هاست پرسرعت
خودرو

مکلارن سولوس GT ابرخودروی سبک‌ وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی

مکلارن سولوس GT ابرخودروی سبک‌ وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی

قدرت ۷۴۰ اسب بخار برای خودروی اسپرت با وزن خالص کمتر از یک‌تُن، شاهکار جدید مکلارن است. سولوس GT یک پدیده‌ی مهندسانی در کلاس خود محسوب می‌شود.

اولین تصاویر از طرح بدنه‌ی سولوس، مردادماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این مدل به شکل نمادین در فستیوال مونتری ۲۰۲۲ حضور داشت و توانست ۲۵ خریدار متمول جذب کند.

ساخت مدل‌های ویژه و تولید محدود، علاوه‌بر ایجاد تنوع در میان محصولات تجاری، سودآوری بسیار خوب برای شرکت سازنده فراهم می‌کند. این استراتژی از سال‌ها قبل توسط برندهای انگلیسی شامل بنتلی و رولزرویس و استون مارتین، دنبال می‌شد. حالا  تعداد خودروهای ویژه ساخت مکلارن هم درحال افزایش هستند.

مکلارن سولوس GT ابرخودروی سبک‌ وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی

امسال فستیوال سرعت گودوود به یادبود مکلارن برگزار خواهد شد. شصت سال پیش، شرکت مکلارن توسط بوروس مکلارن فقید با هدف حضور در مسابقات سرعت شکل گرفت و خیلی زود برنامه‌ی تولید خودروهای جاده‌ای را آغاز کرد؛ اما پس از حادثه برای بنیان‌گذار و برخورد با مشکلات مالی، تمرکز خود را بر رقابت‌های جایزه بزرگ گذاشت. حاصل کار تیم‌های مهندسی مکلارن، علاوه‌بر قهرمانی در مسابقات مختلف، منجر به اختراعاتی جالب توجه شد که بر صنعت خودروسازی جهان تاثیر گذاشت.

مکلارن سولوس جی تی نمای پشت

ابرخودروهای تولید محدود مکلارن تا امروز، F1 و P1، سنا، اسپید تیل و الوا هستند. جدیدترین مدل به نام سولوس (Solus) براساس طرح مفهومی ساخته شده برای بازی ویژن گرن‌توریسمو ۲۰۱۷ شکل گرفته است. اطلاعات فنی با جزئیات عملکرد هنوز برای سولوس GT مشخص نیست اما حضور این ابرخودرو در رقابت تپه‌نوردی گودوود ۲۰۲۳ قطعی خواهد بود.

موتور  تنفس طبیعی ۵/۲ لیتر V10 در عقب وسط سولوس GT نصب خواهد شد تا محرک این خودروی ۱۰۰۰ کیلوگرمی باشد. چنین پیشرانه‌ای در تاریخ مکلارن بی‌نظیر است و نمونه‌ی ۶۲۰ اسب بخار ساخت آئودی را یادآوری می‌کند. از سویی دیگر، قدرت ۸۳۰ اسب بخار برای موتور ساخت مکلارن، نسبت قدرت به وزن سولوس GT را نزدیک به خودروهای فرمول یک نشان می‌دهد.

مکلارن سولوس GT ابرخودروی سبک‌ وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی

دیگر موضوع جالب برای ابرخودروی تولید محدود مکلارن، ساختار تک سرنشین با کابین مشابه هواپیماهای نظامی است. بسیاری از تجهیزات فنی نیز دارای فناوری خودروهای فرمول یک هستند. فرمان با نمایشگر لمسی، محافظ بالای سر هیلو، شاسی فیبرکربن و gsxr‌های قابل تنظیم، به خوبی حس رانندگی با یک مدل مسابقه‌ای سطح بالا را فراهم می‌کند.

مکلارن سولوس جی تی

براساس اطلاعات موجود، تنها ۲۵ دستگاه سولوس GT ساخته خواهد شد. تمام ظرفیت تولید این مدل به اتمام رسیده و ظاهرا شرکت سازنده، قیمت نهایی را در حدود ۴ میلیون دلار محاسبه کرده است. هر نمونه براساس مشخصات فیزیکی خریدار ساخته می‌شود و از نظر جزئیات کابین، اختصاصی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا