گوگل از هوش مصنوعی بارد (Bard) به عنوان رقیب ChatGPT رونمایی کرد
گوگل از هوش مصنوعی بارد (Bard) به عنوان رقیب ChatGPT رونمایی کرد
چت و گفتگو با رباتهای مجهز به هوش مصنوعی ممکن است نوآوری بزرگ بعدی برای موتورهای جستجوی اینترنتی باشد. مایکروسافت مطمئناً چنین اعتقادی دارد و به همین منظور اخیراً 10 میلیارد دلار در OpenAI، یعنی شرکت سازنده ChatGPT سرمایهگذاری کرده است. مایکروسافت به تازگی اعلام کرده که مدل هوش مصنوعی ChatGPT در موتور جستجوگر Bing و مرورگر Edge، که از نظر سهم بازار بسیار عقبتر از رقبای گوگلی خود هستند، ادغام خواهد شد.
اما باید بدانید که گوگل نیز برنامههای مشابهی دارد، اما برای رقابت با مایکروسافت از ابزارهای داخلی خود استفاده خواهد کرد. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، به تازگی سرویسی با نام بارد (Bard) را معرفی کرده که یک «سرویس آزمایشی مکالمه هوش مصنوعی» است. این سرویس قرار است اصلیترین محصول گوگل، یعنی موتور جستجوگر آن ادغام شده و در گام اول در دسترس «تست کنندگان مورد اعتماد» قرار بگیرد. در ادامه و طی هفتههای آینده دسترس عمومی به بارد نیز مهیا خواهد شد.
اما بارد چیست و چه کارهایی میتواند انجام دهد؟ در پاسخ باید گفت، به عنوان مثال به جای تایپ کلمات کلیدی برای یافتن سایتی که ممکن است پاسخی برای سوال شما داشته باشد، فقط میتوانید از هوش مصنوعی بپرسید. این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از منابع متعدد، جدیدترین اطلاعات را از وب بیرون کشیده و آن را به یک متن ساده و خلاصه برای خواندن تبدیل میکند.
یا به عنوان یک مثال دیگر، اگر میخواهید نواختن یک ساز موسیقی را یاد بگیرید، میتوانید از Bard برای کمک به تصمیمگیری در مورد اینکه مثلاً گیتار راحتتر است یا پیانو استفاده کنید. همچنین، این هوش مصنوعی میتواند به شما بگوید که برای یاد گرفتن هر کدام از این سازها چقدر تمرین نیاز دارید؟ سایتهای متعددی در دنیا وجود دارند که پاسخهایی را در تمامی این زمینهها ارائه میکنند و بارد میتواند چکیده همه آنها را در چند پاراگراف برای شما خلاصه کند.
Bard بر اساس الگوریتم اختصاصی گوگل موسوم به LaMDA (مخفف «حالت زبان برای برنامههای گفتگو») بوده و به طور خاص یک نسخه سبک وزن از LaMDA میباشد. این مدل کوچکتر از مدل کامل LaMDA است و از همین رو برای ارائه پاسخها به قدرت محاسباتی کمتری نیاز دارد. این مسئله برای گوگل بسیار مهم است چرا که بارد پس از ادغام شدن در موتور جستجوی این شرکت باید بتواند در آن واحد به سؤالات میلیونها کاربر پاسخ دهد.
در مورد دقت نتایج بارد، تیم داخلی گوگل و تست کنندگان بازخوردهای لازم را ارائه خواهند کرد تا مطمئن شوند پاسخهایی که از بارد دریافت میکنید درست و مستدل هستند. گوگل از فناوری هوش مصنوعی خود در محصولات متعددش استفاده خواهد کرد، اما در عین حال قصد دارد از ماه مارس از توسعه دهندگان، سازندگان و شرکتهای شخص ثالث نیز دعوت کند تا از رابط برنامهنویسی اختصاصی این شرکت موسوم به Generative Language API در توسعه نرم افزارهای خود استفاده کرده و به سمت سرویسهای مبتنی بر هوش مصنوعی پیش بروند. به عبارت دیگر، در ماههای آینده شاهد انفجار هوش مصنوعیهای چتدار خواهیم بود که میتوانند نحوه مرور اینترنت را تغییر دهند.
در حال حاضر یکی از نقصهای اصلی ChatGPT این است که بر اساس دادههای قدیمی (حدود سال 2020) آموزش داده شده و به همین دلیل نمیتواند به پرسشهای روز کاربران پاسخ دهد. مثلاً نمیتوانید از این هوش مصنوعی در مورد کارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب بپرسید، چرا که اطلاعات ChatGPT مربوط به قبل از پرتاب این تلسکوپ هستند. گوگل نیز دقیقاً روی همین نقطه ضعف ChatGPT انگشت گذاشته و مدعی شده که بارد از دادههای تازه استفاده خواهد کرد و میتواند پاسخهای بهروز ارائه کند.
به نظر میرسد، نبرد بعدی در حوزه فناوری و به طور ویژه در بخش موتورهای جستجو، بر سر هوش مصنوعی و نحوه پیادهسازی آن خواهد بود. باید دید آیا گوگل میتواند مانند بسیاری از عرصههای دیگر، در زمینه هوش مصنوعی هم خود را به یک غول تبدیل کرده و ابزارهای مانند ChatGPT را به حاشیه براند یا نه. نظر شما چیست؟