۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت چهارم)
۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت چهارم)
کدام آثار درخشان در مدیوم بازی های ویدیویی را باید قبل از مرگ حتما تجربه کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.
صنعت بازیهای ویدیویی، در طول عمر خود شاهد آثار کوچک و بزرگ فراوانی بوده است؛ آثاری که بعضا به فراموشی سپرده شدند و دیگر آثاری که برای همیشه به بخش جداییناپذیر از هویت این مدیوم تبدیل شدهاند. در سلسله مقالات آتی، به معرفی بازیهایی خواهیم پرداخت که در این صنعت جاودان شدهاند و نباید به هیچ وجه تجربه آنها را از دست داد.
نکته: برخی از بهترین آثار تاریخ مدیوم بازیهای ویدیویی در نسل پنجم و ششم عرضه شدهاند، اما به علت گذشت زمان و منسوخ شدن تقریبا صددرصدی گیمپلی و گرافیک، در این لیست به آنها اشاره نمیشود. هدف این لیست، پیشنهاد آثاری است که هنوز قابل تجربه هستند.
- ۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت اول)
- ۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت دوم)
- ۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت سوم)
Red Dead Redemption 2
(در زمرهی بهترین بازیهای جهان آزاد و یکی از واقعگرایانهترین آثار تاریخ بازیهای ویدیویی، امتیاز متاکریتیک: ۹۷)
آثار انگشتشماری در تاریخ بازیهای ویدیویی هستند که شاید بتوان به آنها لقب یک بازی ویدیویی کامل را داد. عنوانی که از مبارزات و گیمپلی گرفته، تا روایت، داستان و شخصیت پردازی،با یک شاهکار طرف باشیم و عملا جای انتقاد بزرگ و مهمی وجود نداشته باشد. بازی Red Dead Redemption 2، یکی از این آثار به شمار میرود که پنج سال پس از عرضه، همچنان مخاطبان بسیاری، روزانه کنترل آرتور مورگان را بر عهده گرفته و آخرین روزهای غرب وحشی را تجربه میکنند.
آن قدر راز و رمز کشف نشده در این اثر وجود دارد که هنوز هم مخاطبان با چیزهای جدید و نو مواجه میشوند. شاید برای عدهی اندکی سکانسهای اسب سواری طولانی و مکانیزمهای واقعگرایانه بازی جذاب نباشند، اما به محض اینکه با ساختار بازی آشنا شوید، یکی از بهترین و کاملترین تجربیات گیمری خود را رقم خواهید زد.
What Remains of Edith Finch
(یکی از بهترین آثار مستقل تاریخ بازیهای ویدیویی، امتیاز متاکریتیک: ۸۸)
بسیاری از اوقات آثار ایندی، آن چنان المانهای خلاقانه و هوشمندانهای در دل خود جای دادهاند که تجربهی آنها، به مراتب از تجربهی برخی آثار AAA چند صد میلیون دلاری لذتبخشتر خواهد بود. میتوان گفت سلاح اصلی سازندگان آثار ایندی در رقابت با آثار بزرگ، همین عنصر خلاقیت و نوآورانه بودن است که انصافا در بسیاری از آثار مستقل در ژانرهای گوناگون به چشم میخورد.
بازی What Remains of Edith Finch را میتوان یکی از این آثار مستقل دانست که در لیست بازیهای قبل از مرگ این مقاله جای دارد. این بازی، داستان خاندان نفرین شدهی Finch را روایت میکند و در طول تجربهی بسیار کوتاه دو ساعتهی خود، ما را در نقش اعضای بزرگ و کوچک این خاندان در طول سالیان مختلف قرار میدهد و سرنوشت آنها را روایت میکند. بازی گیمپلی خاصی ندارد، پیچیده نیست و المان خاصی نیز در دل خود جای نداده، اما همین بازی تعاملی ساده، یکی از بهترین تجربیات ایندی و مستقل شما را رقم خواهد زد.
Assassin’s Creed 2
(یکی از بهترین آثار اکشن ماجراجویی نسل هفتم، امتیاز متاکریتیک: ۹۱)
در ابتدای خلقت سری Assassin’s Creed، این سری در زمرهی بهترین آثار اکشن ماجراجویی زمان خود قرار داشت و معرفی و عرضهی هر نسخه از سری، با سر و صدا و استقبال فراوانی همراه بود. دورهای که اتمسفر جذاب، تمرکز بر مخفیکاری، روایتی دلچسب از نبرد تمپلارها و اسسینزها، ویژگیهای همیشگی آثار این فرنچایز به شمار میرفتند.
نسخهی دوم سری، نه تنها تمام ویژگیهای مثبت نسخهی اول را حفظ کرد، بلکه از لحاظ روایت، شخصیت پردازی، المانهای گیمپلی و دنیا سازی، به مراتب از نسخهی اول، بهتر، عمیقتر و کاملتر عمل کرد و در ادامه الهام بخش سه نسخهی بعدی سری نیز بود.
با وجود گذشت سالها از زمان عرضهی این عنوان، همچنان میتوان کنترل Ezio در اوج دوران جوانی را به دست گرفت و از خلاقیت و توانمندی یوبیسافت در دوران اوجش لذت برد و در عین حال با مقایسه با یوبیسافت کنونی، به حال این کمپانی بزرگ، افسوس خورد.
Gears of War
( از انقلابیترین آثار قرن بیست و یک و از بهترین شوترهای سوم شخص تاریخ، امتیاز متاکریتیک: ۹۴)
در طول مدیوم بازیهای ویدیویی، برخی آثار با معرفی و ارائه برخی المانهای خاص یا ویژگیهای گیمپلی، نام خود را برای همیشه در این صنعت ماندگار کردهاند. Gears of War فارغ از دستاوردهای مختلف دیگر در بخشهای مبارزات، برای یک ویژگی خاص ماندگار شده است. به اوج رساندن مکانیزم کاور گیری در یک بازی ویدیویی. کاور گرفتن در بسیاری از بازیهای قبل از Gears of War به شکلهای مختلف و بیشتر دست و پا شکسته وجود داشت، اما این Gears of War بود که عملا این مکانیزم را کامل کرد و در بخش طراحی محیط، اجسام، گان پلی و ساختار مراحل، کاملا از این مکانیزم بهره بود.
از این مکانیزم انقلابی در آثار شوتر سوم شخص که عبور کنیم، نسخهی اول فرنچایز Gears of War، یک اثر فوقالعاده و تقریبا همه چیز تمام بود. از مبارزات دلچسب و خونین گرفته تا روایتی حماسی و جلوههای گرافیکی بسیار مناسب هنگام عرضه. خوشبختانه به لطف عرضهی نسخهی Ultimate Edition، اکنون میتوانید با کیفیتی فوقالعاده، نسخهی اول Gears of War را انفرادی یا به صورت Co-op تجربه کرده و از آن لذت ببرید.
Dark Souls
(مهمترین اثر سولزبورن و از بزرگترین و انقلابیترین آثار تاریخ بازیهای ویدیویی، امتیاز متاکریتیک: ۸۹)
با اینکه باید Demon’s Souls را آغازگر آثار سولز بورن و هاردکور مدرن بدانیم، اما حقیقت این است که دیمنز سولز، در بخشهای مختلفی مثل ساختار مراحل، چینش BonFireها، ارتقاء سلاحها و بخشهای دیگر، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکرد و شاهد کم و کاستیهای مختلفی بود. اما از آن جایی که Demon’s Souls به نوعی پروژهی آزمون و خطا برای فرام سافتور محسوب میشد، بازی Dark Souls از تجربیات Demon’s Souls بهره برده و یکی از انقلابیترین بازیهای مدرن را خلق کرد.
نه تنها بسیاری از مشکلات و کمبودهای Demon’s Souls مثل پیچیدگی غیرضروری ارتقاء سلاحها، ساختار دنیای بازی، باسفایتها و موارد دیگر در Dark Souls تا حد زیادی برطرف شده بودند، بلکه Dark Souls در زمینه خلق دنیای به هم پیوسته، روایت محیطی، مبارزات حماسی و روشهای مبارزه، المانهای زیادی به دنیای گیم معرفی کرد. تقریبا در تمام محافل گیمینگ، چه در بین مخاطبان و چه در بین کارشناسان، نسخهی اول Dark Souls، به عنوان بهترین نسخهی سری و حتی بعضا بهترین اثر غیر جهان باز میان آثار میازاکی به شمار میآید.
Mass Effect 2
(یکی از بهترین بازیهای نسل هفتم، امتیاز متاکریتیک: ۹۶)
سه گانه Mass Effect بدون شک یکی از بهترین سه گانههای تاریخ بازیهای ویدیویی به شمار میآید که تحربهای تکرار نشدنی برای مخاطبان خلق ساخت. از مبارزات جذاب گرفته، تا داستانی حماسی و احساسی، نسخهی دوم Mass Effect تمام ویژگیهای لازم برای حضور در لیست ما را داراست. بسیاری معتقد بودند که Mass Effect 2 هنگام عرضه، به نوعی از استانداردهای آن زمان دنیای گیم نیز پا را فراتر گذاشته بود و عنوانی بینظیر بود.
به لطف عرضهی نسخهی نسل نهمی که رنگ و لعابی جدید و مدرن به سهگانهی Mass Effect بخشیده است، میتوانید نسخهی دوم این سری را تجربه کنید و از یک ماجراجویی فضایی و حماسی در قالب یک عنوان جهان آزاد و نقشآفرینی، لذت ببرید.
Inside
(یکی از متفاوتترین و بهترین آثار مستقل تاریخ بازیهای ویدیویی، امتیاز متاکریتیک: ۹۱)
دیگر عنوان مستقل لیست ما در این قسمت، بازی Inside است که نه تنها یکی از فوقالعادهترین آثار مستقل تاریخ بازیهای ویدیویی به شمار میآید، بلکه بسیاری از این عنوان در کنار Minecraft به عنوان بهترین آثار مستقل تاریخ یاد میکنند.
بازی Inside یک کلاس درس آموزشی است که چگونه بدون دیالوگ، میتوان داستانی فوقالعاده را روایت کرد، مانند فیلمی که بدون دیالوگ و تنها با تکیه بر تصویر، داستان خود را روایت میکند.
اگر از تجربهی عنوان دیگر سازندهی Inside یعنی Limbo لذت بردهاید، قطعا Inside را تجربه کرده و یکی از متفاوتترین تجربیات گیمینگ خود را رقم بزنید.