آزمایش داینو بین بیامو M240i، مرسدس A45، آئودی RS3 و گلف R
آزمایش داینو بین بیامو M240i، مرسدس A45، آئودی RS3 و گلف R
دو هاچبک، یک سدان و یک کوپهٔ آلمانی روی داینو رفتهاند تا مشخص شود قدرت و گشتاور اعلامی سازندگان آنها چقدر به واقعیت نزدیک است.
مت واتسون و کارواو را بیشتر با مسابقات درگ جالب و جذاب میشناسیم ولی این بار وی رقابت دیگری را بین خودروها ترتیب داده است. این رقابت آزمایش قدرت و وزن بامو M240i، مرسدس A45 S AMG، آئودی RS3 و فولکسواگن گلف R است. این رقابت جالب با گلف R آغاز میشود که پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آن به گفتهٔ سازنده ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. قدرت این ماشین روی داینو تنها ۵ اسب بخار بیشتر است اما گشتاور آن اختلاف قابلتوجه ۵۸ نیوتن متری با رقم اعلامی سازنده نشان میدهد.
سپس نوبت به بامو M240i میرسد که یکی از قویترین نسخههای سری ۲ کوپه محسوب میشود و پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ آن به اعلام سازنده ۳۷۴ اسب بخار قدرت دارد. مثل گلف، قدرت واقعی این کوپهٔ آلمانی هم تقریباً با عدد اعلامی یکسان است ولی گشتار واقعی آن ۷۲ نیوتن متر بیشتر است. پسازاین، آئودی RS3 روی داینو میرود که موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آن قاعدتاً باید ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد اما دستگاه ۱۳ اسب بخار بیشتر از این نشان میدهد. گشتاور آئودی هم روی داینو ۴۳ نیوتن متر بیشتر است.
در آخر هم مرسدس A45 S را میبینیم که یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۴۲۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت دارد. برخلاف سه خودروی قبلی اما خروجی موتور مرسدس روی داینو کمتر از اعداد اعلامی بوده و ۳۵ اسب بخار قدرت و ۸۲ نیوتن متر گشتاور کمتری تولید میکند. پسازاین، نوبت به اندازهگیری وزن خودروها میرسد تا نهایتاً نسبت قدرت به وزن واقعی هرکدام از آنها مشخص شود. با انجام این آزمایشها معلوم شد که آئودی با ۲۵۴ اسب بخار بر تن، بهترین نسبت قدرت به وزن را دارد و پسازآن مرسدس با ۲۳۱ اسب بخار، بامو با ۲۱۶ اسب بخار و گلف با ۲۱۱ اسب بخار قرار میگیرند.