هاست پرسرعت
تکنولوژی

چگونه از آسیب باج افزارها در امان باشیم؟

چگونه از آسیب باج افزارها در امان باشیم؟

باج افزار چیست؟

باج‌افزارهاransomware  گونه‌ای از بدافزارها هستند که دسترسی به سامانه را محدود می‌کنند. این بدافزارهای خطرناک به سیستم‌های افراد، شرکت‌های شخصی و دولتی نفوذ کرده و دسترسی به سامانه یا فایل‌هایی مانند اطلاعات مالی را محدود می‌کنند. در چنین حمله‌ای، داده حیاتی شخص یا سازمان رمزنگاری می‌شود تا دیگر امکان دسترسی به فایل‌ها، دیتابیس‌ها و اپلیکیشن‌ها مهیا نباشد.

سپس مهاجم یا هکر خواستار باج می‌شود و تنها در ازای مبلغی مشخص، حاضر به بازگردانی دسترسی خواهد بود. در این شرایط عموماً با یکی از موارد زیر مواجه خواهید شد:

  • یک صفحه تاریک: شما روی پرونده های خود کلیک می کنید و همه چیز سیاه می شود. تنها چیزی که می بینید تقاضای پول یا مجموعه ای از دستورالعمل ها است.
  • پاپ آپ های بی پایان: دستگاه شما مملو از پنجره های حاوی پیام ، فیلم یا محتواهای غیر اخلاقی است.
  • خرابی دستگاه ها: برخی از دستگاه ها اصلاً روشن نمی شوند، یا صداهای وحشتناکی ایجاد می کنند که نمی توانید جلوی آنها را بگیرید.

باج افزارها از چه راه هایی نفوذ پیدا می کنند؟

درصورتی که از قبل اقدامات لازم مانند نرم افزار پشتیبان گیری هوشمند را برای مواجه با این حملات سایبری تدارک ندیده باشید حسابی به دردسر خواهید افتاد. دنیای دیجیتال دنیای بسیار آسیب پذیریست. اگر فکر می‌کنید راهی برای مقابله با باج افزارها وجود دارد می شود گفت که در مسیر اشتباهی هستید. باج افزارها در واقع گونه ای از بدافزارها هستند که با الگوریتم های پیچیده و رمزگذاری کردن اطلاعات قربانی، از وی درخواست باج می کنند.

Ransomware ها همیشه یک راه نفوذ برای خود پیدا می‌کنند. و این کار آنقدر ساده و آسان صورت می‌گیرد که شاید باورتان نشود. مثلا حتی با یک کلیک ساده روی لینک سایتی نامطمئن!

طبق مقاله ای که در سایت مایکروسافت منتشر شده، بخشی از این راه های نفوذ به شرح زیر می باشند:

  • لینکهایی که در ایمیل و یا شبکه های اجتماعی برای شما ارسال می‌شود.
  • آلوده کردن کامپیوتر با نصب نرم افزار ( این روش به این صورت عمل می‌کند که توسط یک نرم افزار کامپیوتر شما تبدیل به یک Bot می‌شود و در شبکه ای به اسم botnet وارد می‌شود. پس از این آلودگی، رایانه شما توسط مدیران این شبکه به نام botmasters کنترل شده و کامپیوترهای دیگر را آلوده می‌کند)
  • سایتهای آلوده (این روش به صورتی عمل می‌کند که ابتدا یک سایت آلوده می‌شود، سپس وقتی قربانی بر روی سایت آلوده کلیک می‌کند و وارد سایت می‌شود، Drive های آلوده بر روی کامپیوتر قربانی دانلود شده و سیستم را آلوده می‌کند. اینگونه آلودگی ها معمولا از طریق سایتهایی منتقل می‌شود که ویدیو را به صورت آنلاین در آنها تماشا می‌کنیم)
  • ماکروهای آفیس در فایلهای پیوست ایمیل (این روش که جزو اولین راههای آلوده کردن بود و بسیار گسترده بود(
  • استفاده از اشتراک گذاری فایل در شبکه یا همان file sharing که از پرتکل SMB استفاده می‌کند
  • استفاده از پرتکل RDP یا همان ریموت دسکتاپ

باج افزارهاراهکارهایی که تا به امروز برای مقابله با این دست از بدافزارها منتشر شده، منحصرا برای همان راه نفوذی است که تا به امروز طی رصد فعالیت باج افزارها بدست آمده. با توجه به اینکه حتی در حین خواندن این مقاله نیز ممکن است هکرها و برنامه نویسان راهی جدید برای آلوده کردن سیستم ها به باج افزارها پیدا کنند، درنتیجه نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که شما با نصب یک فایروال، آنتی ویروس و یا آنتی اسپای، برای همیشه از شر این ویروس های مخرب در امان خواهید بود.

برای پیشگیری از ورود باج افزار ها به سیستم، باید مواردی چون: اجتناب از باز کردن ایمیل‌های اسپم یا لینک‌های درون آن‌ها، کلیک نکردن روی لینک‌های مخرب، عدم دانلود فایل از سایت‌های نامعتبر و باز کردن آن، باز نکردن پیوست‌ ایمیل‌های مشکوک را رعایت کنیم.

از دست دادن اطلاعات چه نتایجی به همراه دارد؟

فرض کنید کاری که در یک روز گذشته انجام دادید کاملاً از دست رفته و باید دوباره انجام شود، برای نمونه تمام اسناد ثبت ‌شده در سیستم‌های مالی در روز گذشته از بین رفته است. همین‌طور اسناد سیستم‌های فروش، پخش، انبار و سایر اسناد.

قطعا سختی‌های زیادی پیش روی شماست، از کارهایتان عقب می‌مانید، مجبور به دوباره‌کاری هستید و کارهای امروز هم به کارهای جمع‌شده اضافه می‌شود. حالا فرض کنید اطلاعات یک هفته‌ی اخیر را از دست داده‌اید، طبیعتاً سختی‌های زیادی در پیش دارید.

حالا اگر این زمان یک ماه یا سه ماه باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ در این بازه‌ی زمانی حتی محاسبات حقوق، کارکردها و سایر موارد هم در کنار اطلاعات دیگر سیستم‌ها از بین رفته است و باید همه دوباره انجام شود. می‌دانید در شرایطی ممکن است کل داده‌های نرم‌افزار از بین برود؟ آیا می‌توانید پیامدهای این اتفاق را تصور کنید؟

نکته‌ی مهم این است که ما چقدر برای این اتفاق‌ها آمادگی داریم؟

راه حل مناسب چیست؟

شاید بهترین راه همان روش های پیشگیرانه باشد. در این بین بهترین روش برای پیشگیری از آسیب باج افزارها می‌تواند بکاپ گیری منظم از داده ها و اطلاعات سیستم و انتقال اتوماتیک فایل های بکاپ به چندین فضای امن باشد. به همین منظور نرم افزارهای پولی و رایگان زیادی را می‌شود معرفی کرد که همگی خارجی هستند و از هر سایتی می توان آن را دانلود کرد. اما یک ایراد اساسی وجود دارد! هیچ یک از این نرم افزارها در کشور ما پشتیبانی نمی شوند. و باز هم اگر مشکلی برای داده های شما بوجود آمد دیگر کاری از دست شما ساخته نیست.

اما یک نرم افزار پشتیبان گیری ایرانی قابل اعتماد و امن می‌تواند خیال شما را از بابت اینکه از دیتای شما به صورت منظم پشتیبان گیری می شود راحت کند. نرم افزار بکاپ گیری هوشمند اُباک (اباک) که حاصل هم اندیشی متخصصین خبره است؛ با کاربری آسان و قابل تنظیم و زمان بندی دلخواه شما به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و … آماده مدیریت اطلاعات و بکاپ گیری خودکار و منظم از اطلاعاتتان می باشد.

از جمله قابلیت های برتر این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمودباج افزارها:

  • ارائه راه حل های جامع مناسب نرم افزار های ایرانی
  • پشتیبانی از تمام روش های پشتیبان گیری (فایل / فولدر / دیتابیس)
  • ارائه راه حل برای پشتیبان گیری از بانک های اطلاعاتی مختلف از جمله SQL Server
  • عدم نیاز به تنظیمات رجیستری
  • ارتباط سریع با کاربر از طریق پیامک / ایمیل و اپلیکیشن
  • قابلیت ذخیره سازی اطلاعات بصورت های مختلف از جمله   / local / Network / ایمیل/ FTP و فضای های ابری

امنیت خریدنی نیست! اما اُباک به شما امنیت می فروشد. شما می توانید هم اکنون به صفحه جشنواره نرم افزار بکاب گیری بروید و از پکیج های متنوع این راهکار پشتیبان گیری با توجه به نیاز خود استفاده نمایید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا