معرفی هایپرکار مسابقهای لامبورگینی SC63 با پیشرانه V8 توئین توربو
معرفی هایپرکار مسابقهای لامبورگینی SC63 با پیشرانه V8 توئین توربو
هایپرکار لامبورگینی SC63 با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی اختصاصی با ۶۸۰ اسب بخار قدرت برای مسابقات استقامتی فصل ۲۰۲۴ معرفی شده است.
فستیوال سرعت گودوود در حال برگزاری است و «لامبورگینی اسکوادرا کورسه» (بخش مسابقهای لامبورگینی) از این رویداد برای رونمایی از هایپرکار مسابقهای استقامتی خود که با نام SC63 شناخته میشود رونمایی کرده است. این خودرو قرار است در مسابقات استقامتی جهانی فیا مثل مسابقهٔ ۱۲ ساعتهٔ سبرینگ، ۲۴ ساعتهٔ دیتونا و ۲۴ ساعتهٔ لمانز شرکت کند. بدین منظور، SC63 به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید مجهز شده که بهطور خاص برای مسابقات توسعه داده شده است.
این پیشرانه از طراحی Cold V استفاده میکند که توربوشارژها را در خارج از قسمت V موتور نصب میکند. این ترکیب نهتنها خنک کردن و سرویس توربوها را آسانتر میکند بلکه وزن را کاهش میدهد و باعث بهبود مرکز ثقل میشود. در کنار این پیشرانه، یک سیستم هیبریدی اجباری هم قرار دارد و توان خروجی بر اساس قوانین روی ۶۸۰ اسب بخار محدود شده است. تمام خودروهای مسابقهای LMDh از یک گیربکس، باطری و موتور ژنراتور مشترک و یکسان استفاده میکنند که به کاهش هزینههای توسعه کمک میکند اما لامبورگینی ضریب دندههای این گیربکس را بهگونهای تنظیم کرده که بهترین مطابقت را با پیشرانه داشته باشد.
هرچند خودروهای LMDh باید از قوانین مشخصی پیروی کنند اما SC63 را به لطف عناصری مثل چراغهای Y شکل هنوز هم میتوان بهعنوان یک لامبورگینی تشخیص داد. بال فوقالعاده بزرگ عقب و رنگ سبز آخوندک (Verde Mantis) با نوارهای مسابقهای به احترام پرچم ایتالیا هم از دیگر ویژگیهای این هایپرکار مسابقهای هستند. طبق قوانین LMDh، همهٔ خودروها باید از شاسی ساخت تأمینکنندگان مشخصی استفاده کنند که لامبورگینی سراغ مونوکوک ساخت Liger رفته است اما اجزای کاربردی بیرونی مثل کانالهای NACA مشابه کانتاش و گلگیرهای مشابه روئلتو توسط تیم طراحی خود سنت آگاتا طراحی شده است.
از SC63 دو نمونه راهی پیستها خواهد شد که یکی در فصل ۲۰۲۴ مسابقات استقامتی جهانی فیا شرکت میکند و دیگری راهی مسابقات استقامتی IMSA آمریکای شمالی میشود. این خودروها بخشی از تیم Iron Lynx خواهند بود که قبلاً تجربهٔ استفاده از هوراکان GT3 Evo 2 را در IMSA دارد. رانندگان کارخانهای لامبورگینی شامل «میرکو بورتولوتی» و «آندرئا کالردارلی» و همینطور رانندگان سابق فرمول یک «رومن گروژان» و «دنیل کویات» هم پشت فرمان این خودروها خواهند نشست.
البته SC63 هنوز برای مسابقه آماده نیست و تستهای آن ادامه خواهد داشت تا برای فصل ۲۰۲۴ مهیا شود. به گفتهٔ استفان وینکلمن مدیرعامل لامبورگینی، SC63 پیشرفتهترین خودروی مسابقهای تاریخ لامبورگینی محسوب میشود.