هاست پرسرعت
خودرو

چگونه می‌توان در خانه قطعات فیبر کربن تولید کرد؟

چگونه می‌توان در خانه قطعات فیبر کربن تولید کرد؟

در سال‌های اخیر نام فیبر کربن در دنیای خودرو بیشتر به گوش می‌خورد، ماده‌ای سبک‌وزن و مقاوم که باعث بهبود عملکرد خودروهای خاص و اسپرت می‌شود.

فیبر کربن ماده‌ای مستحکم، سبک‌وزن و بادوام است و در صنایع هوافضا و خودرو کاربردهای فراوانی دارد. احتمالاً اکثر شما عزیزان فکر می‌کنید تولید ماده موردبحث فرایند دشواری است اما می‌توان در خانه و با استفاده از ابزار و مواد لازم و اجاق‌گاز و فر آشپزخانه قطعات فیبر کربنی را تولید کنید. مالک کانال یوتیوبی اکو لپ استودیو اخیراً فرایند تولید پوشش پیشرانه بی ام و خود از جنس فیبر کربن خشک را منتشر کرده است. برخلاف فیبر کربن‌های موسوم به کار رفته در محصولات برندهایی همچون مک لارن و فراری، فیبر کربن خشک به‌طور ویژه برای کاربردهای چیدمان خشک طراحی شده است. این ماده فاقد هرگونه رزین است و بنابراین با محصولی سبک‌وزن روبرو هستیم که در مقیاس و قطعات کوچک کار کردن با آن راحت‌تر خواهد بود.

این یوتیوبر کار خود را با یک پوشش پیشرانه پلاستیکی استوک شروع می‌کند و قالبی را برای نسخه فیبر کربنی آن می‌سازد. در گام بعدی او قبل از مهر و موم و خالی کردن هوای داخل قالب صفحاتی از فیبر کربن خشک پیش‌ساخته را در داخلش می‌ریزد. نهایتاً یوتیوبر موردبحث جهت اتصال صفحات این ماده به یکدیگر قالب را در فر اجاق می‌گذارد. پس از پخته شدن پوشش پیشرانه از جنس فیبر کربن خشک، سه لایه رزین اپوکسی اضافه می‌شود تا استحکام بیشتری داشته باشد. همچنین باید زمان کافی برای خشک شدن هر لایه وجود داشته باشد. در گام بعدی قطعات به مدت ۱۲ ساعت در فر قرار می‌گیرند تا پوشش پیشرانه دوباره پخته شود. بعد از آن زوایای تیز و ذرات اضافی پوشش پیشرانه گرفته می‌شوند و در نهایت طرح شفاف و مقاوم در برابر گرما روی آن بکار می‌رود.

نتیجه نهایی واقعاً احساس‌برانگیز است و همان شکل پوشش پیشرانه اصلی را به همراه دارد و درعین‌حال شبیه قطعات سطح بالا و گران‌قیمت ساخته شده است. اگرچه فرایند تولید این قطعه سرراست و نسبتاً ساده به نظر می‌رسد و اما روش خوبی برای تولید وسایل جانبی جذاب از جنس ماده سبک وزن و با دوام است هرچند فکر نمی‌کنیم کسی با این روش به دنبال تولید قطعات اصلی خودرو همچون سیستم تعلیق یا شاسی باشد! به همین دلیل است که شرکتی همچون آلفارومئو تولید قطعات خودروی اسپرت ۴C را به شرکت آدلر پلاستیک سپرده است، شرکتی که تجربه بیشتری در زمینه تولید مونوکوک دارد. در کانال یوتیوب اکو لپ استودیو ویدئوهای زیادی در زمینه تولید قطعاتی همچون فرمان خودرو، دستگیره درب و تریم های بدنه از جنس فیبر کربن وجود دارد و شما می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا