مزدا MX-5 میاتا ۱۹۹۲ با ظاهری شبیه به فراری ۲۵۰GTO
مزدا MX-5 میاتا ۱۹۹۲ با ظاهری شبیه به فراری ۲۵۰GTO
این میاتا مونوکرفت بسیار سالم و کمکارکرد با کیت بدنه متفاوت خود و قیمتی اقتصادی در حراجی به فروش رسیده است.
این مزدا میاتا در سال ۱۹۹۲ در ژاپن و با نام مزدا یونوس رودستر ساخته شده بود و سال گذشته وارد ایالاتمتحده شد. این خودرو که به کیت بدنه مونوکرفت مجهز شده است ۷۵.۶ هزار کیلومتر کارکرد دارد. این نمونه باتوجه به بازار مقصدش با فرمان راست ساخته شده بوده است و از نشانگرهایش نیز از علائم استانداردهای متریک استفاده میکنند.
بدنه به رنگ قرمز روشن و کابین آن هم به رنگ سیاه و نقرهای مزین شده است. همانگونه که از تصاویر این خودرو نیز مشخص است، ظاهر آن بهخاطر استفاده از کیت بدنه یادشده متفاوت شده و ظاهری شبیه به فراری ۲۵۰GTO به خود گرفته است. مالک برای آنکه چهره خودروی خود را قدرتمندتر نشان دهد، از رینگهای نمونههای جدیدتر میاتا به رنگ نقرهای استفاده کرده است. استراحتگاه پا صندلی شاگرد، ورق پوششی رادیو و آینههای تازه و غیراصلی این خودرو تنها بخشی از تغییرات ایجاد شده در این میاتای قدیمی هستند.
فضای داخلی MX-5 به لطف بهرهوری از فرمان «ناردی»، صندلیهای مخصوص و اجزای فیبرکربنی جلوهای متفاوت از تمامی میاتاهای کلاسیک دارد. پرداخت نقرهایرنگ داشبورد هم به افزایش جذابیت این کابین کوچک کمک کرده است. سطح جزئیات ساخت و بهبود این خودرو بالا است و این مسئله را میتوان از دسته ترمزهای اضطراری آن فهمید.
موتور میاتا یک واحد ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفسطبیعی است که حدودا ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنم متر گشتاور تولید میکند. این خودرو برای فرمانپذیری و دندهکشی بهتر به یک دیفراسنیل لغزش محدود یکونیم راهه و جعبهدنده ۵ سرعتی دستی مجهز شده است.
البته هر خودروی قدیمی نقشهای مختص خود را هم دارد؛ برای نمونه میتوان به خراشهای بالشتک سر شاگرد، کمرنگ شدن پرداخت رنگ روی پیچ مرکزی چرخ و زنگزدگی برخی از اجزای داخلی اشاره کرد. بهجز این نقوص نسبتا کوچک، باقی بخشهای این خودروی کوچک کاملا سالم هستند و از آنها بهخوبی نگهداری شده است.
مجموعه «کارز اند بیدز» در تاریخ ۸ مارس این خودرو را به حراج گذاشت. میاتای یادشده، نهایتا با قیمت ۱۵.۸ هزار دلار به فروش رسید. نظر شما درباره این کوپه دوستداشتنی و کیت متفاوتش چیست؟!