اولین رانندگی با شورلت سیلورادو برقی، بیحاشیه و کاربردی اما گران!
اولین رانندگی با شورلت سیلورادو برقی، بیحاشیه و کاربردی اما گران!
شورلت سیلورادو EV یک پیکاپ الکتریکی ساده و کاربردی است که در محیطهای کاری همراه خوبی خواهد بود اما قیمت گران آن میتوان کمی مشکلساز باشد.
شورلت هم با سیلورادو EV به نبرد پیکاپهای الکتریکی پیوسته است. این خودرو یکی از مدلهای پیشتاز در طرح الکتریکیسازی بزرگ جنرال موتورز و مسلماً مهمترین آنها است. این شرکت سیلورادو EV را نهتنها برای رقابت با فورد F150 لایتنینگ بلکه بهعنوان ویترین تکنولوژیهای تمام الکتریکی خود برای جلب نظر خریداران وفادار پیکاپهایش به بازار فرستاده است.
اولین رانندگی ما با پیکاپ الکتریکی شورلت پشت فرمان تیپ WT (مخفف پیکاپ کاری یا Work Truck) بود. این تیپ برای خریداران ناوگانی و تجاری در نظر گرفته شده و قطعاً نسبت به نسخههایی مثل RST که برای خریداران معمولی عرضه میشود جذابیت کمتری دارد. سپرهای رنگ نشده، رینگهای ۱۸ اینچی با لاستیکهای فاق بلند بجای ۲۴ اینچی، فنرهای فولادی بجای تعلیق بادی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۱ اینچی بجای ۱۷ اینچی و تودوزی تمام مشکی ازجمله ویژگیهای تیپ WT هستند.
سیلورادو EV هم مثل هامر EV روی پلتفرم الکتریکی اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده است و انتظار میرود باطریهای آن حدود ۲۰۰ کیلووات ساعتی باشند زیرا شورلت هنوز ظرفیت دقیق آنها را اعلام نکرده است. در تیپ WT، این پیکاپ ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد و میتواند تا ۶۵۵ کیلوگرم بار را حمل و تا ۴۵۳۵ کیلوگرم را یدک بکشد. سیلورادو WT با هر بار شارژ به گفتهٔ شورلت میتواند تا ۷۲۵ کیلومتر را طی کند که این رقم در تیپ RST به ۶۴۵ کیلومتر میرسد. این اعداد روی کاغذ با اختلاف قابلتوجهی نسبت به F150 لایتنینگ و ریویان R1T بهتر هستند ولی برای اطمینان باید آزمایشهای واقعی انجام دهیم.
چیزهایی که دوست داشتیم
سیلورادو EV هنگام رانندگی مثل یک پیکاپ معمولی عمل میکند. قوای محرکهٔ الکتریکی خودرو هیچ هیاهویی ندارد و فرمان نهتنها بسیار طبیعی است بلکه به لطف اندازهٔ خوب غربیلک، احساس مناسبی داشته و ارتباط خوبی با دستان راننده برقرار میکند. البته مطمئناً این سیلورادو قدرت و شتاب بالایی دارد اما همهٔ اینها کاملاً قابلکنترل هستند. با انتخاب شدیدترین حالت سیستم احیای انرژی ترمزها نیز میتوان رانندگی با یک gsxr را تجربه کرد.
اما شاید بزرگترین ویژگی مثبت رانندگی سیلورادو EV دایرهٔ چرخش آن باشد. از خودرویی بهاندازهٔ یک اتوبوس مدرسهٔ کوچک انتظار چابکی در پیچها نداریم اما در این پیکاپ به دلیل فقدان پیشرانهٔ بنزینی و کشیدن کابین به سمت جلو، هندسهٔ تعلیق و فرمان بهطور کامل بازطراحی شده تا دایرهٔ چرخش بسیار کوچکتر از آنچه فکر میکنید شود. به همین دلیل، پارک کردن و پیچیدن با سیلورادو EV آنقدر آسان بود که فکر کردیم به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب مجهز است (البته این سیستم در تیپ RST ارائه خواهد شد).
این پیکاپ در داخل هم با تودوزی مشکی و پلاستیکهای سیاه، فضایی ساده و کاربردی دارد. درواقع، سیلورادو WT خیلی خوب از رویهٔ پیکاپهای امروزی فاصله گرفته که کابین را با چوب و چرم تزئین میکنند. البته این ویژگیها خوب هستند اما بهراحتی کثیف میشوند درحالیکه داخل WT برای یک پیکاپ کاری ایدهآل خواهد بود. همچنین داخل خودرو بسیار جادار بوده و سرنشینان عقب از فضای پای زیادی بهرهمند میشوند.
چیزهایی که دوست نداشتیم
ازآنجاییکه WT از فنرهای فولادی استفاده میکند، به مشکلات مسیر با تکان و بالا پایین شدن پاسخ میدهد و از روی سرعتگیرهای بزرگ جهش میکند. البته خوشبختانه نسخهٔ RST به تعلیق بادی مجهز است و احتمالاً راحتی سواری بیشتری دارد. همچنین دید رو به بیرون سیلورادو EV هم ضعیف است و من با قد ۱۶۰ سانتیمتر در دیدن پشت و طرفین خودرو مشکل داشتم. البته احتمالاً این مشکل برای افرادی با قد بلندتر وجود نخواهد داشت ولی بهطورکلی رانندگی با این پیکاپ در محیطهای شلوغ شهری میتواند دشوار باشد و همیشه باید مراقب ظرفیت خودرو بود.
یدک کشی
شورلت در طول آزمایش ما یک تریلر ۴.۵ تنی را به سیلورادو EV متصل کرد و ما پشت فرمان بهسختی توانستیم اتصال این تریلر را احساس کنیم زیرا شتاب همچنان نرم و سریع باقی ماند و همچنان میشد با یک gsxr رانندگی کرد. بزرگترین تفاوت هنگام حمل تریلر دشوارتر بودن حفظ سرعت است که فعال کردن کروز کنترل در بزرگراه این مشکل را هم برطرف میکند. همچنین با اتصال تریلر، بر اساس وزن آن برد تخمینی پیکاپ روی صفحه آمپر به نمایش درمیآید تا راننده را از تردید در مورد میزان مسافتی که میتواند طی کند برهاند.
جمعبندی
هرچند به گفتهٔ شورلت قیمت سیلورادو EV از حدود ۵۰ هزار دلار آغاز میشود اما قیمت پایهٔ نمونهٔ آزمایشی ما ۷۹,۸۰۰ دلار بود که این رقم در RST فرست ادیشن به ۱۰۶,۸۹۵ دلار میرسد. قیمت پایهٔ ۸۰ هزار دلاری اما برای یک پیکاپ کاری تقریباً لخت رقم زیادی است و هرچند پلتفرم کاملاً جدید و تکنولوژی باطری پیشرفتهای دارد اما چنین قیمتی، توجیه کیفیت داخلی پایه و سواری ناراحت سیلورادو EV را دشوار میکند. بااینحال، سیلورادو EV را میتوان شروع امیدوارکنندهای دانست. این یک پیکاپ ساده و کاربردی است که میتواند در محیط کار همراه خوبی برای خریداران باشد.
مشخصات فنی
Chevrolet Silverado EV Work Truck | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۳,۷۰۱ میلیمتر |
طول | ۵,۹۲۱ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۷۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۸۱ میلیمتر |
وزن خالص | ۳۸۷۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۸ ثانیه |
برد | ۷۲۵ کیلومتر |
ظرفیت بار | ۶۵۵ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۴۵۳۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۴,۸۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۷۹,۸۰۰ دلار |