هاست پرسرعت
خودرو

واردات چه خودروهایی به کشور ممنوع است؟

واردات چه خودروهایی به کشور ممنوع است؟

با آزاد شدن واردات خودرو به کشور توسط عموم مردم، جزئیات اولیه درباره ممنوعیت واردات برخی خودروها منتشر شده است.
واردات چه خودروهایی به کشور ممنوع است؟

داستان خرید خودرو در کشورمان جزو عجیب‌ترین و درعین‌حال غم‌انگیزترین موضوعاتی است که می‌توان دید. در چند سال اخیر جدای از افزایش عجیب و شدید قیمت خودرو شاهد تست چندین روش عرضه هستیم تا بلکه افسار افزایش قیمت خودرو کشیده شود اما هیچ‌کدام از این روش‌ها جواب نداده‌اند. از قرعه‌کشی و تشکیل صف‌های طولانی گرفته تا عرضه در بورس و بلوکه کردن پول و…، تدابیر مسئولان درباره کاهش قیمت خودرو به در بسته خورده است. جدای از این موارد، خریداران خودرو در موارد متعددی مبلغ مدنظر خودرو را مدت‌ها قبل از دریافت آن پرداخت کرده‌اند اما نه موعد دقیق تحویل مشخص است و نه قیمت نهایی آن! در موارد زیادی نیز خودرویی به غیر از خودروی انتخابی اولیه عرضه می‌شود.

اکستریم VX اکستریم VX

با این تفاسیر، آنچه در چند روز اخیر سر و صدا به پا کرده آزاد شدن واردات خودروهای سواری و کارکرده به کشور توسط عموم مردم بود که البته فعلاً جزئیات زیادی از آن در دست نیست. البته برخی اطلاعات نشان می‌دهد همچنان محدودیت‌هایی برای ورود خودروها وجود دارد. به گزارش gsxr و به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس آیین‌نامه ابلاغی، سه دسته از خودروها با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، خودروهای فرمان راست و خودروهای سرقتی در کشور مبدأ امکان ورود به کشور را نخواهند داشت.

با اینکه برخی افراد نسبت به واردات خودرو آن‌هم به‌صورت انبوه به کشور ابراز خوش‌بینی کرده و حتی خودروی مدنظر خود را نیز انتخاب نموده‌اند (!)، اما تحلیلگران با توجه به چالش ارزی از یک طرف و وسواس بانک مرکزی برای تعیین منشأ ارز مورد استفاده برای واردات هر کالایی به کشور، معتقدند منابع ارزی موردنیاز برای واردات خودرو‌های کارکرده خارجی مهیا نیست و بعید است سکان‌دار هدایت پولی و بانکی کشور با استفاده از ارز با منشأ نامشخص برای واردات خودرو‌های خارجی موافقت کند.

دلیلی که تحلیلگران برای این موضوع مطرح می‌کنند این است که در زمان واردات خودرو‌های صفرکیلومتر، شرکت‌های وارد کننده تلاش کردند مدیران بانک مرکزی را قانع کنند تا اجازه دهند از ارز شخصی برای واردات خودرو استفاده شود؛ اما در نهایت بانک مرکزی زیر بار این درخواست نرفت و تأکید کرد ارز مورد استفاده برای واردات خودرو باید دارای منشأ مشخص باشد. همین اتفاق باعث شد در سال گذشته تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شود. امسال هم حول‌وحوش ۱۲ هزار دستگاه وارد شده، اما همچنان بخش عمده‌ای از این خودرو‌ها در گمرک مانده و معطل طی کردن فرآیند ورود به کشور از جمله تأمین ارز هستند. در مجموع کارشناسان و تحلیلگران چندان به واردات خودروهای دست‌دوم خوش‌بین نیستند هرچند باید منتظر ماند و دید آخر و عاقبت این برنامه خبرساز چه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا