هاست پرسرعت
خودرو

رفع کدری و مات شدگی چراغ ماشین

رفع کدری و مات شدگی چراغ ماشین

یکی از مشکلات چراغ‌های جلوی خودرو کدر و زرد شدن آن است. در این مطلب روش‌هایی ساده و کم‌هزینه را برای شفاف کردن چراغ خودرو معرفی خواهیم کرد.

چراغ‌های جلو یکی از قسمت‌های مهم خودرو هستند زیرا با روشن کردن مسیر، امکان رانندگی ایمن‌تری را فراهم می‌کنند؛ اما به‌مرور زمان، ممکن است طلق این چراغ‌ها کدر یا زرد شود که این مشکل باعث کاهش روشنایی و نور چراغ‌ها خواهد شد. با کدر شدن چراغ‌های جلو، شاید برخی به فکر تعویض آن‌ها بیفتند اما با راه‌حل‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری هم می‌توان کدری این چراغ‌ها را برطرف کرد. این کار نه‌تنها نور چراغ‌ها را بهتر می‌کند بلکه در زیباتر به نظر رسیدن خودرو هم تأثیر دارد؛ بنابراین، در ادامه قصد معرفی راه‌های رفع کدری چراغ‌های جلوی خودرو را معرفی کنیم.

همچنین بخوانید:

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

دلایل کدر شدن چراغ ماشین

روی چراغ‌های جلوی خودرو طلقی از جنس پلی‌کربنات نصب می‌شود که بسیار مستحکم است تا در شرایط سخت رانندگی دوام بیاورد؛ اما این پلاستیک در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید آسیب‌پذیر است و اگر به مدتی طولانی در معرض نور آفتاب باشد تغییر رنگ می‌دهد. آلودگی هوا، برخورد ذراتی مثل شن و سنگریزه، کیفیت پایین طلق چراغ‌ها، حرارت بیش از حد لامپ‌های داخل چراغ و… هم می‌تواند از دیگر دلایل کدر و مات شدن چراغ‌های جلو باشد.

رفع کدری و مات شدگی چراغ ماشین

روش‌های رفع زردی و شفاف کردن چراغ‌های خودرو

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، برطرف کردن کدری چراغ خودرو با روش‌های ساده و کم‌هزینه‌ای ممکن خواهد بود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مایع ظرف‌شویی

برای رفع کدری چراغ خودرو پیش از همه ابتدا از مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. این ساده‌ترین روش رفع کدری چراغ ماشین است. مقداری از مایع ظرف‌شویی را بردارید، روی یک پارچه خیس بریزید و چراغ‌ها را تمیز کنید.

رفع کدری و مات شدگی چراغ ماشین

خمیردندان

شاید عجیب باشد اما استفاده از خمیردندان یکی از راه‌های عالی برای رفع کدری چراغ خودرو محسوب می‌شود. برای تمیز کردن چراغ‌های جلو از این طریق باید خمیردندان غیر ژله‌ای، پارچهٔ نرم، نوارچسب و مایع شیشه‌پاک‌کن در اختیار داشته باشید. ابتدا چراغ‌های جلو را با شیشه‌پاک‌کن بشویید تا چربی‌ها، کثیفی و گردوغبار از روی چراغ پاک شوند. سپس چراغ‌ها را خشک کنید و دور آن‌ها را نوارچسب بزنید زیرا خمیردندان به رنگ خودرو آسیب میزند. پس‌ازاین، خمیردندان را روی چراغ بمالید و پارچه‌ای نرم را با حرکات دایره‌ای روی آن بکشید تا پخش شود. پس از پنج دقیقه، چراغ را با آب بشویید و اگر هنوز اثری از کدری دیده می‌شد دوباره همین کار را تکرار کنید.

رفع کدری و مات شدگی چراغ ماشین

سرکه

سرکه ماده‌ای فوق‌العاده قوی و طبیعی است که می‌تواند با از بین بردن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها، چراغ‌های خودرو را شفاف کند. برای این کار فقط به سرکه، آب، بطری اسپری و پارچه نرم نیاز دارید. ابتدا کثیفی‌ها و گردوغبار روی چراغ‌ها را تمیز کنید. سپس یک واحد سرکه را با سه واحد آب ترکیب کنید. محلول را در یک بطری اسپری بریزید و روی چراغ جلو اسپری کنید. پنج دقیقه صبر کنید تا محلول روی چراغ بماند و سپس با یک پارچهٔ تمیز و با حرکات دایره‌ای پهن آن را پاک کنید.

رفع کدری و مات شدگی چراغ ماشین

جوش‌شیرین

اگر سرکه به‌تنهایی نتوانست چراغ را شفاف کند، دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را هم به محلول آب و سرکه‌ای که در روش قبل تهیه کردید اضافه کنید. همچنین می‌توانید بدون آب، فقط از سرکه و جوش‌شیرین استفاده کنید. برای این کار، یک واحد جوش‌شیرین را با دو واحد سرکه سفید در یک کاسه مخلوط کنید تا کف کند. سپس پارچه تمیزی را به این مخلوط آغشته کنید و با حرکات دایره‌ای کوچک چراغ‌ها را تمیز کنید. در آخر هم چراغ را بشویید و با پارچه‌ای تمیز خشک کنید. اگر همچنان کدری در چراغ دیده می‌شد، این فرایند را دوباره تکرار کنید.

نوشابه

نوشابه‌های گازدار چون حاوی اسید هستند می‌توانند رسوبات سطوح مختلف را پاک کنند. نوشابه در مقایسه با سرکه و خمیردندان کندتر عمل می‌کند اما جایگزین ارزان‌تری است. مثل روش‌های قبلی، ابتدا چراغ‌ها را کامل بشویید و خشک کنید. سپس دور چراغ‌ها را چسب بزنید تا نوشابه با رنگ بدنه خودرو تماس پیدا نکند. حال نوشابه را روی اسفنج یا دستمال تمیزی بریزید و به چراغ بمالید. همچنین می‌توانید نوشابه را داخل بطری ریخته و اسپری کنید. پس‌ازاینکه ۱۰ دقیقه نوشابه روی چراغ ماند، با آب چراغ را بشویید تا حالت چسبناکی آن از بین برود. برای رسیدن به نتیجهٔ مطلوب باید چند بار این فرایند را تکرار کنید.

رفع کدری و مات شدگی چراغ ماشین

سخن پایانی

روش‌هایی که در بالا گفتیم، راه‌های ساده و کم‌هزینه برای شفاف کردن چراغ خودرو هستند و ممکن است موقتی باشند. این یعنی پس از تمیز کردن چراغ‌ها از طریق این روش‌ها، شاید پس از مدتی نه‌چندان طولانی چراغ‌ها دوباره کدر شوند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید نتیجهٔ کار بهتر شده و همچنین دوام بیشتری هم داشته باشد، باید از روش‌های حرفه‌ای‌تر و گران‌تری استفاده کنید که ازجمله آن می‌توان به استفاده از سنباده و کیت مخصوص شفاف کردن چراغ خودرو اشاره کرد. بااین‌حال، اگر کدری و مات شدگی چراغ خودرو خیلی زیاد نباشد، همین روش‌های ساده هم می‌تواند نتیجه مطلوبی به دنبال داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا