هاست پرسرعت
خودرو

کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا + ویدئوی بررسی

کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا + ویدئوی بررسی

کوییک اتوماتیک در حال حاضر ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین خودروی دنده اتوماتیک بازار ایران محسوب می‌شود. در بررسی و تست ویدئویی این محصول می‌خواهیم ببینیم که آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا نه.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

معرفی اولین خودروی ملی سایپا یعنی تیبا راه را برای تولید محصولات متنوع دیگر باز کرد. البته این گفته را نباید به حساب نوآوری و طراحی پلتفرم‌های جدید و به‌روز دانست بلکه سایپا از تیبا برای ارائه مشتقات دیگری همچون ساینا و کوییک اس استفاده کرد. در مقاله جامع امروز می‌خواهیم شما را با کوییک پلاس اتوماتیک آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

کوییک فول پلاس اتوماتیک

افزایش روزافزون ترافیک شهری و علاقه مشتریان به خودروهای اتوماتیک باعث شده است خودروسازان داخلی نیز به فکر تولید چنین محصولاتی بیفتند. کوییک اتومات حاصل چنین تفکری بوده و در واقع فول ترین نسخه خانواده کوییک محسوب می‌شود. این خودرو از سال ۹۷ روی خط تولید سایپا قرار دارد و در ابتدا با تیپ‌های فول و فول پلاس تولید شد اما در ادامه به دلیل عدم استقبال از مدل فول سایپا فقط به تولید مدل فول پلاس ادامه داد. شایان ذکر است تفاوت‌های این دو مدل به برخی تجهیزات و امکانات آن‌ها مربوط می‌شود.

کوییک اتومات تفاوت فنی چندانی با دیگر نسخه‌های کوییک ندارد و در واقع تنها تغییر آن استفاده از گیربکس CVT با شش دنده و تجهیزات بیشتر است.

طراحی ظاهری کوییک پلاس اتوماتیک

عکس کوییک فول پلاس اتوماتیک

کوییک بر اساس تیبا و ساینا شکل گرفته است و این موضوع را می‌توان در تمامی زوایای خودرو دید. نمای جلو همان ساینا بوده و برخی تفاوت‌ها همچون سپر و چراغ‌های تیره‌تر قابل‌ذکر هستند. در نمای ظاهری روح تیبا به وضوح دیده می‌شود ولی اگر به بخش عقب بروید طراحی خودرو کمی بهتر و قابل‌تحمل‌تر خواهد بود. کوییک اتومات از رینگ‌های متفاوتی نسبت به سایر نسخه‌های این خودرو استفاده می‌کند و در واقع تنها وجه تمایز ظاهری این خودرو از کوییک‌های استاندارد همین رینگ‌هاست. چراغ‌های دیلایت یا روزتاب هم دیگر عنصر قابل شناسایی این مدل محسوب می‌شوند. بعلاوه نوشته CVT هم روی گلگیر دیده می‌شود. طرح دورنگ بدنه هم در مدل‌های R ارا شده که این روزها باب شده است. در کل باید گفت طراحی ظاهری کوییک متفاوت و نه لزوماً زیباست. یکی از بدترین مشکلات طراحی این مدل، درز زیاد و عدم تراز بین کاپوت و جلوپنجره است. نسخه تست شده ما و بسیاری از مدل‌های مشاهده شده، یک فاصله عجیب مابین چراغ سمت چپ و جلوپنجره هم دارند.

طراحی داخل کوییک اتومات

داخل کابین کوییک فول پلاس اتوماتیک

با ورود به کابین شاهد همان طراحی کلی ساینا و کوییک استاندارد خواهید بود اما برخی تفاوت‌های جالب وجود دارد که باعث می‌شود کوییک اتومات بهتر ظاهر شود. فرمان D شکل، کنسول میانی جدید و البته افتضاح از نظر طراحی، نمایشگر لمسی و پشت آمپرهای متفاوت جزو موارد قابل‌ذکر هستند که کوییک اتومات را از برادران دستی خود متمایز می‌کنند.

در بخش کنسول، جالیوانی‌ها با یک برجستگی زشت جایگزین شده‌اند که دو شکاف هم در دوطرف آن برای قرار دادن گوشی موبایل درنظر گرفته شده و چون در این شکاف از پد یا فوم خبری نیست باید در صورت قرار دادن گوشی خودف صدای لرزش‌های آن را هم تحمل کنید. قسمت بالای داشبورد مرکزی هم طراحی برگرفته از ساینا و کوییک دارد که تنها یک نمایشگر به ان افزوده شده است. بهتر بود که سایپا طراحی دریچه های تهویه و نوع قرارگیری نمایشگر را نیز تغییر می‌داد. کلاستر هم باوجود طراحی جدید و اسپرتی تر، آنالوگ بوده و فونت‌های آن کمی کوچک است.

طراحی کلی کابین بد نیست و بهتر از کوییک معمولی است اما نباید انتظار کیفیت بالایی را از ادوات و متریال بکار رفته داشت. پلاستیکی بودن بیش از حد کابین  و جنس خشک آنها حتی روی رودری‌ها آزاددهنده است. در مدل‌های R قسمت‌های از داشبورد و دستگیره درها به رنگ قرمز درامده که می‌توانست با سلیقه بهتر و رنگ درلنشین‌تر و به میزان کمتری انجام شود. بهتر است در آینده طراحان سایپا به جای الگو گرفتن از خودروهای منسوخ، به خودروهای امروزی‌تر نگاه کنند. فضای کابین به ویژه در بخش عقب و در مقایسه با پژو ۲۰۶ بسیار بهتر است و این موضوع می‌تواند یکی از موارد تعیین کننده برای خریداران باشد. تا شدن کامل صندلی‌های عقب و دسترسی به صندوق بار هم به راحتی صورت می‌گیرد. افراد با قد متوسط در پشت ازنظر فضای پا و سر مشکلی نخواهند داشت اما عمودی بودن بیش از حد پشتی صندلی‌ها باعث خستگی شدید و درد کمر در مسافت‌های طولانی خواهد شد.

 

پیشرانه و گیربکس کوییک اتوماتیک

موتور کوییک اتوماتیک

کوییک اتوماتیک از همان پیشرانه تیبا، ساینا و کوییک استاندارد استفاده می‌کند. به این ترتیب شاهد یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری قدیمی هستیم که قدرت ۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متری تولید می‌کند. نکته مهم و تفاوت کوییک اتومات به استفاده از دریچه گاز برقی مربوط می‌شود. نیروی تولیدی پیشرانه همان‌طور که گفته شد از طریق گیربکس CVT به چرخ های جلو فرستاده می‌شود. این گیربکس عملکرد نرمی دارد اما نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید. نکته منفی درباره کوییک اتومات هم میزان صدای ورودی به کابین است که همانند دیگر برادران خود با افزایش دور پیشرانه به شدت آزاردهنده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های کوییک اتومات استفاده از فرمان برقی است که در نسخه‌های دستی دیده نمی‌شود. فرمان خودرو نرم است اما دقت بالایی ندارد و در کل با یک هاچبک جمع‌وجور طرف هستیم که تجربه سواری سطح بالایی را ارائه نمی‌کند. البته نکته مثبت این پیشرانه و گیربکس مصرف سوخت نسبتاً پایین است که در هر صد کیلومتر به حدود ۷.۶ لیتر می‌رسد.

تیپ ST ST-A
گیربکس
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی اتوماتیک CVT
موتور
تعداد سیلندر – نوع ۴ سیلندر خطی – M15 دریچه گاز مکانیکی ۴ سیلندر خطی – M15 دریچه گاز برقی
حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی
استاندارد آلایندگی یورو ۵
حداکثر قدرت hp/5300rpm ۸۷
حداکثر گشتاور Nm/4300rpm ۱۲۸
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک برقی
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
ترمز
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب کاسه‌ای
مصرف سوخت
مصرف سوخت (۱۰۰Km/Lit) ۷/۱۴ ۷/۶۷
ظرفیت باک (Lit) ۴۱

صندوق

حجم صندوق (Lit) ۲۲۵/۶

 

تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک

تجهیزات کوییک فول پلاس اتوماتیک

همان‌گونه که گفته شد کوییک اتوماتیک پلاس، فول‌ترین عضو این خانواده است و از تجهیزات قابل‌توجهی همچون استارت بدون کلید، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دنده‌عقب، حسگر پارک، کنترل فشار باد لاستیک، کروز کنترل و… سود می‌برد. باید بگوییم که این تجهیزات به نظر جزو ضروری‌تری امکانات پایه خودروهای امروزی محسوب می‌شوند.

تیپ ST ST-A
تجهیزات ایمنی
سیستم استارت دکمه‌ای ندارد دارد
ورود به خودرو بدون کلید PEPS ندارد دارد
مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ ندارد دارد
دوربین عقب ندارد دارد
سنسور پارک دنده‌عقب دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد دارد
روف رک دارد دارد
دستگیره آسان‌بازشو دارد دارد
مه شکن جلو و عقب دارد دارد
نمایش دمای هوای بیرون دارد دارد
نمایشگر سیستم کنترل فشار تایر ندارد دارد
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو دارد دارد
مجهز به سیستم ترمز ABS دارد دارد
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD دارد دارد
هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی دارد دارد
آیینه جانبی برقی دارد دارد
شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب دارد دارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) دارد دارد
کامپیوتر سفر دارد دارد
برف‌پاک‌کن عقب دارد دارد
گرم‌کن شیشه عقب دارد دارد
ریموت کنترل – قفل مرکزی دارد دارد
صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی دارد دارد
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso Fix) دارد دارد
صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی مسافر ۴ حالت دارد دارد

 

قیمت کوییک اتوماتیک

مدل توضیحات قیمت نمایندگی قیمت بازار
کوییک معمولی ۱۶۸,۰۶۱,۰۰۰ ۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک پلاس اتوماتیک ۲۷۷,۱۵۳,۰۰۰
کوییک R دستی ۱۷۸,۰۲۰,۰۰۰ ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R اتوماتیک فول پلاس ۲۹۷,۵۱۸,۰۰۰ ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰

 

سواری کوییک اتوماتیک

کوییک به واسطه افزایش ارتفاع نسبت به تیبا و ساینا از کوبش کمتری برخوردار است و سواری نرم‌تری در ناهمواری‌های شهری دارد. می‌توان گفت سواری با کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ نیز نرم‌تر و راحت‌تر است. البته نباید انتظار هندلینگ چندانی از این ماشین داشته باشید. تکانهای عرضی بدنه در سرعت‌های بالا، زیاد بوده ولی کنترل خودرو به راحتی در اختیار قرار می‌گیرد. کشش ماشین در سربالایی‌ها تا زمانی که سیستم تهویه روشن نشده و بار و سرنشین زیادی در آن وجود نداشته باشد خوب است و تنها صدای زیاد موتور ممکن است آزاردهنده باشد اما این صدا به تناسب میزان بار و فشار به خودرو به شدت افزایش می‌یابد.

تعویض دنده در گیربکس CVT معنایی ندارد و افزایش سرعت به آرامی و در ابتدا با تاخیر محسوس صورت می‌گیرد که وجه مشترک غالب گیربکس‌های CVT است و بنابراین برای شتابگیری‌های کوبنده و اسپرت شما را ناامید خواهد کرد اما برای رانندگی شهری که هدف اولویه ساخت این خودرو است و سواری آرام و ترافیکی، می‌توان کوییک اتومات را گزینه کاملاً مطلوبی دانست. حس و حال سواری با این نوع گیربکس نیز خاص است و البته این امکان وجود دارد که آن را در حالت دستی هم قرار دهید.

واکنش فرمان هم تیزتر از ساینا بوده و عکس العمل بهتری دارد. برقی بودن فرمان باعث شده تا انرژی بسیار کمتری برای سواری صرف کنید و این موضوع باعث کاهش خستگی در رانندگی خواهد شد. دید به اطراف باوجود آینه‌های جانبی بزرگ چندان خوب نیست. ترمزها هم احساس خوبی را منتقل نمیکنند ولی با استفاده از ABS+EBD عملکرد مطلوبی در سرعتهای پایین و متوسط نشان می‌دهند.

کروز کنترل و لیمیتد هم در تست‌های ما به خوبی عمل کردند. عملکرد کروز در سربالایی‌ها نیز مطلوب بود و بعلاوه باعث کاهش مناسبی در مصرف سوخت خودرو می‌شد.

رقبای کوییک پلاس اتومات

مهم‌ترین رقیب این خودرو را باید خانواده پژو ۲۰۶ دانست. ۲۰۶ در بحث طراحی اگرچه خودروی قدیمی‌ای محسوب می‌شود اما همچنان زیباتر از کوییک است و در بخش طراحی داخلی نیز این برتری را با طراحی جذاب‌تر و متریال بهتر حفظ می‌کند؛ اما پاشنه آشیل ۲۰۶ فضای پای عقب است که کمتر از کوییک بوده و همین موضوع می‌تواند روی نظر برخی افراد تأثیر بگذارد. ۲۰۶ تیپ ۲ برخلاف تصور عموم پیشرانه کم‌رمق‌تری نسبت به کوییک دارد و در بحث شتاب گیری نسبت به آن کم می‌آورد. مزیت مهم کوییک اتومات نسبت به ۲۰۶ گیربکس اتوماتیک آن است که البته با توجه به CVT بودن شاید خیلی انتظارات را برآورده نکند. دیگر عضو خانواده ۲۰۶ با نام تیپ ۵ شناخته می‌شود که پیشرانه قوی‌تر آن کاملاً بر کوییک چیره می‌شود. البته حتی تیپ ۵ نیز در بحث تجهیزات پایین‌تر از کوییک اتومات قرار می‌گیرد اما سواری آن یک سر و گردن بالاتر است و حس و حال اسپرتی دارد. در کل انتخاب بین این دو خودرو به انتظارات خریدار بستگی دارد. این را هم باید در نظر داشت که ۲۰۶ در کل استهلاک بالاتری دارد و در بخش فنی هزینه بالاتری را به مالک تحمیل می‌کند و قیمت به مراتب بالاتری هم دارد.

معایب کوییک اتومات

  • پیشرانه قدیمی
  • کیفیت پایین متریال مورد استفاده در تمام بخش‌ها
  • تاخیر در عملکرد گاز و گیربکس
  • کمبود فضای قرارگیری برای لیوان و اشیای کوچک دیگر
  • مونتاژ بی دقت و عیوب فراوان
  • داشبورد خشک و با طراحی منسوخ
  • صندلی های نامناسب برای سفر
  • دید عقب محدود
  • کیفیت پایین نمایشگر مرکزی و نسخه قدیمی سیستم عامل آن
  • صدای زیاد ورودی به اتاق از سمت موتور
  • مصرف سوخت نه چندان پایین
  • صدای کمک فنرها

نکات مثبت کوییک اتومات فول پلاس

  • طراحی فرمان خوب با دکمه های کاربردی روی آن
  • امکانات مناسب برای این سطح و کلاس
  • راحتی سواری در شهر
  • فضای مناسب داخلی باتوجه به ابعاد کوچک خودرو
  • ارتفاع مطلوب کف از زمین برای پوشش ناهمواری های شهری

در پایان باید گفت کوییک اتومات به عنوان گزینه‌ای متفاوت شاید باب میل افرادی باشد که اکثراً در شهر تردد می‌کنند و خواهان یک خودروی دنده‌اتوماتیک برای راحتی رانندگی در ترافیک‌های شهری و با استهلاک نسبتاً پایین هستند. این خودرو از تجهیزات نسبتاً مناسبی استفاده می‌کند اما پیشرانه قدیمی و پر صدای آن می‌تواند جزو نقاط ضعف باشد. به این موارد باید متریال با کیفیت پایین و همچنین مونتاژ بی‌دقت را اضافه کرد. درعوض قیمت مناسب نسبت به خودروهای هم کلاس و آپشن‌های خوب و سواری راحت باعث خواهد شد که به عنوان یک گزینه مدنظر بسیاری از خریداران قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا