مقایسه هوندا CBR600RR و کاوازاکی نینجا ZX-6R؛ کدامیک بهتر است؟
مقایسه هوندا CBR600RR و کاوازاکی نینجا ZX-6R؛ کدامیک بهتر است؟
هوندا CBR600RR و کاوازاکی نینجا ZX-6R دو نمونه از بهترین موتورسیکلتهای کلاس ۶۰۰ سیسی هستند و در مصافی هیجانانگیز رو در روی یکدیگر قرار گرفتهاند.
درست در زمانی که اکثر برندها نمایندهای در کلاس موتورسیکلتهای ۶۰۰ سیسی ندارند کاوازاکی با معرفی نینجا ZX-6R بهروز شده بمبی را در این کلاس ترکانده است! هماکنون این موتورسیکلت در برابر هوندا CBR600RR قرار میگیرد تا تواناییهای خود را نشان دهد. در حقیقت موتورسیکلت کاوازاکی را میتوان تنها نمونه ۶۰۰ سیسی یورو ۵ بازار دانست. بهروزرسانیهای این محصول جذاب شامل طراحی جدید، سیستمهای الکترونیکی ارتقا یافته و تجهیزات بهتر است که همگی باعث شدهاند این محصول اسپرت به بهترین نسخه خود بدل شود.
شاید ZX-6R در آمریکا محصولی بیبدیل به نظر برسد اما در ژاپن با سد محکمی به نام هوندا CBR600RR مواجه میشود. این دو موتورسیکلت تقریباً در تمامی جنبهها رقیب سرسخت یکدیگر هستند و هوندا حتی استانداردهای آلایندگی جدید ژاپن را که معادل یورو ۵ اروپاست پاس میکند؛ بنابراین مقایسه مفصل این دو موتورسیکلت هیجانانگیز امری اجتنابناپذیر خواهد بود. CBR600 و ZX-6R دو سوپر اسپرت واقعی به شمار میروند و در دل خود پذیرای پیشرانه ۴ سیلندر شدهاند. ردلاین دیوانهوار و صدای اگزوز کر کننده جزو ویژگیهای ذاتی هر دو موتورسیکلت است. همچنین باید دانست پیشرانههای یاد شده مناسب استفاده روزمره نیستند و بیشتر روی پیست و عملکردی مشابه سوپر بایک ها تمرکز دارند. البته تفاوتهای بین هر دو موتورسیکلت کاملاً قابلمشاهده است.
کاوازاکی نینجا ZX-6R به دلیل رعایت استانداردهای آلایندگی یورو ۵ مجبور به کاهش قدرت شده است اما هنوز هم ۳ اسب بخار قویتر از هوندا CBR600RR خواهد بود. همین موضوع درباره میزان گشتاور تولیدی نیز صدق میکند. البته جای تعجبی نیز وجود ندارد زیرا پیشرانه نینجا ۳۶ سیسی حجم بیشتر و نسبت تراکم بالاتری دارد. علاوه بر این حداکثر قدرت و گشتاور کاوازاکی سریعتر از هوندا به دست میآید و اختلاف دو موتورسیکلت در این زمینه ۱۰۰۰ دور در دقیقه است بنابراین شکی وجود ندارد که در خط استارت نینجا پیش خواهد افتاد. البته CBR وزن کمتر و مصرف سوخت بهتری را ارائه میکند.
مشخصات | هوندا CBR600RR | کاوازاکی نینجا ZX-6R |
پیشرانه | ۴ سیلندر خطی ۵۹۹ سیسی | ۴ سیلندر خطی ۶۳۶ سیسی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۱۹/۶۴ | ۱۲۲/۶۷ |
گیربکس | ۶ سرعته | ۶ سرعته |
وزن (کیلوگرم) | ۱۹۴ | ۱۹۸ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۵.۸ | ۶.۳ |
از اینجا به بعد شباهتهای زیادی بین هر دو موتورسیکلت وجود خواهد داشت. مونوشوک، رینگهای ۱۷ اینچی و ترمزهای دیسکی با ابعاد مشابه بین هوندا و کاوازاکی مشترک هستند. سواری تیز هوندا و کاوازاکی برای پیست و جاده عالی خواهد بود اما طرفداران نکتهسنج برخی تفاوتهای مهم را تشخیص خواهند داد. واقعیت این است که CBR600RR در دسترس تر از رقیب خود است چراکه نه تنها ارتفاع صندلی کمتری دارد بلکه فاصله بین محوری آن نیز کوتاهتر است. علاوه بر این ظرفیت باک سوخت بالاتر و مصرف سوخت کمتر به معنی زمان سواری بیشتر خواهد بود. تنها برتری نینجا در این بخش را میتوان ارتفاع بیشتر از سطح زمین دانست اما تفاوتها خیلی کم است و فکر نمیکنیم برای خریداران تعیین کننده باشند. در هر صورت برنده این بخش را میتوان CBR دانست.
از نظر تجهیزات باید دانست کلاس موتورسیکلتهای سوپر اسپرت هرگز روی چنین چیزی تمرکز نداشته است. در واقع رقبای حاضر در این بخش بازار ساده و بیآلایش باقی ماندهاند اما در سال جاری CBR و نینجا از تجهیزات مدرنی همچون چراغهای LED، نمایشگر TFT و سیستمهای کمکی الکترونیکی سود میبرند. هوندا اینجا دست برتر را دارد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به نمایشگر بزرگتر و تنظیمات الکترونیکی بیشتر اشاره کرد. همچنین شما شاهد دامپر فرمان الکترونیکی، حالتهای نمایش متنوع و… خواهید بود. البته نینجا هم دست و پا بسته نیست و با ارتباط گوشی هوشمند که در رقیب وجود ندارد عرضاندام میکند. از نظر ظاهری باید گفت CBR600RR تیزتر به نظر میرسد. اگزوز زیر دم موتورسیکلت به همراه بالهای آیرودینامیک و ظاهری یک دست و روان باعث شدهاند هوندا زیبایی زیادی داشته باشد و کاوازاکی نینجا ZX-6R در مرتبه پایینتری قرار گیرد. البته در حالت کلی زیبایی امری سلیقهای و شخصی است و بنابراین از بیان نظرات شما نیز استقبال خواهیم کرد.
ویژگی | هوندا CBR600RR | کاوازاکی نینجا ZX-6R |
نمایشگر TFT | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
حالتهای سواری | دارد | دارد |
کنترل ترمز پیشرانه | دارد | ندارد |
حالتهای قدرت پیشرانه | دارد | دارد |
دامپر فرمان | دارد | ندارد |
شیفتر سریع | دارد | دارد |
ارتباط گوشی هوشمند | ندارد | دارد |
با در نظر گرفتن تمامی جنبهها شکی وجود ندارد که CBR600RR جایگاه ویژهای در سبد محصولات بینالمللی هوندا دارد. این موتورسیکلت میتواند گزینهای ایده آل برای هوندا در بازارهای آمریکا، اروپا و بریتانیا محسوب شود به ویژه اینکه کاوازاکی نیز در میدان حضور دارد. البته غول موتورسیکلتسازی ژاپن خیلی به حضور همهجانبه در بازارهای گوناگون علاقه ندارد و شانس خرید آن در کشورهای یاد شده کمی پایین است؛ بنابراین اگر به دنبال یک موتورسیکلت سوپر اسپرت هستید نینجا ZX-6R با قیمت حدود ۱۱ هزار دلاری خود میتواند گزینه اصلی باشد. در هر صورت قدرت بیشتر و وجوه اشتراک زیادی را به دست میآورید و بنابراین در نبود هوندا چیز زیادی را از دست نمیدهید.