درگ نسلهای مختلف هوندا سیویک تایپ R، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۳

درگ نسلهای مختلف هوندا سیویک تایپ R، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۳
در این درگ، تمام نسلهای سیویک تایپ R بهجز نسل اول، به مصاف هم رفتهاند. در این جمع، بین ضعیفترین و قویترین نسل ۱۳۰ اسب بخار اختلاف قدرت وجود دارد.
هوندا سیویک تایپ R برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ متولد شد و تا به امروز شش بار نسل عوض کرده است. در هر نسل شاهد بهبودهایی در این سیویک آتشین بودهایم تا بتواند در بین هاچبکهای داغ باز جایگاه خود را تثبیت کند. بااینحال، عملکرد نسلهای مختلف این خودرو در مقایسه با یکدیگر چگونه خواهد بود و مهمتر از آن، آیا در درگ نسل جدیدتر لزوماً سریعتر است؟ این چیزی که کارواو در ویدئوی جدید خود قصد دارد نشان دهد. در این درگ، تمام نسلهای سیویک تایپ R بهجز نسل اول باهم به رقابت خواهند پرداخت.
نسل دوم سیویک تایپ R که با کد EP3 در سال ۲۰۰۱ در بریتانیا عرضه شد، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور مجهز بود. این خودرو با وزن ۱۲۱۰ کیلوگرمی، از تمام نسلهای بعدی خود سبکتر است. نسل بعدی که در سال ۲۰۰۷ با کد FN2 به بازار آمد، با وزن ۱۲۶۷ کیلوگرم کمی سنگینتر است درحالیکه قدرت ۲۰۱ اسب بخاری آن تقریباً با نسل قبلی یکسان بوده و کمی گشتاور کمتری دارد (۱۹۳ نیوتن متر).
نسل FK2 که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، اولین سیویک تایپ R با موتور توربو بود و ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این نسل همچنین با وزن ۱۳۸۲ کیلوگرمی بسیار سنگینتر شده بود. سپس نوبت به تایپ R معاصر با کد FK8 متعلق به سال ۲۰۱۷ میرسد. این نسل هم زیر کاپوت موتور ۲ لیتری توربو دارد اما با ۳۲۰ اسب بخار قدرت، کمی از نسل قبلی قویتر است و با وزن ۱۴۰۵ کیلوگرم، کمی هم وزن بیشتری دارد اما در گشتاور تغییری نداشته است.
درنهایت به تایپ R کاملاً جدید کنونی با کد FL5 میرسیم که با ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور از همهٔ پیشینیان خود قویتر است اما وزن ۱۴۲۹ کیلوگرمی آنهم از همه سنگینتر است. بااینحال، میدانیم که FL5 از FK8 سریعتر است زیرا این دو نسل قبلاً در مسابقهٔ درگ به مصاف هم رفتهاند اما آیا نسلهای دیگر هم از نسل قبلی خود سریعتر هستند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.