هاست پرسرعت
خودرو

تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار ناشی از چیست؟

تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار ناشی از چیست؟

برای بسیاری از خریداران خودرو این سؤال مهم وجود دارد که تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار ناشی از چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤال حتماً با ما همراه باشید.

صنعت خودروی کشور با انتقادهای فراوانی روبرو بوده است اما این انتقادات در چند سال اخیر و هم‌زمان با پرواز قیمت‌ها و درعین‌حال کاهش کیفیت محصولات تولیدی به بالاترین حد ممکن رسیده است. امروز اگر خریدار و مصرف‌کننده خودرو به دنبال خرید خودرویی از رده خارج و قدیمی جهت استفاده شخصی باشد می‌بایست چندین ماه و سال در نوبت بماند و جالب آنکه مشخص هم نیست خودروی خود را با چه قیمت و آپشنی تحویل خواهد گرفت. در برخی موارد حتی نوع خودروی تحویلی نیز مشخص نیست!

تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار ناشی از چیست؟

اگر اخبار مربوط به خودرو و قیمت آن را دنبال کرده باشید حتماً متوجه این موضوع شده‌اید که تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار سر به فلک می‌کشد. در واقع در برخی موارد حتی قیمت بازاری یک خودرو چندین برابر قیمت آن در کارخانه است و خریداران واقعی نیز شاید حتی نتوانند آن خودرو را از خود کارخانه تهیه کنند. همین تفاوت زمینه‌ساز دلالی و واسطه‌گری شدیدی در بازار شده است و اکثر افراد پس از تحویل خودرو از کارخانه به امید سود بیشتر خودروی خود را در بازار به فروش می‌رسانند؛ اما چه عواملی باعث می‌شوند چنین شکاف قیمتی از کارخانه تا بازار به وجود آید؟ برای یافتن پاسخ سؤال همراه ما باشید.

  • تقاضای انباشته شده و تولید محدود

مسئله عرضه و تقاضا نه تنها برای خودرو بلکه برای هر کالای دیگری اهمیت دارد و با کاهش عرضه و افزایش تقاضا شاهد رشد قابل‌توجه قیمت‌ها خواهیم بود. این موضوع در صنعت خودرو به خوبی خودش را نشان می‌دهد. مشکلات تحریم، راندمان پایین تولید، عدم رغبت تولیدکننده به عرضه خودرو با قیمت مصوب و… باعث می‌شوند میزان تولید خودرو کاهش یابد و در همین حین مشتریان زیادی به دنبال خرید خودرو هستند که در نهایت باعث به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا می‌شود. با افزایش شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودروها افراد زیادی به امید کسب سودهای کلان سرمایه خود را راهی این بخش بازار می‌کنند و قیمت‌ها نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر خودروسازان نیز محصولی برای تحویل فوری ندارند و افرادی که به دنبال خرید خودرو باشند می‌بایست چندین ماه و سال در صف بمانند. مجموع این شرایط باعث تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار می‌شود.

  • عدم واردات چندین ساله خودرو

چندین سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع است و به همین خاطر ناترازی عرضه و تقاضا شدیدتر شده است. واردات خودرو با قیمت‌های مناسب می‌توانست بخشی از کمبودهای بازار را برطرف کرده و از طرف دیگر خودروسازان داخلی را مجبور به ارتقا کیفیت تولیدات خود کند اما این اتفاق رقم نخورد. البته چندین ماه است که اخباری درباره حضور خودروهای وارداتی نو و دست‌دوم در بازار به گوش می‌رسد اما فعلاً چیزی به‌صورت واقعی رخ نداده و اگر هم خودرویی وارد شود قطعاً از دسترس اکثر خریداران خارج خواهد بود.

  • جولان دلالان در بازار

با وجود شرایطی که ذکر شد زمینه برای حضور دلالان فراهم خواهد شد چراکه می‌توانند با روش‌های گوناگون خودرو را از کارخانه خریداری کرده و با قیمت بالاتر به خریداران واقعی در بازار بفروشند. گاهی اوقات همین دلالان با قیمت سازی‌های کاذب باعث افزایش شدید قیمت خودروها در بازار شده‌اند.

  • انتظارات تورمی و شرایط اقتصادی

متأسفانه خودرو در کشور ما برخلاف اکثر کشورهای دنیا به محصولی سرمایه‌ای تبدیل شده است. با توجه به افزایش قیمت همه کالاها در کشور قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد و از طرف دیگر انتظارات تورمی نیز مزید بر علت خواهد بود. در این شرایط قیمت خودروها در کارخانه ثابت است اما قیمت بازار روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. همچنین نرخ ارز نیز تأثیر مستقیمی روی بازارهای گوناگون از جمله خودرو دارد و با اندکی افزایش در نرخ ارز شاهد جهش قیمت خودروها در بازار هستیم.

مواردی که ذکر شد تنها بخشی از دلایل تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار هستند. به نظر ما مهم‌ترین راهکار حل این مشکل افزایش تولید از سمت خودروسازان داخلی و آزادسازی واردات خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت است تا به این ترتیب هم نیاز انباشته شده چند سال اخیر پاسخ داده شود و هم خودروسازان داخلی با حس کردن وجود رقیبی قوی به نام خودروهای وارداتی تکانی به خود داده و محصولاتی به‌روزتر و ایمن‌تر برای مردم کشورمان تولید کنند. تا زمانی که افزایش تولید و پاسخ به تقاضاها رخ ندهد هرگونه راهکار دیگر از جمله نزدیک کردن قیمت‌های کارخانه به بازار جواب نخواهد داد چراکه قیمت بازار نیز همگام با افزایش قیمت کارخانه افزایش خواهد یافت. امید است وضعیت صنعت و بازار خودروی کشور طی اقدامات کارشناسی بهبود یابد.

برای اطلاع از قیمت روز خودروهای بازار ایران می توانید لینک مربوط به آن را دنبال کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا