رانندگی با های فای Z جدید و مدعی چینی رقابت با پورشه تایکان!
رانندگی با های فای Z جدید و مدعی چینی رقابت با پورشه تایکان!
برقی سازی صنعت خودرو فرصت مناسبی برای محصولات ناشناس چینی همچون های فای Z جدید ایجاد کرده تا با تولید خودروهای بدون آلایندگی به فکر رقابت با خودروسازان مطرح جهانی بیفتند! به تازگی فرصت رانندگی با این خودرو دست داد تا ببینیم آیا Z میتواند رقیبی برای پورشه تایکان باشد یا خیر.
به نظر میرسد دینگ لی مدیرعامل های فای از مهندسان و طراحان شرکت پرسیده “شما چهکاری میتوانید برای من انجام دهید؟” و آنها نیز گفتهاند هر کاری! حاصل این گفتوگوی جذاب بین رئیس و کارکنان نیز خودروی Z است که به نظر میرسد فرمولی برنده را با خود به همراه دارد. آرایش منحصربهفرد هفت درب به همراه دربهای گالوینگ و قیچی برای سرنشینان عقب و همچنین سیستم چهار چرخ محرک و فرمان پذیری چرخ های عقب باعث شدهاند های فای Z حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. همچنین قیمت فراتر از ۸۵ هزار دلار نیز باعث خواهد شد این خودرو در سطح بالای بازار حضور پیدا کند.
فلسفه طراحی های فای شوکه کننده است و به همین خاطر شاهد خودرویی آوانگارد هستیم که شبیه هیچ خودروی دیگری نیست و واقعاً نظرها را به خود جلب میکند. علیرغم خطوط نرم بکار رفته در بدنه با خودرویی بزرگ روبرو هستیم چراکه طول و عرض آن به ۵۰۳۶ و ۲۰۱۸ میلیمتر میرسد. البته Z آیرودینامیک نیست و ضریب درگ آن به ۰.۲۷ میرسد. نسخه مفهومی های فای Z جدید از دوربین بجای آینهها استفاده میکرد اما به خاطر عدم اجازه قانون در نسخه تولیدی شاهد آینههای سنتی هستیم. شاید نسخههای صادراتی با استفاده از دوربین ضریب درگ بهتری داشته باشند. نکته دیگر اینکه در خودروی یاد شده خبری از شیشه عقب نیست و برای میدان دید عقب از دوربین استفاده میشود.
در حال حاضر دو نسخه از های فای Z عرضه میشود که نسخه ۵ نفره با قیمت ۸۸,۶۰۰ دلار در دسترس بوده اما برای نسخه ۴ نفره باید ۹۱,۵۰۰ دلار پرداخت کرد. برای ورود به خودرو باید از حسگر روی ستون B استفاده کرد. همچنین برای بستن درب راننده نیز باید gsxr ترمز را فشار داد! البته دربها با استفاده از نمایشگر مرکزی یا دستور صوتی هم بسته میشوند. همانند محصولات تسلا فقط یک نمایشگر مرکزی ۱۵ اینچی وجود دارد که همهچیز را کنترل میکند. اگرچه خبری از پشت آمپر سنتی برای خودرو نیست اما هدآپ دیسپلی خواهد توانست نیاز به استفاده از نمایشگر مرکزی را کاهش دهد.
از نظر کیفیت باید گفت اکثر بخشها از متریال لوکس استفاده کردهاند و حتی دستهدنده کریستالی نیز به چشم میخورد. البته بخش بالایی داشبورد از میکرو فیبر دولایه ساخته شده و در برخی بخشها نیز پلاستیکهای خشک دیده میشوند. در کنسول شناور خودرو هم شارژ بیسیم گوشی و فضای ذخیرهای کوچکی وجود دارد. خودروی تست شده از نسخه ۴ نفره بود و کنسول مرکزی ثابتی بین دو صندلی عقب داشت. تنظیمات مربوط به صندلیها از طریق نمایشگر ۶ اینچی روی کنسول مرکزی انجام میشوند. های فای میگوید سقف پانورامیک Z حدود ۹۹.۹ درصد تابش ماورا بنفش خورشید را دفع میکند و بنابراین دو ساعت حضور در خودرو معادل ۷ ثانیه حضور در بیرون و زیر تابش آفتاب خواهد بود.
شاید ما نباید از راندن های فای Z جدید اینقدر سورپرایز شویم زیرا با یک جی تی برقی طرف هستیم اما واقعاً همهچیز خوب است. از نظر پرفورمنس و شتاب باید گفت این خودرو فقط یکدهم ثانیه از پورشه تایکان کندتر بوده و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیهای را ثبت میکند. البته داستان واقعی به چسبندگی و پایداری Z در جاده و فرمان بسیار دقیق آن مربوط میشود. خودروی ما از لاستیکهای پرفورمنس سود میبرد هرچند شعاع حرکتی را از ۷۰۵ به ۶۵۵ کیلومتر کاهش میدهد. وجود سیستمهای چهار چرخ محرک و فرمان پذیری چرخ های عقب به بهبود هندلینگ Z کمک میکنند. شعاع گردش خودرو با وجود این سیستم فقط ۵.۷ متر بوده و علیرغم فاصله بین محوری ۳۱۵۰ میلیمتری میتوانیم مانورپذیری بالای خودرو را حس کنیم. یکی از ویژگیهای جالب Z نیز به استفاده از دستهراهنما برای دور زدن مربوط میشود که با دو بار پایین کشیدن سریع دستهراهنما میتوانید به سایر رانندگان این موضوع را اطلاع دهید.
در حالتهای اکو و کامفورت قدرت پیشرانه جلو استفاده نمیشود و سرعت خودرو نیز به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد؛ اما در حالت اسپرت سیستم چهار چرخ محرک وارد میدان میشود. ویژگی ترمز احیا شونده نیز وجود دارد که در تنظیمات بالا عملکردی به خوبی نیو یا تسلا نخواهد داشت. شرکت سازنده تفکر زیادی را درباره محصول خود داشته و به دنبال راحتی استفاده کاربران از آن بوده است. شاید های فای Z با برخی ترفندها بتواند بخشی از فروش پورشه تایکان را به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای برقی و لوکس چین به خود اختصاص دهد؛ اما آیا این خودرو میتواند موفقیت های فای X را تکرار کند؟ شاید نه زیرا استایل این خودرو به اندازه X جذاب نیست. با این وجود باید گفت های فای از چند ماه دیگر راهی بازار اروپا خواهد شد و Z احتمالاً دومین خودروی این برند در قاره همیشهسبز خواهد بود.
امتیازهای های فای Z | |
قدرت و حس رانندگی | ۱۰ |
فضای کابین و سرنشین | ۸ |
تکنولوژی و رابط کاربری | ۱۰ |
نسبت قیمت و کیفیت | ۹ |
نقطه قوت: سواری خودرو
نقطهضعف: برخی متریال بیکیفیت در کابین