هاست پرسرعت
خودرو

مرسدس بنز GLE 450d فیس‌لیفت؛ قوی‌ترین خودروی سواریِ دیزلی دنیا

مرسدس بنز GLE 450d فیس‌لیفت؛ قوی‌ترین خودروی سواریِ دیزلی دنیا

مرسدس بنز با فیس لیفت خانواده GLE اقدام به معرفی نسخه GLE450d 4Matic به عنوان قوی‌ترین خودروی سواریِ دیزلی دنیا با قدرت ۳۶۲ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متر کرده است.

پس از بازنشسته شدن خودروی بی ام و X5 M50d مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری کوادتوربودیزل که ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد، مرسدس بنز هم‌اکنون قوی‌ترین خودروی سواری و دیزلی دنیا را تولید می‌کند. ژرمن‌ها پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری OM656 موجود در GLE450d 4Matic را ارتقا داده‌اند تا حداکثر خروجی آن از ۳۲۵ به ۳۶۲ اسب بخار برسد و گشتاور نیز از ۷۰۰ به ۷۵۰ نیوتون متر ارتقا یابد.

همچنین پیشرانه دیزلی این خودرو در حال حاضر از استارتر/ژنراتور با ۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور اضافی سود می‌برد. مرسدس بنز برای افزایش حدود ۳۷ اسب بخاری قدرت خودروی خود اقدام به تغییراتی در پیشرانه کرده است و به همین منظور حجم آن از ۲۹۲۵ به ۲۹۸۹ سی‌سی می‌رسد. مرسدس بنز GLE450d 4Matic در عرض ۵.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که نسبت به قبل بهبود یک‌دهم ثانیه‌ای را نشان می‌دهد. همچنین سقف سرعت نیز ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. البته به خاطر قدرت بیشتر پیشرانه، کراس اوور به‌روز مرسدس پرمصرف‌تر نشان می‌دهد و در هر صد لیتر ۷.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند که سه‌دهم لیتر بیشتر است.

پیشرانه ۶ سیلندر OM656 مرسدس بنز در سال ۲۰۱۷ و روی S کلاس معرفی شد و به خاطر ساختار فولادی پیستون و بلوک آلومینیومی پیشرانه مشهور گردید. پیستون فولادی در مقایسه با نمونه آلومینیومی مزیت انبساط کمتر در دماهای بالاتر را دارد. همچنین پوشش نانو اسلاید دیواره‌های سیلندر باعث کاهش اصطکاک و مصرف سوخت می‌شود. استفاده از آرایش خطی بجای خورجینی هم باعث شده تمامی سیستم‌های کاتالیتیک به‌صورت مستقیم در پیشرانه نصب شوند. علاوه بر این، نیازی به مدیریت دمای پیشرانه در زمان استارت هوای سرد وجود ندارد و این امر موجب کاهش مصرف سوخت در مسیرهای کوتاه خواهد شد. با این تفاسیر باید گفت پیشرانه مرسدس بنز کاملاً آماده تست‌های هوا سرد در ۱۰ کیلومتر اولیه حرکت بوده و می‌تواند استانداردهای یورو ۷ جدید را نیز پاس کند.

با نصب مبدل‌های کاتالیتیک در نزدیکی پیشرانه شاهد کاهش اتلاف گرمای گازهای خروجی از اگزوز هستیم. پیشرانه موردبحث همچنین از تکنولوژی EGR سود می‌برد. OM656 از فرایند احتراقی با نام stepped-bowl سود می‌برد و نام آن به خاطر شکل انفجار داخل پیستون انتخاب شده است. چنین فرایندی تأثیر مثبتی روی احتراق دارد و راندمان را بالا می‌برد. مرسدس با تولید چنین پیشرانه‌ای از بابت پاس کردن استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه مشکلی نخواهد داشت. درعین‌حال باید گفت مرسدس بنز GLE300d 4Matic هم از قوی‌ترین پیشرانه ۴ سیلندر دیزلی در خودروی سواری سود می‌برد. همین پیشرانه که در GLC جدید نیز وجود دارد با حجم ۲ لیتری خود ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. وجود سیستم هیبریدی استارتر/ژنراتور نیز موجب دستیابی به ۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور خواهد شد. خانواده GLE با وجود دو مدل پلاگین هیبریدی دیگر تکمیل می‌شود. مدل GLE400e 4Matic خروجی ۳۷۶ اسب بخاری دارد که ۳۷ اسب بخار بیشتر از قبل است. مدل GLE350de 4Matic هم اگرچه تغییر زیادی ندارد اما قدرت با افزایش ۳ واحدی به ۱۹۴ اسب بخار می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا