هاست پرسرعت
خودرو

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

کدام‌یک از این کراس‌اوورهای کامپکت لوکس، مجلل‌ترین تجربه را ارائه می‌کنند؟ در یک سفر طولانی و چالش‌برانگیز پاسخ این سؤال را خواهیم فهمید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

کراس‌اوورهای لوکس کامپکت بخش مهمی از صنعت خودروسازی هستند. حال چهار نمونه از این خودروها را گرد هم جمع کرده و مقصد ویژه‌ای را برای آزمایش آن‌ها انتخاب کرده‌ایم. ما ابا این کراس‌اوورها راهی دریاچهٔ خرس بزرگ می‌شویم. منطقه‌ای تفریحی در جنوب کالیفرنیا با ارتفاع بیش از ۲۱۰۰ متر از سطح دریا که فقط از طریق جاده‌های پرپیچ‌وخم و چالش‌برانگیز قابل‌دسترسی است، سفر جاده‌ای ایده‌آلی برای کراس‌اوورهای ما خواهد بود.

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

شرکت‌کنندگان

نسل جدید آکورا RDX سال ۲۰۱۹ به بازار آمد و سال گذشته نیز یک به‌روزرسانی را تجربه کرد. آکورا یک نمونهٔ A-Spec ادونس با سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی و قیمت ۵۵,۵۴۵ دلار را در اختیار ما قرار داد که به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۷۲ اسب بخار قدرت مجهز است. خودروی بعدی جنسیس GV70 است که با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ ۳۰۰ اسب بخاری در تیپ بالا ردهٔ ادونس با قیمت ۵۳,۵۰۰ دلار پای به این رقابت گذاشته است که ارزان‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود.

مثل RDX و GV70، لکسوس NX هم برای سال ۲۰۲۳ تغییر چندانی نداشته است. خودروی مورد آزمایش ما از نوع NX350 با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربو و ۲۷۵ اسب بخار قدرت است که به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود و ۵۶,۹۳۰ دلار قیمت دارد؛ و نهایتاً به کُرسیر می‌رسیم که لینکلن یک نمونه از تیپ میانی رزرو آن را با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخاری برای ما فرستاد. خبر بزرگ این خودرو برای مدل ۲۰۲۳ ارائهٔ سیستم نیمه خودران اکتیو گلاید است که البته صرفاً از طریق پکیج سفارشی گران‌قیمت ۱۰,۷۳۰ دلاری ارائه می‌شود و کرسیر را با قیمت ۶۱,۵۳۵ دلار به گران‌ترین خودروی جمع تبدیل می‌کند.

شروع سفر

رانندگی طولانی امکان بررسی کابین و تکنولوژی این خودروها را فراهم کرد. جنسیس به لطف تودوزی چرمی واقعی و ترکیب کنترل‌های آنالوگ و دیجیتال در مجموعه‌ای منسجم و زیبا، نظر همه را جلب کرد. ناامیدی بزرگ در کابین GV70 اما سیستم تشخیص صدای وحشتناک جنسیس است که حتی موج رادیو را هم به‌سختی تغییر می‌دهد.

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

ما از کابین لینکلن شگفت‌زده شدیم. این خودرو بهترین نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی را بین رقبا دارد هرچند که قاب کرومی آن شبیه تبلتی به نظر می‌رسد که روی داشبورد نصب شده است. صفحهٔ اصلی این سیستم می‌تواند چندین عملکرد مثل نقشه، سیستم صوتی و… را به‌طور هم‌زمان نمایش دهد. کنترل‌های روی فرمان کرسیر هم بسیار خوب طراحی شده‌اند.

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

کابین لکسوس خیلی لوکس به نظر نمی‌رسد اما متریال باکیفیت و محفظه‌های اشیاء فراوانی دارد. ما همچنین نمایشگر بزرگ و واضح این خودرو با سهولت جابجایی بین ناوبری و سیستم صوتی را دوست داشتیم. بااین‌حال، دکمه‌های روی غربیلک فرمان ناامیدکننده هستند زیرا باید انگشت را روی آن‌ها نگه داشت و کمی صبر کرد تا عملکرد مربوطه روی هدآپ دیسپلی به نمایش درآید.

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

وقتی حرف از ناامیدی می‌شود، همه به کابین آکورا اشاره می‌کنند با دکمه‌های زیادی در پانل میانی باریک داشبورد و نمایشگر کوچکی که فقط از طریق پد لمسی پیچیده‌ای کنترل می‌شود. آکورا هرچند به خاطر صندلی راحت راننده تحسین می‌شود اما در مقایسه با سه کراس‌اوور دیگر سال‌ها کهنه‌تر به نظر می‌رسد.

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

رانندگی

روی جاده، هر چهار خودرو با دید خوب و مانوردهی آسان، نشان می‌دهند که کراس‌اووری کامپکت هستند. فرمان سبک RDX باعث می‌شود چابک‌ترین خودروی گروه احساس شود اما آکورا در بیشترین سروصدای جاده و سفت‌ترین سواری روی آسفالت خراب با لکسوس رقابت می‌کند. البته تعلیق NX روی دست‌اندازهای بزرگ عملکرد نرمی دارد. لینکلن هم سواری آرامی را به نمایش می‌گذارد اما روی آسفالت دانه‌درشت، پرسروصدا می‌شود. جنسیس با عملکرد خوبی در حد وسط قرار می‌گیرد اما فرمان سنگین آن هنگام پارک کردن بسیار آزاردهنده خواهد بود.

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

جاده‌های پیچ‌درپیچ به سمت مقصد، مکان مناسبی برای ارزیابی هندلینگ خودروها بود و اینجا است که آکورا واقعاً می‌درخشد. RDX با فرمان دقیق و پاسخ‌های عالی، جذاب‌ترین رانندگی را در پیچ‌ها داشت و عجیب اینکه لکسوس هم با احساس فرمان بسیار خوب و موتور خوش‌صدا، خیلی را رقیب ژاپنی خود فاصله نداشت. کُرسیر اما با فرمانی که بازخورد کمی دارد، بیشتر برای راحتی تنظیم شده تا سرعت. بااین‌حال، پلت‌فرمی که با فورد اسکیپ مشترک است، عملکرد بسیار خوبی داشته و اگر از احساس جزئی عدم کنترل چشم‌پوشی کنیم، می‌توان در پیچ‌ها اوقات خوشی را سپری کرد. ترمزها اما لذت را از بین می‌برند و انتقاد همهٔ آزمایش‌کنندگان را به دنبال دارد. همه آزمایش‌کنندگان موقعیت رانندگی پایین و سواری مانند GV70 و همین‌طور احساس استحکام آن در جاده را دوست داشتند اما فرمان سنگین که در حالت اسپرت حتی سنگین‌تر می‌شود این حس خوب را تضعیف می‌کند.

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

رسیدن به مقصد

وقتی به مقصد یعنی دریاچهٔ خرس بزرگ رسیدیم، وقت آن بود که صندلی‌های عقب خودروها را بررسی کنیم. آکورا بهترین صندلی‌های عقب را دارد که نه‌تنها جادار است بلکه به دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به صندلی‌های جلو، دید عالی را فراهم می‌کند. صندلی‌های عقب جنسیس اما بسیار تنگ است و پشتی صندلی‌های جلو آن‌قدر نزدیک است که حس خواهید کرد در عقب خودرو گیر افتاده‌اید. GV70 همچنین تنها خودروی گروه بدون گرم‌کن صندلی‌های عقب است و این آپشن فقط در نسخهٔ V6 آن ارائه می‌شود.

صندلی‌های عقب لکسوس هم تنگ هستند اما تکیه‌گاه ران‌ها در قسمت نشیمنگاه صندلی‌های آن خوشایند به نظر می‌رسد. لینکلن هم امکانات رفاهی زیادی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد اما سانروف پانوراما که تا عقب کشیده شده، فضای سر را برای افراد بلندقد محدود می‌کند. در هر چهار خودرو امکان خواباندن صندلی‌های عقب وجود دارد که این کار در RDX و GV70 به‌صورت دستی و در کُرسیر و NX برقی انجام می‌شود. کیفیت رنگ جنسیس و لینکلن بسیار خوب است اما رنگ لکسوس و آکورا حالت پوست پرتقالی شدیدی دارد.

برنده کدام است؟

هنگام بازگشت، برای ناهار توقف و در مورد رتبه‌بندی خودروها صحبت می‌کنیم. همه موافقیم که هر چهار خودرو مأموریت خود را به‌خوبی انجام می‌دهند. بااین‌حال، باید رتبه‌ها مشخص شود. جایگاه چهارم به آکورا RDX می‌رسد. ما دینامیک رانندگی اسپرت RDX را دوست داریم و عجیب است که خودرویی با بهترین فضای صندلی عقب و صندوق بار در جایگاه آخر قرار گیرد؛ اما این رقابت بین کراس‌اوورهای لوکس است و آکورا با سواری پرسروصدا، نمایشگر کوچک و پد لمسی ناخوشایند، ناکام می‌ماند. RDX خودروی خانوادگی عالی است و به‌خوبی خود را از هوندا CR-V متمایز کرده اما به‌اندازهٔ سه کراس‌اوور دیگر این رقابت لوکس احساس نمی‌شود.

لکسوس NX350 مقام سوم را به خود اختصاص می‌دهد. این خودروی راحت‌تر و باکیفیت‌تر از RDX است اما با فاصلهٔ زیادی در پس جنسیس و لینکلن قرار می‌گیرد. لکسوس فاقد شکوه GV70 و کُرسیر است و بیشتر کارهایی که به‌خوبی انجام می‌دهد را تویوتا رافور هم با قیمت ارزان‌تر، به همان خوبی انجام می‌دهد.

لینکلن کُرسیر که با فاصله از رقبای ژاپنی جلوتر است، در رتبهٔ دوم قرار می‌گیرد. سیستم اکتیو گلاید این ماشین فوق‌العاده است اما این تنها دلیل رتبهٔ خوب کُرسیر نیست زیرا ما کابین، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و رانندگی لوکس و آرام کراس‌اوور لینکلن را هم دوست داشتیم. کرسیر به‌جز ترمزهای ناخوشایند، هیچ ایراد بزرگی ندارد و حتی می‌توانست برندهٔ این رقابت باشد اما به خاطر قیمت جایگاه اول را از دست داد. مطمئناً صرف‌نظر کردن از سیستم اکتیو گلاید قیمت را کاهش می‌دهد اما این به معنای حذف گرم‌کن صندلی‌های عقب، سقف پانوراما و هدآپ دیسپلی هم خواهد بود و کرسیر را به کراس‌اووری سطح پایین‌تر تبدیل می‌کند.

هرچند GV70 برندهٔ این نبرد می‌شود اما این پیروزی تمیزی نیست زیرا هر چهار آزمایش‌کننده بشدت از سیستم تشخیص صدای ضعیف، فرمان سنگین و صندلی‌های عقب تنگ آن انتقاد کردند. بااین‌حال، جنسیس حتی با وجود این مشکلات، چه از لحاظ ظاهر، چه احساس و چه رانندگی، شبیه گران‌ترین خودروی این نبرد به نظر می‌رسد درحالی‌که کمترین قیمت را دارد. این شگفت‌انگیز است و باعث پیروزی کراس‌اوور کره‌ای‌ها می‌شود.

مقام چهارم: آکورا MDX

نقاط مثبت: دینامیک رانندگی عالی، صندلی عقب جادار، طراحی هوشمندانه صندوق بار

نقاط منفی: طراحی داخلی قدیمی، نمایشگر کوچک اطلاعاتی-سرگرمی، سواری پرسروصدا

چکیده: آکورا RDX یک کراس‌اوور اسپرت عالی است اما یک کراس‌اوور لوکس عالی نیست

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

مقام سوم: لکسوس NX350

نقاط مثبت: طراحی بیرونی جذاب، کیفیت داخلی خوب، صندلی‌های عقب تاشو برقی

نقاط منفی: فضای محدود بار و سرنشین، پیشرانهٔ زمخت، فقدان احساس تجمل

چکیده: لکسوس NX خودرویی منحصربه‌فرد و دوست‌داشتنی است اما خیلی لوکس احساس نمی‌شود

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

مقام دوم: لینکلن کُرسیر

نقاط مثبت: سیستم اکتیو گلاید عالی، کنترل‌های عالی، کابین مجلل

نقاط منفی: ترمزهای ناخوشایند، قیمت بالا در صورت سفارش اکتیو گلاید، تعلیق می‌توانست نرم‌تر باشد

چکیده: فکر می‌کنید لینکلن توان ساخت کراس‌اووری در کلاس جهانی را ندارد؟ با کُرسیر رانندگی کنید

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

مقام اول: جنسیس GV70

نقاط مثبت: کابین مجلل، احساس گران‌قیمت، ارزان‌ترین قیمت

نقاط منفی: سیستم تشخیص صدای ضعیف، فرمان سنگین، صندلی عقب وحشتناک

چکیده: وقتی صحبت از ارزش در برابر قیمت می‌شود، هیچ‌کدام از رقبا توان رقابت با GV70 را ندارند

نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

مقایسه مشخصات فنی

آکورا RDX

جنسیس GV70

لکسوس NX350

لینکلن کُرسیر

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو ۲.۵ لیتری I4 توربو ۲.۴ لیتری I4 توربو ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۲۷۲ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار ۲۷۵ اسب بخار ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر ۴۲۰ نیوتن متر ۴۲۵ نیوتن متر ۳۷۳ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۷۵۱ میلی‌متر ۲,۸۷۵ میلی‌متر ۲,۶۹۰ میلی‌متر ۲,۷۱۰ میلی‌متر
طول ۴,۷۶۰ میلی‌متر ۴,۷۱۴ میلی‌متر ۴,۶۶۱ میلی‌متر ۴,۶۰۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۰۰ میلی‌متر ۱,۹۱۰ میلی‌متر ۱,۸۶۴ میلی‌متر ۱,۸۸۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۶۹ میلی‌متر ۱,۶۳۰ میلی‌متر ۱,۶۷۱ میلی‌متر ۱,۶۲۸ میلی‌متر
فاصله از زمین ۲۰۸ میلی‌متر ۱۸۵ میلی‌متر ۱۹۵ میلی‌متر ۲۰۰ میلی‌متر
دایرهٔ چرخش ۱۱.۸ متر ۱۱.۵ متر ۱۲.۲ متر ۱۱.۳ متر
وزن خالص ۱۸۲۲ کیلوگرم ۱۹۵۳ کیلوگرم ۱۸۰۹ کیلوگرم ۱۸۰۱ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۸۳۵ لیتر ۸۲۰ لیتر ۶۴۵ لیتر ۷۸۰ لیتر
ظرفیت یدک کشی ۶۸۰ کیلوگرم ۱۶۰۰ کیلوگرم ۹۱۰ کیلوگرم ۱۳۶۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۰ ثانیه ۶.۰ ثانیه ۷.۲ ثانیه ۶.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۴ ثانیه ۱۴.۵ ثانیه ۱۵.۴ ثانیه ۱۵.۰ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۷.۵ متر ۳۷.۲ متر ۳۷.۵ متر ۳۴.۷ متر
شتاب جانبی ۰.۸۲ جی ۰.۸۴ جی ۰.۸۰ جی ۰.۸۳ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۷.۵ ثانیه ۲۶.۹ ثانیه ۲۷.۲ ثانیه ۲۷.۰ ثانیه
ظرفیت باک ۶۵ لیتر ۶۶ لیتر ۵۵ لیتر ۶۱ لیتر
مصرف سوخت ۱۰.۲ لیتر ترکیبی ۹.۸ لیتر ترکیبی ۹.۴ لیتر ترکیبی ۹.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۵۰,۷۹۵ دلار ۴۴,۲۷۵ دلار ۴۳,۹۶۵ دلار ۴۶,۷۷۰ دلار
قیمت تست‌شده ۵۵,۵۴۵ دلار ۵۳,۵۰۰ دلار ۵۶,۹۳۰ دلار ۶۱,۵۳۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۴ رای

منبع

MotorTrend

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا