پیشرانه EFP جدید با ۱۷۰ اسب بخار قدرت، قویترین پیشرانه صنعت خودروی ایران
پیشرانه EFP جدید با ۱۷۰ اسب بخار قدرت، قویترین پیشرانه صنعت خودروی ایران
نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF ایران خودرو با نام EFP به زودی طی مراسمی رونمایی و به تولید انبوه میرسد و به عنوان قدرتمندترین قوای محرکهای که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید میشود، قرار است برای اولین بار بر روی دنا پلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد نصب شود.
به گزارش ایکوپرس، عادل پیرمحمدی قائممقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو در خصوص پیشرانه جدید EFP اظهار کرد: این موتور روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو همزمان با تارای سال در دهه فجر امسال آغاز میشود. وی در ادامه بیان کرد:
پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایرانخودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابتپذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دستیابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده که خوشبختانه گروه صنعتی ایرانخودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است.
پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF7 تصریح کرد:
هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EFP کاملاً از لحاظ طراحی با پیشرانه EF7 قدیمی متفاوت است.
قائممقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایرانخودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF7 امکان تولید داشته باشد. پیرمحمدی با بیان اینکه در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید میرود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر نصب شود. وی در ادامه گفت: بهینهسازیهای صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF۷ توربو قدیمی شده است.
پیرمحمدی در خصوص تفاوتهای موتورهای EFP با موتور EF7 قدیمی گفت:
قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میللنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنککننده و … آن کاملاً متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایرانخودرو و مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تأمین، تولید انبوه آن آغاز شده است.
وی تصریح کرد:
پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمانبندی متغیر سوپاپها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایرانخودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آنهم در زمان تحریمها محسوب میشود.
پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکهای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایرانخودرو با بهرهگیری از این پیشرانه بهروز، پربازده و قدرتمند راه سادهتری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی همرده خواهند داشت. به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایرانخودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و بهروز را روی کراس اوور ریرا نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز میشود نصب کند.
گفتنی است، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF7 توربو قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید میکند. بدین ترتیب موتور EF7 پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند و همه اینها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.