استقبال از خودروهای برقی بی ام و در چین
استقبال از خودروهای برقی بی ام و در چین
شرکت بیامو در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴,۳۰۰ دستگاه از خودروهای برقی خود را در کشور چین به فروش رسانده و شاهد استقبال قابلتوجهی از سوی خریداران در این کشور پرجمعیت بوده است.
بر اساس دادههای منتشر شده، ژرمنها تعداد ۴۴,۳۴۴ دستگاه خودروی برقی را در سال ۲۰۲۲ تحویل مشتریان چینی دادهاند. در سال ۲۰۲۱ تعداد فروش محصولات بدون آلایندگی بیامو در چین ۲۲,۶۸۴ دستگاه بوده و بنابراین میزان استقبال از محصولات یاد شده ۹۵ درصد افزایش پیدا کرده است. ۹۳ درصد خودروهای برقی تحویلی به چینیها از نوع iX3 و i3 eDrive35L بودهاند. بیامو با سهم ۰.۹۳ درصدی از بازار خودروهای برقی چین در رده هجدهم قرار دارد.
البته نباید دو خودروی i3 eDrive35L و i3 هاچبک را با یکدیگر اشتباه گرفت. سدان جدید i3 از آوریل ۲۰۲۲ در بازار چین عرضه شده و یک پیشرانه برقی آن ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. خودروی یاد شده با استفاده از باتری ۷۰.۳ کیلووات ساعتی میتواند ۵۲۶ کیلومتر را با یکبار شارژ بپیماید. در دهماهه ابتدایی پارسال فروش خودروهای برقی بیامو پایین بوده اما از ماه نوامبر تا دسامبر شاهد تخفیف فروش بیامو بودیم که در برخی شهرها به بیش از ۲۰ درصد نیز میرسید. همین امر باعث شد فروش خودروهای برقی ژرمنها رشد زیادی داشته باشد.
بیامو در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۶۰ هزار دستگاه خودرو در چین به فروش رسانده که محصولات برقی سهم ۶ درصدی از این رقم داشتهاند. البته سهم ۶ درصدی نسبت به متوسط سهم ۲۳ درصدی خودروهای برقی از فروش خودروسازان گوناگون بسیار کم به نظر میرسد. همانطور که گفتیم بیامو iX3 سهم بیشتری از فروش خودروهای بدون آلایندگی ژرمنها را به خود اختصاص داده و حدود یکسوم نیز از نوع i3 سدان بودهاند. دو خودروی iX و i4 نیز کمتر از ۸ درصد فروش را از آنِ خود کردهاند. واضح است که i3 جدید بیش از همه خودروها مشتریان را به خود جذب کرده و iX و i4 به خاطر قیمت بالای خود از استقبال کمتری برخوردار بودهاند.
نیو چین به عنوان رقیب سه برند لوکس آلمانی یعنی مرسدس بنز، آئودی و بیامو فروش ۱۲۲,۴۸۶ دستگاهی در سال ۲۰۲۲ داشته که رشد ۳۰.۴ درصدی را نشان میدهد. برای مثال خودروی سطح بالای HiPhi X که محصول شرکت هیومن هورایزون بوده و رقیب iX به شمار میرود فروش ۴۳۴۶ دستگاهی را تجربه کرده است.
محصولات پاک بیامو در چین تحتفشار شدید از جانب تسلا، بی وای دی و دیگر برندهای چینی قرار دارند و به همین خاطر در مقایسه با خودروهای درونسوز محبوبیت بسیار کمتری داشته اند. همچنین جنگ قیمتی اخیر که تسلا آن را شروع کرد یک دردسر دیگر برای محصولات بدون آلایندگی بیامو بوده است. اگر بیامو نتواند خودروهای رقابتیتر عرضه کند یا استراتژی فروش خود را تغییر ندهد سهم خود از بازار را از دست خواهد داد و ارائه تخفیفهای پی دی پی نیز نخواهد توانست مشکل را حل کند و حتی به ارزش این برند آسیب خواهد رساند. البته همه موارد ذکر شده مختص بازار چین نیستند بلکه در بازارهای جهانی نیز دیده میشوند.
به ترتیب از راست به چپ: بیامو iX3، بیامو i4 و بیامو iX