هاست پرسرعت
بازی

چگونه از بازی های ویدیویی برای بهبود تحصیل خود استفاده کنیم؟

چگونه از بازی های ویدیویی برای بهبود تحصیل خود استفاده کنیم؟

آیا بازی های ویدیویی بر اساس باور برخی از والدین و معلم‌ها، سرگرمی‌ مضری برای دوران تحصیلی به شمار می‌روند؟ یا این که می‌توان با استفاده‌ی صحیح از فوایدشان، در طول مدرسه از آن‌ها به خوبی استفاده کرد و در نمرات خود از دیگران سبقت گرفت؟

سلام به شما کاربران gsxr؛ امیدوارم که حالتون خوب باشد. بالاخره مهر از راه رسید و خیلی از شما، باید کم‌کم آماده‌ی رفتن به مدرسه شوید. همانطور که در جریان هستید، بسیاری از والدین و اطرافیان گیمر‌های کم سن و سال، نگران فرزندانشان هستند و بازی‌ها را یکی از بزرگترین تهدید‌های موجود برای تحصیل فرزندانشان می‌دانند. امروز قرار است تا به صورت منصفانه‌، به این قضیه نگاه کنم، از فواید بازی‌ها در دوران تحصیل بگویم و تجربیات خودم را به عنوان کسی که روزی دانش‌آموز بوده، با شما در میان بگذارم.

کاهش استرس

هیچ‌گاه فراموش نمیکنم، در دوران کنکور که بسیاری از هم سن و سال‌هایم تحت فشار بسیار بودند و نمی‌توانستند استرس خود را کنترل کنند؛ زمانی که حتی خود را در خانه حبس کرده و رفت و آمد را ممنوع کرده بودند؛ بازی‌ها به من کمک می‌کردند تا بتوانم به راحتی استرسم را کنترل کنم.

آن روزها Red Dead Redemption 2 به تازگی عرضه شده بود و ماجراجویی با آرتور مورگان، یکی از بهترین اتفاقاتی بود که برای من رخ داد. درست است، همگی ساعت‌ها درس می‌خواندیم و من نیز شاید در آن سال‌ها، 6 تا 10 ساعت از روز را به مطالعه اختصاص می‌دادم، اما حدود یک تا دو ساعت از روز را نیز به بازی کردن می‌پرداختم و تمام استرسم را در این مدت، فراموش می‌کردم.

اگر بتوانید یک تعادل مناسب را بین بازی‌کردن و درس خواندن پیدا کنید، نه تنها اشکالی در روند تحصیل شما پیش نخواهد آمد، بلکه می‌توانید علاوه بر درس خواندن، استرس خود را نیز کنترل کنید. کافیست تا بعد از درس خواندن و در هنگام تجربه‌ی بازی، حسابی ذهن خود را خالی از هرگونه مسئله‌ی دیگر بکنید و بعد از تجدید قوا، دوباره به مطالعه بپردازید.

استفاده از قابلیت‌های موجود در برخی بازی‌ها

چگونه از بازی های ویدیویی برای بهبود تحصیل خود استفاده کنیم؟

بازی‌های بسیاری در ژانرها و دسته‌های مختلف با رویکرد خاص خود وجود دارند. اگر در بین بازی‌های ویدیویی کمی جست‌وجو کنید، متوجه خواهید شد که در آن‌ها قابلیت‌های بسیار ارزشمندی دیده می‌شود که می‌تواند در کلاس‌های درسی، حسابی مورد استفاده قرار گیرند.

بسیاری از بازی‌ها، عملا یک آزمایشگاه خیلی بزرگ برای پلیر‌ها هستند و امکانات بسیار خوبی را در اختیارشان قرار می‌دهند. برای مثال می‌توان سری به قسمت طراحی کمپ مجموعه بازی‌های Fallout (به خصوص شماره‌ی چهارم و نسخه 76) زد.

در این بخش، قسمتی برای سیم‌کشی ساختمان و استفاده از وسایل برقی در نظر گرفته شده و می‌توان جزئیات بسیار خوبی را در آن مشاهده کرد. برای مثال، گیت‌های مدار منطقی (مانند OR ،NOR ،AND و غیره) در بازی وجود دارد و مهندسین برق و دانشجویان رشته‌ی CS و CE ( علوم و مهندسی کامپیوتر) می‌توانند به کمک این بخش آزمایش‌های مختلفی انجام داده و حتی برخی از تکالیف خود را نیز انجام دهند.

آموزش 0 تا 100 زبان

بسیاری از افراد بر این باورند که برای تجربه‌ی بازی‌ها، به دانش زبان در سطوح بالا نیاز است؛ غافل از این که بازی‌ها، خود یکی از بهترین معلم‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی و حتی دیگر زبان‌های زنده‌ی دنیا به شمار می‌روند. به شخصه برای یادگیری زبان به آموزشگاه‌های مختلفی سر زده‌ام، اما در سطوح پیشرفته‌تر، هیچ‌یک نتوانستند تا به اندازه‌ی عناوین نقش‌آفرینی یا سری بازی‌های ساخته شده توسط استودیوی Telltale Games مفید واقع شوند.

تبلیغات

کافیست تا هنگام بازی کردن، یک دیکشنری کنار دست خود بگذارید و تک تک کلماتی که از قبل با آن‌ها آشنایی ندارید را در دیکشنری سرچ و ذخیره کنید و سپس، بارها و بارها آن‌ها را مرور کنید تا در خاطرتان باقی بمانند. از آن جایی که این اطلاعات در پیش رفتن روند بازی حسابی به شما کمک می‌کنند و حتی ممکن است سرنوشت شخصیت اصلی را رقم بزنند، انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری زبان پیدا خواهید کرد؛ حتی می‌توانید با استفاده از قابلیت Voice Chat، سطح مکالمۀ خود را افزایش دهید و تمرین کنید.

کسب اطلاعات جدید

چگونه از بازی های ویدیویی برای بهبود تحصیل خود استفاده کنیم؟

درست است که بسیاری از اتفاقات و داستان‌هایی که در بازی‌ها رخ می‌دهند بر اساس تخیل نویسندگان ساخته‌ شده‌اند، اما با کمی تامل متوجه خواهید شد که اطلاعات بسیار مفیدی در بین این آثار وجود دارد.

گاهی بهتر است که به عنوان یک کلاس درس به بازی‌های ویدیویی نگاه کنید. نکات تاریخی، اجتماعی، روانشناسی، پزشکی و حتی ریاضیاتی بسیاری در عناوین گوناگون دیده ‌می‌شود. گاهی این اطلاعات به عنوان دیالوگ‌های رد و بدل شده میان کاراکترها و گاهی به عنوان یک ماموریت در بازی وجود دارند. با کمی دقت می‌توانید متوجه اینگونه موارد شوید و خدا را چه دیدید، شاید این اطلاعات در برخی از امتحانات به کارتان آمد.

شاید برایتان جالب باشد، اما حتی یک بازی نه چندان محبوب مانند Mass Effect Andromeda باعث شد تا یکی از سوالات سخت درباره‌ی کهکشان آندرومدا را در امتحان المپیاد نجوم پاسخ داده و به مرحله‌ی بعد مرحۀ بعدی راه پیدا کنم؛ پس، از این اطلاعات غافل نشوید.

تکتۀ جالب در مورد سری بازی‌های Persona و به خصوص نسخه‌ی پنجم، این است که شما باید در یک سری از کلاس‌های درسی و امتحانات شرکت کنید. این دروس از تاریخ گرفته تا هندسه و ریاضی، بعضا اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند و ممکن است در دروس امتحانی با آن‌ها رو‌به‌رو شوید.

بازی‌های استراتژیک مانند Civilization VI نیز می‌توانند معلمان تاریخ بسیاری مفیدی باشند و برای افرادی که رشتۀ تاریخ یا جامعه‌شناسی و مواردی از این قبیل تحصیل می‌کنند، ارزشمند واقع شوند.

استفاده از بازی‌های مخصوص آموزش

یک سری از بازی‌ها مخصوصاً برای آموزش دانشجویان و دانش آموزان ساخته شده‌اند و برخلاف باور عموم، بسیاری از این عناوین از جذابیت بالایی برخوردارند. با کمی جست‌وجو می‌توانید آثار بسیار خوبی را در این دسته پیدا کنید.

برای مثال، حتماً با عنوان Minecraft آشنا هستید، اما جالب است بدانید که یک نسخه‌ از این بازی با نام Education Edition نیز در دسترس قرار دارد. همه‌ی ما می‌دانیم که حفظ کردن جدول تناوبی و برخی پیوند‌ها در درس شیمی، کار چندان سرگرم‌کننده‌ای نیست؛ از طرفی، انجام آزمایش‌های مختلف گفته شده در کتاب‌های درسی نیازمند تجهیزات بسیاریست که در خیلی از مدارس در دسترس قرار ندارند و امکان تهیه‌ی آن‌ها نیز چندان آسان نیست.

جالب است بدانید که با ورود به دنیای Minecraft Education Edition، بسیاری از این مشکلات حل می‌شوند. در این نسخه‌، شما می‌توانید با دسترسی به تمامی عناصر، مواد جدیدی خلق کنید؛ آن‌ها را حفظ کنید؛ با افزایش و کاهش اتم‌ها، عناصر مختلف را بسازید؛ و به کارهایی از این قبیل بپردازید.

آثاری چون: Chemist – Virtual Chem Lab و Professor Why Chemistry نیز می‌توانند به عنوان بازی‌ شبیه‌ساز، تجربه‌ی خوبی را برای شما فراهم کنند؛ پیشنهاد می‌کنم تا سری به آن‌ها نیز بزنید.

جمع‌بندی و چند نکته بسیار مهم

چگونه از بازی های ویدیویی برای بهبود تحصیل خود استفاده کنیم؟

1- سعی کنید تا یک تعادل درست بین بازی‌کردن و درس خواندن پیدا کنید و به عبارتی، 5 دقیقه درس نخوانید و 55 دقیقه‌ بازی کنید! پیشنهاد من آن است که اگر کنکوری نیستید، روزی 2 تا 3 ساعت بازی در دوران تحصیل کفایت می‌کند و باقی وقت آزاد خود را می‌توانید به کارهای دیگری بپردازید.

2- سعی کنید تا در دوران تحصیل، خیلی به یک بازی خاص وابسته نشوید. اگر درس را در اولویت خود قرار داده‌اید، بیشتر وقت خود را صرف آن کنید و در این دوران، به بازی‌ها صرفا به چشم یک سرگرمی و زنگ تفریح برای آزاد کردن فکر خود و کسب انرژی برای روز بعد نگاه کنید؛ چرا که در غیر این صورت، تنها ذهن خود را درگیر خواهید کرد. (همیشه وقت برای بازی‌کردن به صورت طولانی مدت هست، اما در دوران تحصیل، فرصت‌های طلایی خود را در رابطه با مطالعه، غنیمت بشمارید.)

3- اگر کنکوری هستید، دلیلی ندارد که خود را در خانه حبس کنید و به کنترلر دست نزنید. این کار نه تنها شما را خسته‌تر می‌کند، بلکه در نزدیکی کنکور ممکن است فشار وارده به شما، موجب آن شود که کلا بیخیال همه چیز شوید و به اصطلاح، کم بیاورید.

درست است که دوران کنکور ساعات طولانی، حتی 6 تا 10 ساعت مطالعه در روز را می‌طلبد، اما پیشنهاد می‌کنم تا هر 1 ساعت، 15 دقیقه و یا هر 2 ساعت، 30 دقیقه استراحت کنید و بعد از نیمه‌ی اول مطالعه‌ی خود، ساعتی را مشغول انجام بازی‌های نه چندان استرس‌زا شوید و حسابی فکر خود را آزاد کنید. آرامش بگیرید، انرژی خود را دوباره به دست بیاورید و بعد دوباره به کار‌های مهم خود بپردازید.

4- زبان خارجه را جدی بگیرید. همانطور که گفتم، بازی‌ها می‌توانند کلاس درس بسیار خوبی برای یادگیری زبان باشند و این امر در آینده و حتی در دوران کنکور، نوشتن مقالات خارجی و یا حتی تحصیل در خارج از کشور، می‌تواند حسابی مفید واقع شود.

5- والدین شما خیر و صلاح شما را می‌خواهند، پس اگر با بازی کردن شما در طی دوران تحصیلی مخالفت می‌کنند، سعی کنید تا به صورت محترمانه آن‌ها را آگاه کنید و حتی از فواید بازی‌ها در روند یادگیری دروس برایشان بگویید.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در هر کاری، نتیجه‌ی عکس دارد و این مسئله در بازی کردن نیز صادق است. بازی‌ها می‌توانند در دوران تحصیل از بهترین معلمان و دوستان شما باشند و نباید از فواید آن‌ها در این دوران غافل بود؛ پس سعی کنید به درستی از آن‌ها استفاده کنید.

راستی، شما چه خاطره‌ای از بازی‌های ویدیویی در دوران تحصیل خود دارید؟ چگونه از این آثار در روند تحصیلی خود استفاده می‌کنید؟

DARKSIRENvahid gamerیوهانامیر حسین77Tlou part 2 game of the centuryP.morganZahragamer2MishsAli G_HLonesome guyعلیAtomic SoldierPlaystation TMohsenj74محمدsamanEllie MillerEl DiabloInvisible bearded usermore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا