هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه جذاب تویوتا لندکروزر GR و نیسان پاترول نیسمو؛ مصاف قدبلندهای بزرگ ژاپنی!

مقایسه جذاب تویوتا لندکروزر GR و نیسان پاترول نیسمو؛ مصاف قدبلندهای بزرگ ژاپنی!

تویوتا لندکروزر GR و نیسان پاترول نیسمو جزو شاخص‌ترین شاسی بلندهای هر دو خودروساز ژاپنی هستند که طرفداران زیادی در کشور ما دارند. در این مقایسه جذاب می‌خواهیم بدانیم کدام خودرو بر هم‌وطن خود چیره می‌شود. همراه ما باشید!

تویوتا با اضافه کردن مدل اسپرت GR لندکروزر باعث گسترش تعداد اعضای این خانواده شده است. GR لندکروزر بر پایه مدل ۳۰۰ جدید شکل می‌گیرد و از ظاهری گیراتر برای آفرود سود می‌برد. نیسان پاترول نیسمو نیز نسخه پرفورمنس پاترول استاندارد محسوب می‌شود و از استایل و بدنه‌ای گیراتر سود می‌برد. البته این خودرو بر اساس مدلی قدیمی بنا شده است و شاید به اندازه لندکروزر GR جدید توانا نباشد. لندکروزر GR با دو پیشرانه ۶ سیلندر عرضه می‌شود درحالی‌که پاترول نیسمو به پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده است. تویوتا از ویژگی‌ها و لوازم آفرود احساس‌برانگیزی در مقایسه با نیسان سود می‌برد.

تویوتا در سال‌های اخیر با عرضه محصولات جدید در کانون توجه خریداران و رسانه‌ها بوده است. از سال ۲۰۲۰ تاکنون بخش GR پرفورمنس این شرکت برخی از جذاب‌ترین خودروهای جاده‌ای را تولید کرده است. قدم اول با سوپرا جدید شروع شد و سپس نوبت به خودروهای یاریس، ۸۶ و کرولا رسید که با پسوند GR خودنمایی کنند. تمامی این خودروها پرفورمنس بهتری نسبت به مدل‌های استاندارد دارند و حالا هم نوبت به شاسی‌بلند مشهور لندکروزر می‌رسد که راهی گاراژ GR شود. تویوتا پس از ۱۴ سال تصمیم گرفت نسل جدید لندکروزر را در سال ۲۰۲۱ معرفی کند اما بجای اضافه کردن قطعات TRD به این خودرو تریم جذاب GR را تولید کرد. چنین حرکتی برای تویوتا و شاسی‌بلند بزرگش کاملاً غیرعادی به شمار می‌رود اما یک برند هم‌وطن دیگر هم وجود دارد که اقدام مشابهی انجام داده است.

نیسان هرگز پاترول شاسی‌بلند را در آمریکا عرضه نکرده است و بجای آن خودروهایی همچون آرمادا و اینفینیتی QX80 در این کشور حضور دارند. بخش موتور اسپرت نیسان از دهه ۹۰ میلادی تاکنون محصولاتی اسپرت همچون Z و GT-R را تولید می‌کند و پاترول نیز با پسوند نیسمو عرضه شده است. این خودرو اگرچه پرفورمنس بهتری دارد اما همچنان بر اساس مدلی قدیمی شکل می‌گیرد. آیا پاترول نیسمو می‌تواند لندکروزر GR جدید را شکست دهد؟

تویوتا لندکروزر GR اسپرت از پلتفرم جدید TNGA استفاده می‌کند و بنابراین زیرساختی مشابه سایر نسخه‌های این شاسی‌بلند دارد اما در بخش طراحی ظاهری گیراتر نشان می‌دهد. نمای جلوی خشن‌تر با جلوپنجره متفاوت و نوشته تویوتا و نشان کوچک GR جزو موارد شاخص خواهند بود. همچنین بخش زیرین بدنه بجای رنگ مشابه سایر بخش‌های بدنه به رنگ مشکی درآمده و از فلاپ های محافظ سود برده شده است. پروفایل جانبی خودرو نسبت به مدل‌های استاندارد تفاوتی ندارد اما رینگ‌های ۱۸ اینچی جدید و نشان کوچک GR روی گلگیر جلو باعث تمایز این مدل می‌شوند. همچون بخش پایینی سپر و بدنه، آینه‌ها و دستگیره درب‌ها و تریم اطراف پنجره‌ها نیز به رنگ مشکی درآمده‌اند. نوشته لندکروزر در پشت خودرو مشکی‌رنگ است و نشان کوچک GR اینجا نیز دیده می‌شود. باید دانست این خودروی فول GR نیست بلکه از نوع GR اسپرت محسوب شده و بنابراین بیش از آنکه به بهبود قوای محرکه فکر کنید می‌بایست عمده تغییرات را در بخش طراحی ظاهری ببینید.

در طرف دیگر مقایسه نیسان پاترول نیسمو قرار دارد که بر پایه خودرویی شکل می‌گیرد که از سال ۲۰۱۰ تاکنون تولید می‌شود بنابراین با خودرویی قدیمی طرف هستیم. اولین نسخه پاترول نیسمو در سال ۲۰۱۸ معرفی شد اما مدل فعلی بر پایه فیس لیفت سال ۲۰۲۰ عرضه شده است و تغییراتی در چراغ‌های جلو، سپرها و برخی قطعات دیگر وجود دارد. جلوپنجره V موشن نیسان از طراحی مشکی جدیدی برخوردار است. طراحان نیسان همچنین تغییراتی در سپر و ورودی‌های هوا اعمال کرده‌اند و مه شکن‌ها هم‌اکنون به پایین سپر نقل‌مکان کرده‌اند. اسپلیتر جدید سپر نیز مشابه دیگر محصولات نیسمو است.

پاترول خودرویی پهن محسوب می‌شود و در نسخه نیسمو با افزوده شدن قوس چرخ‌های جدید پهن‌تر نیز به نظر می‌رسد. ورودی‌های هوای جدید در پروفایل جانبی و نشان V8 نیز جزو دیگر موارد قابل‌ذکر هستند. پله‌های جانبی نیسان پاترول نیسمو هم‌اکنون با پوشش محافظتی بدنه ادغام شده است و نوارهای تزئینی نیز در سراسر بدنه وجود دارند. این نوارها روی سپر جلو و عقب و آینه‌ها هستند. نهایتاً می‌بایست به رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی اشاره کنیم که برازنده چنین خودرویی هستند. در بخش عقب خودرو اسپویلر بزرگ و سپری بسیار گیرا وجود دارد که چراغ LED وسط آن از فرمول یک الهام گرفته است. پاترول خودرویی بزرگ‌تر از لندکروزر GR است و تغییرات رخ داده در بدنه بر ابهت آن افزوده‌اند. نیسان می‌گوید تمامی تغییرات باعث بهبود راندمان آیرودینامیکی آن شده‌اند اما خروجی‌های اگزوز آن واقعی نیستند که موضوع جالبی نیست.

ابعاد و وزن
تویوتا لندکروزر GR نیسان پاترول نیسمو
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۵۰۰۳/۱۹۸۹/۱۹۴۶ ۵۳۰۸/۲۰۳۵/۱۹۴۱
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۲۸۵۰ ۳۰۷۶
وزن (کیلوگرم) ۲۶۴۵ ۲۷۹۵
ابعاد چرخ (اینچ) ۱۸ ۲۲

کمی به کابین دو خودرو بپردازیم. نیسان تغییرات بیشتری را در کابین پاترول اعمال کرده تا نشانه‌های پیری آن را پنهان کند. روی فرمان، بخش‌های بالای داشبورد و کنسول مرکزی از فیبر کربن استفاده شده است و تریم قرمز رنگ نیز وجود دارد. پشت آمپرهای سنتی با رنگ قرمز و دو نمایشگر به‌روز شده مرکزی نیز جزو دیگر تغییرات این شاسی‌بلند هستند. مشتریان این خودرو خواستار نصب صندلی‌های جلوی پهن‌تر بودند و نیسان نیز این درخواست را برآورده کرده است. پوشش صندلی‌ها نیز از آلکانترا و چرم است. طرح دو رنگ قرمز و مشکی کابین در بخش عقب نیز وجود دارد. پاترول نیسمو نیز همانند لندکروزر GR دارای تجهیزات زیادی همچون سانروف و سیستم صوتی Bose با ۱۳ بلندگو است. این خودرو همچنان از صندلی‌های ردیف سوم سود می‌برد و فضای کلی آن بیشتر از لندکروزر است چراکه ابعاد بیرونی و داخلی بیشتری دارد.

تویوتا لندکروزر GR همان طرح و تکنولوژی کابین مدل‌های استاندارد را با برخی تغییرات به همراه دارد. در این خودرو غربیلک فرمان جدید، استارت دکمه‌ای با برند GR و پشت‌سری‌های صندلی متفاوت دیده می‌شوند. تنها رنگ‌های قابل انتخاب برای کابین مشکی و ترکیب دو رنگ هستند. خبری از تمهیدات کاهش وزن مخصوص خودروهای اسپرت در کابین تویوتا نیست و بنابراین تمامی تجهیزات رفاهی لازم از جمله صندلی‌های ردیف سوم وجود دارند. پس از بررسی اجمالی کابین به قوای محرکه می‌رسیم که در لندکروزر سری ۳۰۰ دیگر خبری از پیشرانه ۸ سیلندر قدیمی نیست و بجای آن پیشرانه‌های ۶ سیلندر جدید وجود دارند. GR با دو پیشرانه در دسترس است که هر دو با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک همکاری می‌کنند. لندکروزر GR در اکثر بازارها با پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربو قابل انتخاب خواهد بود اما در بازار استرالیا پیشرانه استاندارد از نوع ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری توئین توربو دیزل است.

مشخصات فنی و عملکردی
تویوتا لندکروزر GR نیسان پاترول نیسمو
پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی ۳.۵ لیتری ۸ سیلندر ۵.۶ لیتری تنفس طبیعی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۱۵/۶۵۱ ۴۲۸/۵۶۰
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۶.۳ ۶.۶
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۳۴۹۳ ۳۴۹۳

پاترول نیسمو فقط با پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۶ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود اما این پیشرانه توسط همان مهندسانی که روی Z و GT-R کار می‌کنند مونتاژ می‌شود. قدرت و گشتاور این نیروگاه آهنین نسبت به پاترول استاندارد ۲۸ اسب بخار و ۴ نیوتون متر بیشتر شده است. در بحث آفرود باید گفت تویوتا تجهیزات استاندارد زیادی برای این کار دارد که شاخص‌ترین آن‌ها دیفرانسیل‌های عقب قفل شونده است. وجود سیستم تعلیق دینامیک جنبشی الکترونیک E-KDSS بازنگری شده نیز به آفرود بهتر لندکروزر کمک می‌کند. اگرچه با خودروی کاملاً جدیدی طرف هستیم اما شاسی‌بلند تویوتا همچنان به طراحی بدنه روی فریم مجهز است و این یک طراحی عالی برای آفرود خواهد بود. همچنین باید گفت این شاسی‌بلند با تجهیزات و لوازم آفرود سفارشی متنوعی در دسترس خواهد بود.

زوایای آفرود
تویوتا لندکروزر GR نیسان پاترول نیسمو
زاویه حمله (درجه) ۳۲ ۲۱.۳
زاویه فرار (درجه) ۲۶.۵ ۲۲.۴
ارتفاع از سطح زمین (سانتی‌متر) ۲۳.۱ ۲۵.۹

پاترول حتی در حالت استاندارد نیز خودرویی توانا محسوب می‌شود. این خودرو همچنان از شاسی فریم نردبانی مدل ۲۰۱۰ استفاده می‌کند اما از نظر آفرود باید دانست مدل نیسمو در برابر تویوتا و حتی پاترول استاندارد حرفی برای گفتن نخواهد داشت. مدل عادی زوایای حمله و فرار نسبتاً بهتری دارد اما باید دانست پکیج نیسمو روی پرفورمنس تمرکز دارد نه توانایی‌های خارج از جاده و به همین خاطر حتی سیستم تعلیق نیز دارای تنظیمات مسابقه و شوک‌های بیلشتین برای هندلینگ بهتر در جاده است.

تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ برخلاف نسل‌های قبلی در آمریکا عرضه نمی‌شود که دلیل آن فروش ضعیف نسل قبل سری ۲۰۰ بود و به همین خاطر ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند نسل جدید را راهی آمریکا نکنند. البته لندکروزر در بازارهای دیگر گزینه بسیار محبوبی است. مدل GR حتی خاص‌تر هم نشان می‌دهد چراکه فقط در خاورمیانه، روسیه، استرالیا و ژاپن عرضه می‌شود. نیسان پاترول نیسمو از تویوتا هم خاص‌تر است. مدل عادی پاترول همان‌طور که گفتیم هرگز راهی آمریکا نشد ولی در استرالیا، آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقای جنوبی، بخش‌هایی از آسیا، اروپا و خاورمیانه قابل خریداری است. مدل نیسمو اما فقط مخصوص خریداران کشورهای خاورمیانه خواهد بود و بنابراین در باقی کشورها نمی‌توان پشت فرمان آن نشست.

این دو شاسی‌بلند فول سایز حتی در نسخه‌های استاندارد نیز قیمت بالایی دارند به گونه‌ای که برای تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول باید به ترتیب حدود ۹۵ و ۸۳ هزار دلار پرداخت کرد؛ اما از آنجایی که پاترول نیسمو فقط در خاورمیانه عرضه می‌شود بنابراین ما قیمت هر دو مدل را در امارات متحده عربی مقایسه خواهیم کرد. قیمت پاترول نیسمو در این کشور از معادل ۱۰۶ هزار دلار شروع می‌شود درحالی‌که برای لندکروزر GR باید ۱۰۹ هزار دلار پرداخت کرد. البته قیمت GR لندکروزر در بازارهای مختلف اندکی متفاوت خواهد بود. در نهایت باید گفت هم لندکروزر و هم پاترول جزو شاسی بلندهای سه ردیفه استثنایی با توانایی‌های آفرود قابل‌توجه هستند اما پاترول در تریم نیسمو توانایی آفرود را قربانی پرفورمنس جاده‌ای کرده است. البته در نقطه مقابل لندکروزر قرار دارد که در تریم GR آفرود قوی‌تری دارد. انتظار می‌رفت تویوتا همانند دیگر محصولات خود این شاسی‌بلند را با قطعات TRD تولید کند اما با عرضه نسخه GR کار بسیار خوبی انجام داد. با توجه به مشخصات هر دو خودرو، انتخاب شما کدام است: تویوتا لندکروزر GR یا نیسان پاترول نیسمو؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا