هاست پرسرعت
خودرو

حراج لاشه فراری ۵۰۰ موندیال با قیمت فراتر از ۱ میلیون دلار!

حراج لاشه فراری ۵۰۰ موندیال با قیمت فراتر از ۱ میلیون دلار!

محصولات فراری به قدری ارزشمند هستند که حتی لاشه خودروی ۵۰۰ موندیال نیز می‌تواند در حراجی‌ها با قیمتی فراتر از ۱ میلیون دلار به فروش برسد!

شاید هیچ برند دیگری به اندازه فراری با پیشرانه ۱۲ سیلندر عجین نشده باشد. اگرچه چنین رابطه‌ای همواره وجود داشته است اما ایتالیایی‌ها با تولید پیشرانه‌های گوناگون که در موتور اسپرت نیز موفق شده‌اند بیگانه نیستند. در اوایل دهه ۵۰ میلادی فراری حتی برخی خودروهای ۴ سیلندر از جمله ۵۰۰ موندیال را تولید کرد و انتظار می‌رود یکی از همین مدل‌های اولیه در حراجی RM Sotheby’s با قیمت قابل‌توجهی به فروش رود. البته منظور ما خودرویی کامل نیست بلکه لاشه آن حراج خواهد شد!

اولین خودروی مسابقه‌ای فرمول یک فراری که از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده می‌کرد در گرندپری باری ۱۹۵۱ تست شد. پیشرانه ۲.۵ لیتری این خودرو توسط اورلیو لامپردی طراحی شده بود و اواخر همان ماه نسخه ۲ لیتری نیز برای نصب در خودروی مسابقه‌ای فرمول ۲ فراری آماده شد. پیشرانه موردبحث که با نام تیپو ۵۰۰ شناخته می‌شد ساختاری تمام آلومینیومی داشت و از شمع‌های دوبل و دو کاربراتور وبر استفاده می‌کرد. با قدرت ۱۸۰ اسب بخار، تیپو ۵۰۰ توانایی‌های زیادی داشت به گونه‌ای که آلبرتو آسکاری توانست با خودروی فراری ۵۰۰ F2 قهرمانی جهان سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ را به دست آورد.

فراری در سال‌های بعد ۵۰۰ موندیال را به عنوان خودرویی جاده‌ای و برای ادای احترام به موفقیت در موتور اسپرت تولید کرد. پیشرانه تیپو ۵۰۰ در این خودرو ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و با زیر بدنه زیبای طراحی شده توسط پینین فارینا جا خوش کرده بود. تنها ۱۳ دستگاه از نسخه اسپایدر این خودرو تولید شد و مدل موردبحث ما دومین نسخه تولیدی آن است. این ۵۰۰ موندیال اولین بار به فرانکو کورناچیا که مالک یکی از موفق‌ترین تیم‌های مسابقه‌ای بود فروخته شد. ۵۰۰ موندیال اولین بار در مسابقات کوپا دلا تاسکانا ۱۹۵۴ شرکت کرد و راننده آن نیز فرانکو کورتس بود. طرفداران فراری احتمالاً کورتس را به عنوان فردی می‌شناسند که با اولین خودروی فراری به اولین پیروزی در موتور اسپرت رسید. کورتس در رده‌بندی کلی به رتبه نوزدهم و در کلاس خود به رده دوم رسید. او در همان سال و در مسابقات میله میگلیا نیز توانست رده چهارم کلاس و رتبه چهاردهم کلی را کسب کند. این خودرو به شرکت در مسابقات ادامه می‌داد و تا سال ۱۹۵۸ نیز موفقیت‌هایی کسب کرد و پس از آن راهی آمریکا شد.

فراری ۵۰۰ موندیال تا سال ۱۹۶۳ در اختیار استنلی ساریج بود. او در آن زمان پیشرانه ۴ سیلندر لامپردی را با پیشرانه ۸ سیلندر آمریکایی تعویض کرد اما خودرو در سال ۱۹۶۵ تصادف سختی در مسابقات داشت و به شکلی درآمد که هم‌اکنون مشاهده می‌کنید. انتظار می‌رود لاشه سوخته و از بین رفته این خودرو در حراجی با قیمت بین ۱.۲ تا ۱.۶ میلیون دلار فروخته شود که برای وسیله نقلیه‌ای با چنین شکل و وضعی قیمت بسیار بالایی خواهد بود. اساساً هیچ‌چیزی از فراری ۵۰۰ موندیال باقی نمانده است هرچند شماره شناسایی و شاسی آن وجود دارد. البته شک نداریم که کلکسیونرهای زیادی آماده پرداخت چنین مبلغی جهت بازسازی آن هستند. پیشرانه ۴ سیلندر خودرو مدت زیادی است که گم شده اما برخی قطعات گیربکس و اکسل عقب به خریدار تحویل داده خواهد شد. همچنین خریدار نسخه ۳ لیتری پیشرانه لامپردی را نیز دریافت خواهد کرد که می‌تواند نقطه شروع بسیار خوبی برای بازسازی خودرو باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا