شما می‌گوید برای باز کردن یک سایت تصادفی روی لینک کلیک کنید، قبل از انجام این کار حتماً خوب فکر کنید. ممکن است بدافزاری پنهانی وجود داشته باشد.
  5. مطمئن شوید که دستگاه‌تان و برنامه‌های نصب‌شده روی آن به‌روز هستند: نصب آپدیت‌های ارائه شده برای سیستم عامل و نرم افزارها، در کنار بهبودهایی که در عملکرد دستگاه به ارمغان می‌آورند، آسیب‌پذیری‌های شناخته شده را نیز مسدود می‌کنند.
  6. گوشی خود را جیلبریک نکنید: این کار می‌تواند احتمال هک شدن گوشی هوشمندتان را در آینده افزایش دهد.
  7. از یک لایه امنیتی اضافی استفاده کنید: برای این کار، استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای را پیشنهاد می‌کنیم.

در کنار همه این کارها، نصب یک برنامه آنتی ویروس معتبر نیز معمولاً گزینه خوبی است.

محتاط بودن هیچ ضرری ندارد

خطر هک شدن این روزها زیاد است، زیرا روش‌های متنوعی برای این کار ابداع شده و نمی‌توان تنها با یک کار از آن جلوگیری کرد. و از آنجایی که دسترسی به ابزارهای هک نیز بسیار مرسوم‌تر و راحت‌تر از گذشته شده، باید از خود در برابر چنین خطری محافظت کنید.

تنها گوشی شما نیست که هکرها می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی، رایانه شخصی، ایمیل، مخاطبین و تقریباً هر چیز دیجیتالی دیگری در خطر هک شدن و لو رفتن قرار دارد. بنابراین، به خصوص اگر دوستانی دارید که علاقه‌مند به یادگیری هک و اقدامات خرابکارانه هستند، مطمئن شوید که تمام نکات گفته شده در بالا را همواره رعایت می‌کنید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا