انتقاد شدید بنیانگذار تسلا از نرمافزار خودران کامل و اتوپایلوت!
انتقاد شدید بنیانگذار تسلا از نرمافزار خودران کامل و اتوپایلوت!
مارتین اِبِرهارد که بنیانگذار اصلی تسلا محسوب میشود اعلام کرد طرفدار برنامههای ایلان ماسک برای نرمافزار خودران و اتوپایلوت تسلا نیست.
او اظهار داشته است طرفدار خودروهای خودران نیست. ابرهارد خاطرنشان میسازد خودروهای خودران بخشی از مأموریت تسلا در زمان تأسیس کمپانی در سال ۲۰۰۳ نبودهاند. همچنین بنیانگذار تسلا گفته است دیدن خودرو به عنوان یک پلتفرم نرمافزاری اشتباه خواهد بود. همانطور که میدانید ایلان ماسک تولید خودروهای خودران را جزو اولویتهای تسلا میداند اما ابرهارد علاقهای به این تفکرات ندارد. او میگوید:
از نظر من باید عادت فکر کردن درباره ارتباط تکنولوژیهای خودران با خودروهای برقی را کنار بگذاریم. من دوست دارم مردم اینگونه فکر کنند که خودروها برای راندن هستند نه چیز دیگر
ابرهارد که در سال ۲۰۰۷ مدیرعاملی تسلا را به ماسک واگذار کرد اظهار میدارد تولید نرمافزار برای خودروهای برقی به منظور تبدیل آنها به محصولاتی خودران جزو کمترین نگرانیهای زمان مدیرعاملی خودش بوده است. بنیانگذار تسلا میافزاید:
به همین خاطر در نظر داشته باشید که تمامی این چرندیات یعنی خودران کامل و اتوپایلوت در زمان من اصلاً وجود نداشتند. ما کاملاً مشغول تولید خودروهایی کاربردی بودیم و اصلاً به تکنولوژی خودران فکر نمیکردیم. اینها بعداً ظاهر شدند. توسعه آنها نیازمند بودجهای بسیار فراتر از تواناییهای ما بود.
زمانی که ابرهارد در سال ۲۰۰۷ تسلا را ترک کرد کمپانی هنوز اولین خودروی خود را تولید نکرده بود. این برند در حال توسعه تسلا رودستر بود، خودرویی اسپرت و کوچک که بر پایه لوتوس الیزه شکل میگرفت. الیزه یک کانورتیبل دو درب بود که اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت بریتانیایی لوتوس تولید و عرضه شد. مؤسس تسلا میگوید اگرچه سیستمهای کمکراننده و ایمنی را تحسین میکند اما طرفدار رانندگی خودکار نیست. او اظهار داشته است ماسک کاملاً گرفتار خودروهای خودران است و این تفکرات را یکی از بزرگترین نگرانیهای تسلا در زمان هدایت ماسک میداند. ایلان ماسک چندین سال است که قول تولید خودروهای خودران را میدهد. او میگوید نرمافزار خودران تسلا تفاوتهای زیادی با دیگران دارد. ماسک اگرچه میگوید تسلا بیشتر یک کمپانی نرمافزاری است تا سختافزاری اما ابرهارد با این روش مخالف است و میگوید:
فکر میکنم تجسم یک خودرو به عنوان پلتفرمی نرمافزاری اشتباه است. نباید خودرو را شبیه آیفون یا مثل آن دانست. من آیفون دارم و هر وقت که آن را بهروز میکنم با یک باگ و خطا مواجه میشوم. شاید چنین چیزی در یک گوشی تلفن خیلی مشکلساز نباشد اما خطای نرمافزاری که خودرو را کنترل میکند مثل ترمز یا فرمان میتواند به قیمت جان انسان تمام شود.
تمامی محصولات کنونی تسلا با برنامه دستیار راننده اتوپایلوت عرضه میشوند. مالکان تسلا همچنین میتوانند آپشن خودران کامل بتا ۱۵ هزار دلاری را خریداری کنند. این تکنولوژی باعث تغییر لاین حرکتی خودکار، ورود و خروج به بزرگراهها، تشخیص علائم ترافیکی و پارک خودرو میشود. در طول چند سال گذشته انتقادات زیادی به تسلا از بابت تکنولوژی خودران وارد شده است و حتی مقامات فدرال در حال تحقیق روی آن هستند. ابرهارد و ماسک در سالهای گذشته نیز تنشهایی با یکدیگر داشتهاند. ابرهارد در سال ۲۰۰۹ از ماسک شکایت کرد و دلیل آن نیز اظهارات جنجالی ماسک درباره بنیانگذار تسلا بود. البته موضوع اختلاف این دو نفر سال پیش حلوفصل شد هرچند میلیاردر خبرساز دنیای خودرو بهصورت جستهوگریخته از ابرهارد انتقاد کرده است.