هاست پرسرعت
تکنولوژی

مایکروسافت از نسخه جدید Bing و مرورگر Edge بر پایه هوش مصنوعی رونمایی کرد

مایکروسافت از نسخه جدید Bing و مرورگر Edge بر پایه هوش مصنوعی رونمایی کرد

مایکروسافت نسخه جدیدی از موتور جستجوگر خود با نام بینگ (Bing) را معرفی کرده که ظاهراً به نسخه ارتقاء یافته‌ای از همان فناوری هوش مصنوعی به کار رفته در ربات چت ChatGPT مجهز شده است. غول ردموندی این محصول را در کنار نسخه ارتقاء یافته مرورگر اج عرضه می‌کند و وعده داده که این دو ابزار در کنار هم تجربه جدیدی در زمینه مرور وب و یافتن اطلاعات آنلاین ارائه خواهند کرد.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در رویدادی که به مناسبت معرفی این محصول جدید برگزار شده بود، از نسخه جدید موتور جستجوی Bing با عنوان شروعی برای عصر جدید جستجوی آنلاین یاد کرده است. مایکروسافت استدلال کرده که الگوی جستجو در 20 سال گذشته تغییری نداشته و تقریباً نیمی از جستجوها به سؤالات کاربران پاسخ نمی‌دهند. به گفته این شرکت، ورود هوش مصنوعی مکالمه‌ای می‌تواند این روند را تغییر دهد و اطلاعات را به شکل روان‌تر و سریع‌تر ارائه دهد.

مایکروسافت موتور جستجوی بهبود یافته خود را “Bing جدید” نامیده و مشابه چیزی که در ChatGPT دیده‌ایم، در اینجا نیز کاربران می‌توانند سوالات خود را بپرسند و پاسخ‌ها را به زبان طبیعی دریافت کنند. این ویژگی از نسخه به‌روز شده مدل زبان هوش مصنوعی ساخته شده توسط OpenAI استفاده می‌کند که زیربنای ChatGPT است (معروف به “مدل پرومتئوس”) و البته به گفته مایکروسافت از اطلاعات به‌روزتری برای پاسخ دادن به سؤالات استفاده می‌کند.

نسخه جدید Bing

معرفی Bing جدید در بحبوحه فعالیت‌های هوش مصنوعی مایکروسافت و رقیب اصلی آن یعنی گوگل صورت می‌گیرد. از نوامبر سال گذشته که ChatGPT راه‌اندازی شد، علاقه به تولید متن با هوش مصنوعی افزایش یافته است. مایکروسافت که از نزدیک با OpenAI خالق ChatGPT همکاری می‌کند، به دنبال سرمایه‌گذاری در این شرکت است و قبلاً اعلام کرده که قصد دارد از این فناوری در مجموعه نرم افزارهای اداری خود استفاده کرده و کارهایی مانند خلاصه کردن جلسات و تکمیل خودکار خطوط کد را انجام دهد.

در همین حال، گوگل که برای سال‌ها هیچ رقیب قدرتمندی در بازار جستجوی وب نداشت، اکنون کاملاً غافلگیر شده و حتی طبق گزارش‌ها، لری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران گوگل که برای مدت‌ها خبری از آن‌ها نبود، برای کمک به مقابله با آنچه که می‌تواند تهدیدی برای بزرگترین منبع درآمد شرکت باشد، آماده شده‌اند.

گوگل برای عقب نماندن از رقابت، قبل از اینکه مایکروسافت بخواهد از برنامه‌های خود در زمینه هوش مصنوعی رونمایی کند، دیروز از ابزار اختصاصی خود برای رقابت با ChatGPT تحت عنوان بارد (Bard) رونمایی کرد. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، این نرم افزار را به عنوان یک “سرویس هوش مصنوعی محاوره‌ای آزمایشی” توصیف کرده و گفته است که در حال حاضر توسط گروه کوچکی از کاربران در حال تست است تا در هفته‌های آینده به مرحله عرضه گسترده برسد.

نسخه جدید Bing

آینده جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

با این حال، سوال بزرگ‌تری که مایکروسافت و گوگل باید به آن پاسخ دهند این است که آیا چت ربات‌های هوش مصنوعی جایگزین خوبی برای الگوریتم جستجوی فعلی هستند؟ چگونه این فناوری در کنار روش‌های موجود برای یافتن اطلاعات آنلاین قرار خواهد گرفت و وقتی اشتباه کند چه اتفاقی می‌افتد؟!

نکته آخر شاید مهم‌ترین قسمت سؤال باشد، زیرا همواره دیده شده که سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT برخی اوقات اطلاعات نادرست را به عنوان واقعیت ارائه می‌کنند. اگر چه محققان سال‌ها در مورد این مشکل هشدار داده‌اند، اما از زمان راه‌اندازی ChatGPT در فضای وب، نمونه‌های بی‌شماری از خطاهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی وجود داشته و حتی در برخی موارد توصیه‌های خطرناک و اشتباه پزشکی نیز ارائه شده است!

این ضعف هوش مصنوعی در حال حاضر یک مشکل بزرگ است. ظهور چت بات‌ها دوباره توجه‌ها را به این موضوع جلب کرده، اما گوگل سال‌هاست که به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن صفحات وب استفاده می‌کند. هر چند که در همین حد نیز گاهی خطاهای بدی مشاهده می‌شود و گوگل اطلاعات نادرستی را ارائه می‌کند.

علاوه بر مشکل اطلاعات نادرست، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بر اکوسیستم حاکم بر فضای وب نیز تأثیر منفی گذاشته و آن را نامتعادل کند. به عبارت دقیق‌تر اگر هوش مصنوعی اطلاعات را بدون هدایت کاربران به منبع آن جمع‌بندی و ارائه کند، در این صورت هیچ درآمدی برای منابع ایجاد نشده و در نتیجه انگیزه تولید کنندگان محتوا برای انتشار اطلاعات دقیق آنلاین کاهش خواهد یافت.

این‌ها تنها بخشی از مشکلاتی هستند که مایکروسافت، گوگل و سایرین در حرکت به سمت دنیای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی با آن مواجه خواهند بود، اما ظاهراً این شرکت‌ها فعلاً توجهی به مشکلات ندارند و تنها تلاش می‌کنند تا محصولات خود را زودتر از رقبایشان راه‌اندازی کرده و گوی سبقت را بربایند!

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا