هاست پرسرعت
خودرو

دولت آمریکا فروش خودروهای برقی ساخت چین را ممنوع می‌کند؟

دولت آمریکا فروش خودروهای برقی ساخت چین را ممنوع می‌کند؟

دولت آمریکا با فشارهای زیادی از جانب قانون‌گذاران این کشور برای ممنوع کردن خودروهای برقی ساخت چین روبروست.

سناتور شرود براون رئیس کمیسیون بانکی سنای آمریکا در اظهاراتی جنجالی گفته است:

خودروهای برقی چینی خطری بالقوه برای صنعت خودروی آمریکا هستند

اظهارات براون درباره خودروهای برقی ساخت چین قوی‌ترین سخنان بین قانون‌گذاران آمریکایی دراین‌باره به شمار می‌رود هرچند برخی سناتورهای دیگر نیز خواهان تصویب تعرفه‌های سنگین روی این محصولات هستند تا چینی‌ها را از بازار خودروی آمریکا دور نگه دارند. چند ماه قبل بود که کاخ سفید اعلام کرد آمریکا به دنبال بررسی این موضوع خواهد بود که آیا خودروهای چینی برای امنیت ملی این کشور خطر دارند یا خیر. سناتور براون با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان ساخته است:

ما نمی‌توانیم به چین اجازه دهیم با حمایت‌های دولتی خود به صنعت خودروی آمریکا ضربه بزند.

براون که سناتور دمکرات از ایالات اوهایو به عنوان یکی از قطب‌های خودروسازی آمریکاست مواضع جنجال‌برانگیزی درباره خودروهای چینی اتخاذ کرده است. البته کاخ سفید به درخواست رسانه‌ها درباره اظهارات براون پاسخی نداده است. در ماه فوریه بود که بایدن اظهار داشت سیاست‌های چین می‌تواند باعث هجوم خودروهای چینی به آمریکا شود و ریسک امنیت ملی را در پی داشته باشد. او قویا تصریح کرد اجازه نخواهد داد چنین کاری انجام شود. واشنگتن می‌تواند محدودیت‌هایی را روی خودروهای ساخت چین اعمال کند. آمریکایی‌ها نگرانی‌های زیادی درباره تکنولوژی خودروهای چینی دارند و می‌گویند این خودروها می‌توانند داده‌های حساس زیادی از رانندگان و سرنشینان را جمع‌آوری کنند. کاخ سفید هشدار داده خودروهای چینی به اینترنت متصل هستند و به‌طور منظم از دوربین‌ها و سنسورها برای کسب اطلاعات درباره زیرساخت‌های آمریکا استفاده می‌کنند. همچنین دولت بایدن می‌گوید امکان کنترل از راه دور این خودروها وجود دارد.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروست و توانسته از ژاپن به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده وسایل نقلیه پیشی بگیرد. البته به دلیل اعمال تعرفه ۲۷.۵ درصدی روی خودروهای چینی وارداتی، محصولات این کشور آسیایی به ندرت در آمریکا دیده می‌شوند. ژانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا که به چین سفر کرده به مقامات این کشور هشدار داد واشنگتن اجازه نخواهد داد شوک چینی اوایل قرن ۲۱ تکرار شود. در مقابل لیائو مین معاون وزیر دارایی چین نگرانی عمیق خود درباره محدودیت‌های آمریکا روی تجارت و سرمایه‌گذاری را ابزار داشته است. آقای لیائو می‌گوید مزیت‌های رقابتی چین به خاطر بازار بزرگ، سیستم صنعتی کامل و وفور منابع انسانی است.

در همین حال بزرگ‌ترین ایرلاین آمریکا از دولت بایدن درخواست کرد مجوزهای پروازهای جدید بین آمریکا و چین را به حال تعلیق دربیاورد. مدیران این ایرلاین در نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکلن وزیر امور خارجه و پیت بوتیجیج وزیر حمل‌ونقل آمریکا گفته‌اند سیاست‌های ضد رقابتی و دامپینگ چین باعث ضربه دیدن آمریکایی‌ها شده است. این ایرلاین در نامه خود آورده است:

اگر بازار هوانوردی چین بدون محدودیت رشد کند و نگرانی چندانی از بابت میزان دسترسی به بازار وجود نداشته باشد، پروازها همچنان به چینی‌ها واگذار خواهند شد و این به معنی از دست رفتن فرصت‌های شغلی و کسب‌وکار آمریکایی‌ها خواهد بود.

دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا از سال ۲۰۱۸ تاکنون و زمان تصویب تعرفه‌های جدید روی بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار کالای چینی درگیر جنگ تجاری بوده‌اند. در مقابل هم پکن تعرفه‌های مشابهی را روی بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار محصول آمریکایی وضع کرده است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اکثر این تعرفه‌ها را که در زمان ترامپ تصویب شده‌اند حفظ کرده است. سال قبل ارزش کالاهای صادراتی چین به آمریکا با کاهش بیش از ۲۰ درصدی به ۴۲۷ میلیارد دلار رسید و در همین زمان صادرات آمریکا به چین نیز ۴ درصد کاهش یافت و رقم حدود ۱۴۸ میلیارد دلار را ثبت کرد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵

از مجموع ۳ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا