هاست پرسرعت
خودرو

صندلی زیرو گرویتی (Zero Gravity) چیست و چگونه کار می‌کند؟

صندلی زیرو گرویتی (Zero Gravity) چیست و چگونه کار می‌کند؟

صندلی زیرو گرویتی یک نوع صندلی است که برای کاهش فشار و وزن بدن استفاده می‌شود. این صندلی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و مواد سبک و مقاوم ساخته می‌شود. صندلی زیرو گرویتی در موارد مختلفی مانند فضاپیماها، مراکز تحقیقاتی، خودروها بیمارستان‌ها و حتی در برخی از خانه‌ها استفاده می‌شود. این صندلی به دلیل کاهش فشار و وزن بدن، به فرد احساس راحتی و آرامش می‌دهد و به بهبود خواب، کاهش دردهای عضلانی و استرس کمک می‌کند.

Zero Gravity

در این سری از مقالات آموزش مجله gsxr سراغ بررسی نحوه عملکرد صندلی زیرو گرویتی یا همان صندلی بدون جاذبه در خودروها رفته‌ایم. با gsxr همراه باشید.

همچنین بخوانید: سیستم ترمز EBD چیست؟

همچنین بخوانید: P R N D روی دنده خودروهای اتوماتیک از کجا آمده است؟

تاریخچه

صندلی‌های زیرو گرویتی (Zero Gravity در لغت به معنای جاذبه صفر می‌باشد) اولین بار توسط ناسا ابداع شدند. ناسا این نوع صندلی‌ها را بر روی فضاپیماهای خود نصب می‌کرد تا فضانوردان در طول سفرهای طولانی خود، کمتر احساس خستگی کنند. سال‌ها گذشت و تنها ناسا بود که از این نوع صندلی‌ها استفاده می‌کرد. اما تقریبا از سال ۲۰۱۰ به بعد، استفاده از این نوع صندلی‌ها در دیگر صنایع نیز رواج یافت. برای مثال صندلی‌های ماساژور گران قیمت دارای فناوری زیر گرویتی بودند. سرانجام در سال ۲۰۱۳ شرکت خودروسازی نیسان تصمیم گرفت این نوع صندلی را بر روی یک خودرو به صورت آزمایشی نصب کند. نیسان آلتیما ۲۰۱۳ اولین خودرویی بود که به این فناوری مجهز شد. هم اکنون تقریبا تمام ساخته‌های میان رده و بالارده نیسان مانند، آلتیما، ایکس تریل و… از این فناوری بهره می‌برند.

صندلی‌های زیرو گرویتی چگونه‌ کار می‌کند؟

صندلی زیرو گرویتی بر اساس اصل فیزیکی “نیوتن” کار می‌کند. بر اساس این اصل، هر عملیات تغییر حالت در یک سیستم، نیروهای معادل و متضاد را به وجود می‌آورد. در صورتی که یک نیرو به سمت پایین وارد شود، نیروی معادل به سمت بالا اعمال می‌شود.

Zero Gravity

صندلی زیرو گرویتی با استفاده از این اصل، فشار و وزن بدن را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. این صندلی دارای ساختار و طراحی خاصی است. این صندلی با استفاده از تکنولوژی هوا، گاز و فناوری‌های الکترونیکی، فشار و وزن بدن را متعادل می‌کند و به فرد اجازه می‌دهد بدون احساس فشار و سنگینی روی صندلی بنشیند.

Zero Gravity

در خودروها صندلی زیرو گرویتی به صورت خودکار تنظیم می‌شود تا فشار و وزن بدن را در طول سفر کاهش دهد و به راننده و مسافران احساس راحتی بیشتری بدهد. همچنین این فناوری علاوه بر کاهش دادن نیروی وزن فرد، قابلیت متعادل کردن وزن آن در ۱۴ نقطه مختلف صندلی را دارد. با استفاده از صندلی زیرو گرویتی، فشار و وزن بدن به طور یکنواخت توزیع می‌شود و این باعث کاهش خستگی، بهبود جریان خون و در نهایت راحتی بیشتر در طول سفر می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا