پروسه توسعه Radio the Universe بیش از یک دهه طول کشیده است
پروسه توسعه Radio the Universe بیش از یک دهه طول کشیده است
بازی Radio the Universe یکی از آن جمله عناوین ایندی دوستداشتنی و باکیفیتی بوده که برای مدتی طولانی در جهنم توسعه گرفتار شدهاند.
به مانند دیگر پروژههای ایندی و کوچک، Radio the Universe یکی از آن جمله بازیهای زیبا و مسحورکنندهای است که برای مدتی طولانی در حال توسعه بودهاند. این بازی یادآور عناوین مستقلی بوده که جذابیتشان به طور غافلگیرکننده در توییتر یا ردیت (Reddit)، شما را به سوی خود جذب میکند. Radio the Universe که از نظر ظاهری شباهتهای بسیاری به Hyper Light Drifter دارد، در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ عرضه شود؛ با اینحال، وجود برخی مشکلات در فرآیند توسعه بازی و همچنین پاندمی کرونا مانع از تحقق این اتفاق شدند. نکته جالب توجه راجع به Radio the Universe این بوده که مراحل ساخت این بازی بیش از یک دهه قبل و در سال ۲۰۱۲ شروع شده است. به هر حال، پس از مدتی طولانی به نظر میرسد که Radio the Universe هماکنون به لطف Steam Next Fest توسط عموم قابل تجربه است.
خوشبختانه پس از تجربه بازی باید بگویم که با یک عنوان بسیار خوب مواجه هستیم. Radio the Universe يک بازی دوبعدی و از بالا به پایین(Top-Down) است که در رعایت نبودن اصول عناوین سولزلایک (Soulslike) بسیار خوب عمل میکند. در هنگام تجربه بازی چنین احساس میکنید که شمشیری که شخصیت اصلی بازی در دست دارد، از وزن کافی و یک قوس واقعگرایانه برخوردار است. از سوی دیگر، صدایی که پس از برخورد شمشیر به دشمنان ایجاد میشود تا حد زیادی به واقعیت شباهت دارد. کامبت بازی با اینکه هرگز آسان نیست اما عادلانه به نظر میرسد. هر کدام از دشمنان بازی یک حرکت تهاجمی مخصوص به خود دارند. در زمان حمله دشمنان، محلی که قرار است مورد اصابت ضربه آنها قرار بگیرد، به صورت هولوگرافیک به نمایش در میآید. در عین زمان، آنها میتوانند نقاط دورتر را نیز مورد هدف قرار دهند. همچنین باید گفت که دشمنان بازی از تنوع بالایی برخوردار بوده و این باعث میشود تا الگوی مبارزات تکراری نشود. همه این موارد در کنار هم موجب شدهاند تا Radio the Universe از یک کامبت جنونآمیز و درگیرکننده بهره ببرد.
یکی دیگر از ویژگیهای این اثر این است که بازی در صورتی به شما تجربه پاداش (Experience Reward) میدهد که موفق شوید نوار سلامتی دشمنان را به طور کامل خالی کنید. باید بدانید که نوار سلامتی دشمنان توسط یک عدد بزرگ که روی سر آنها قرار گرفته نمایش داده میشود.
شما باید برای از بین بردن دشمنان از کامبوهای دوتایی و سهتایی استفاده نمایید. از سوی دیگر، شما میتوانید با کامبوی مناسب، نوار سلامتی ۶ دشمن را به صورت همزمان به صفر برسانید؛ انجام این کار نیز باعث میشود تا به پاداش تجربه دست پیدا کنید. وجود چنین قابلیتی در بازی باعث میشود تا بازیکن الگوهای حمله مختلفی را امتحان کرده و سعی کند تا با کامبوهای متنوع، بیشترین تعداد دشمن را از بین ببرد.
علاوه بر این موارد، باید خاطر نشان کرد که اتمسفر بازی، یکی از نقات قوت اصلی Radio the Universe محسوب میشود. به تصویر کشیدن یک شهر سایبرپانکی، ترسناک و پرجزئیات و استفاده از المانهای گوتیک باعث میشوند تا در حین تجربه بازی به یاد فرنچایز Nier بیفتید. یکی دیگر از مواردی که Radio the Universe آن را به خوبی مراعات نموده، برقراری یک بالانس مناسب بین مدت زمانی که درگیر کامبت هستید و جستوجو در محیط است. بازی از این منظر هرگز یک تجربه یکنواخت را برای شما رقم نمیزند و به طور دائم بین این دو بخش متفاوت در رفتوآمد است.
یکی از مشکلات تکنیکی که در حین تجربه Radio the Universe با آنها مواجه شدم، این بود که بازی در شناسایی سختافزار برخی از رایانهها درست عمل نکرده و ممکن است به صورت تمامصفحه برای برخی از بازیکنان به نمایش در نیاید. در این زمان، با تنظیم دستی ابعاد صفحه، میتوانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید. برای این منظور، باید در صفحه نصب بازی در استیم، وارد پوشهای به نام Options.ini شده و گزینه AlternateSyncMethod را روی عدد صفر قرار دهید. از سوی دیگر، باید خاطر نشان کرد که Radio the Universe در حال حاضر به خوبی با کنسول دستی استیم دک تطابق داشته و به هیچ تنظیمات اضافیای نیاز ندارد.
در پایان باید گفت که Radio the Universe به طور قطع یکی از عناوین ایندی باکیفیت سال آینده خواهد بود. امیدواریم عرضه دموی بازی، نمایانگر این حقیقت باشد که با تاریخ عرضه آن فاصله چندانی نداریم. از شما دعوت میکنم که از این پس، اخبار این بازی مستقل و دوستداشتنی را دنبال کنید. شما هماکنون میتوانید به تجربه دموی Radio the Universe پرداخته و یا آن را پیشخرید نمایید.