هاست پرسرعت
خودرو

سهند و کادیلا توسط پارس‌خودرو تولید خواهند شد

سهند و کادیلا توسط پارس‌خودرو تولید خواهند شد

دیروز طی نشستی اختصاصی که ویژه مدیران گروه خودروسازی سایپا بود چند محصول جدید این شرکت معرفی شد. از جمله خودروهای جدید این شرکت می‌توان به سهند و کادیلا اشاره کرد که قبلاً در gsxr معرفی کامل آن‌ها انجام شده است.

البته این بار یک تغییر در سهند دیده می‌شد و آن‌هم استفاده از لوگوی شرکت پارس‌خودرو روی این خودرو بود. نصب نشان پارس‌خودرو روی سهند نشان می‌دهد که این خودرو در این مجموعه مونتاژ خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید سهند جدیدترین پروژه سایپا روی پلتفرم قدیمی X200 است که می‌تواند بالاترین نسخه از سدان‌های روی این پلتفرم باشد. با این وجود سهند درواقع نه یک مدل جدید بلکه فیس لیفتی روی ساینا محسوب می‌شود. چراغ‌های جلوی کشیده، جلوپنجره لانه‌زنبوری، خطوط مختلف روی کاپوت و سپر بازطراحی شده در جلو به همراه چراغ‌های باریک و متفاوت عقب و بازطراحی درب صندوق و سپر عقب و همچنین آینه‌های جانبی و چرخ‌ها از مهم‌ترین تغییرات بصری سهند نسبت به ساینا به شمار می‌روند.

از جمله تجهیزات سهند پارس‌خودرو می‌توان به سانروف، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم نمایشگر فشار باد تایرها، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و تریم دو رنگ اشاره کرد. فضای کابین این خودرو تغییرات بسیار بیشتری را نسبت به ساینا نشان می‌دهد و باید گفت که یکی از نقاط ضعف عمده ساینا و کوییک که طراحی از مد افتاده و کاملاً پلاستیکی آن بود تا حد زیادی برطرف شده است. ترم دو رنگ با دریچه‌های تهویه گرد، نمایشگر لمسی عمودی روی داشبورد، فرمان دی کات، رودری‌های جدید و نمایشگر پشت آمپر با طرح جدید فضای جدیدتر و مدرن‌تری به کابین داده‌اند. با این حال هنوز قسمت‌هایی به‌صورت مستقیم از ساینا در سهند نیز استفاده شده‌اند.

اما سهند از نظر پیشرانه همچنان به محصولات قبلی یعنی ساینا و کوییک تکیه دارد هرچند این پیشرانه با تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی در سرسیلندر و منیفولدها و هدرز و استفاده از سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها می‌تواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید نماید. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ عنوان شده و مصرف بنزین آن‌هم ۷ و نیم لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. برای انتقال نیرو موتور از همان گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌شود اما قرار است یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک یا CVT مشابه مدل کوییک اتومات نیز قابل سفارش باشد. به واسطه افزایش وزن نسبت به ساینا، این خودرو کندتر بوده و شتاب صفر تا صد سهند حدود ۱۳ ثانیه خواهد بود.

خودروی دومی که طی هفته‌های اخیر خبرساز شده و توسط پارس‌خودرو تولید خواهد شد P90 است که نام جدید کادیلا برای آن انتخاب شده هرچند این نام بصورت رسمی توسط سایپا و پارس‌خودرو اعلام نشده اما به احتمال فراوان در هفته‌های آینده شاهد رونمایی این خودرو خواهیم بود. کادیلا در واقع همان تندر ۹۰ است که تغییراتی را در طراحی و قوای محرکه تجربه کرده است. بر اساس اعلام سایپا، پارس‌خودرو کادیلا با پیشرانه داخلی سازی شده EC5 پژو (نمونه بهینه پیشرانه TU5) تولید می‌شود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور دارد. در این خودرو از جعبه‌دنده پنج سرعته دستی (۵F۱۸) مشابه با سایپا شاهین استفاده شده است.

پارس‌خودرو کادیلا در بخش طراحی ظاهری تغییرات عدیده‌ای را نسبت به تندر ۹۰ تجربه کرده است. اگرچه پروفایل جانبی این خودرو مشابه تندر ۹۰ است اما در نمای جلو سایپا برای اولین بار از ادوات کروم براق در نقش خط متصل‌کننده چراغ‌های جلو استفاده کرده است. این ترفند، در خودروهای چینی و خصوصاً کراس‌اورهایی مثل چانگان CS۷۵ وجود دارد. در پیش‌نمایش سایپا P۹۰، چراغ‌های بزرگ با نوار LED روشنایی روز، جایگزین کاسه‌چراغ‌های نسبتاً کوچک تندر ۹۰ شده‌اند. این مدل، از جلوپنجره ۶ ضلعی شبیه به نمونه‌های موجود در خودروهای قدیمی هیوندای استفاده می‌کند و مه شکن‌های لامپی (هالوژنی) در طرفین سپر دارد. نمای داخلی این خودرو تفاوت زیادی با رنو ساندرو پارس‌خودرو ندارد و درون کابین با همان داشبورد ساده رنو مواجه هستیم. تغییرات نمای داخلی کادیلا نسبت به ساندرو صرفاً به مجموعه آمپر و غربیلک فرمان جدید خلاصه می‌شود. باید دید سهند و کادیلا در بازار با چه بازخوردی روبرو خواهند شد و خواهند توانست انتظارات مشتریان را برآورده سازند یا خیر.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا