رانندگی با کادیلاک دویل ۱۹۹۴، سدان لوکس سنتی آمریکایی!
رانندگی با کادیلاک دویل ۱۹۹۴، سدان لوکس سنتی آمریکایی!
در این مطالب خاطرهانگیز، سراغ تجربهٔ رانندگی کارانددرایور با نسل هفتم کادیلاک دویل مدل ۱۹۹۴ رفتهایم. این خودرو در آن سالها چهارمین سدان لوکس پرفروش آمریکا بوده است.
دویل پرفروشترین محصول کادیلاک محسوب میشود و بیش از نصف کل فروش این برند را به خود اختصاص داده است. این خودرو همچنین با قیمت پایهٔ ۳۴ هزار دلار، ارزانترین محصول کادیلاک بهحساب میآید و از بیوک پارک اونیو، الدزمبیل ۹۸ و لینکلن کانتیننتال قیمت کمتری دارد. نسل ششم دویل با طول ۵,۲۲۰ میلیمتر، سدان بسیار بزرگی بود اما کادیلاک این ماشین را در نسل هفتم حتی از این هم بزرگتر کرده است. دویل جدید که حالا فقط بهصورت سدان تولید میشود و خبری از نسخهٔ کوپهٔ آن نخواهد بود، ۱۰۰ میلیمتر کشیدهتر و ۱۱۲ میلیمتر عریضتر از نسل قبلی است. این یعنی طول دویل بهاندازه دو سوزوکی سامورایی است.
نتیجهٔ بازطراحی کامل این سدان آمریکایی، کادیلاک بزرگی است که بدنهای مستحکمتر و سیستم تعلیق قویتری دارد. این خودرو بر اساس همان پلتفرم دیفرانسیل جلوی K Body سدان کوچکتر اما لوکستر سویل ساخته شده ولی فاصلهٔ محوری دویل ۷۱ میلیمتر کشیدهتر است. همچنین برای کاهش هزینهها، برخی قطعات فنی دویل مثل طراحی تعلیق با سویل مشترک است. پلتفرم جدید بهبودهای گستردهای را در احساس سواری و فرمان خودرو به دنبال داشته است تا جایی که حس میکنید پشت فرمان یک سویل بزرگ و خوشدست نشستهاید.
بااینحال، در پیچها، ناگهان فریاد لاستیکهای دورسفید میشلن بلند میشود و به دویلهای گذشته بازخواهید گشت. این خودرو هیچ علاقهای به پیچیدن ندارد و دوست دارد فقط در مستقیم حرکت کند. بااینحال به خودمان دلداری میدهیم که رفتار این کادیلاک در پیچها بدتر از دو نسل قبلی دویل نیست و مطمئناً خریداران وفادار این ماشین در نسل جدید هم احساس آشنایی خواهند داشت.
در داخل خودرو، صندلیهای جلو و عقب شبیه کاناپههای راحت منزل به نظر میرسند. این صندلیها که طراحی جدید دارند، با زاویهٔ مناسبی پشتی و نشیمنگاه بلند، برای گذراندن ساعتها کاملاً راحت هستند. فضای پای عقب هم وسیع است و درها بیشتر از قبل باز میشوند. ظرفیت ۵۶۵ لیتری صندوق بار نیز ۱۱ درصد بیشتر از قبل شده است. صفحه آمپر دویل برخی نشانگرهای زیبا را از سویل قرض گرفته ولی به خواست خریداران همچنان دیجیتالی است درحالیکه کل داشبورد با تریم چوبی تزئین شده است. بااینحال، طراحی داشبورد خودرو خیلی چشمگیر به نظر نمیرسد.
دویل در بیرون ظاهری کاملاً سنتی دارد و ممکن است برخی آن را با مدل عظیمالجثه فلیتوود اشتباه بگیرند. زیر کاپوت، دویل تنها کادیلاکی است که همچنان از پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری هشت سیلندر L26 استفاده میکند که زمانی موتور اصلی این برند محسوب میشد. این موتور با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، به نرمی از حالت درجا به ردلاین نسبتاً پایین ۵,۲۵۰ rpm خود میرسد و این کادیلاک تقریباً دو تنی را ظرف ۸.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. به گفتهٔ کادیلاک، نسخهٔ دویل کنکورس با پیشرانهٔ ۲۷۰ اسب بخاری V8 نورثاستار، با وجود ۹۰ کیلوگرم وزن سنگینتر، حدود یک ثانیه سریعتر است.
صدای موتور V8 دویل خیلی خوب خفه شده و چیزی که در کابین به گوش میرسد صرفاً آوای ضعیفی از اگزوز است. به همین دلیل، در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، میزان سروصدای داخل خودرو بهطور شگفتانگیزی از لکسوس LS400 و مرسدس بنز ۶۰۰SEL که هردو معیار سکوت داخلی هستند کمتر است. همچنین بدنهٔ دویل هم آیرودینامیکتر از قبل شده و ضریب درگ آن از ۰.۳۸ به ۰.۳۵ رسیده است. این ماشین سواری نرمی دارد اما حالت شناوری کمتری نسبت بهاندازهٔ خود نشان میدهد. استحکام شاسی سویل نیز در اینجا با وجود طول بیشتر دویل از بین نرفته است و فرمان بهاندازهٔ سویل دقیق و سریع است.
کمکفنرهای این سدان بزرگ لوکس سه حالت مختلف دارند. این کمکفنرها در سرعتهای پایین نرم هستند و در سرعتهای ۵۵ و ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت بهطور خودکار سفتتر میشوند. همچنین هنگام شتاب گیری شدید، ترمز گیری و پیچیدن نیز کمکفنرها در سفتترین حالت خود قرار میگیرند. دویل آزمایشی ما به سیستم کنترل کشش سفارشی هم مجهز بود که حالا مورد بازبینی قرار گرفته و برای خودرویی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و لاستیکهایی که بیشتر مناسب سواری نرم هستند که موهبت خواهد بود. بااینحال، هنگام شتاب گیری، تأثیر گشتاور روی فرمان بیشتر از دویل کنکورس احساس میشود زیرا در آن نسخه از شافتهایی با طول مساوی استفاده شده درحالیکه در دویل معمولی اینطور نیست.
هرچند هنوز نمیدانیم چه کسی خودرویی به این بزرگی میخواهد (شاید شکیل اونیل یا رانندگانی که بدون ۲ متر کاپوت احساس امنیت نمیکنند!) اما حالا که فرمان دویل بازخورد بهتری دارد، کنترل حرکات بدنه بسیار بهتر شده و ساختار خودرو مستحکمتر شده، خانوادههای پرجمعیت دلیل بهتری برای خرید آن خواهند داشت. بهطورکلی، دویل هرچند خودرویی بهاندازهٔ کشتی است اما یک کشتی سرگردان نخواهد بود و اعتمادبهنفس بیشتری نسبت به بیوک پارک اونیو یا الدزمبیل ۹۸ به راننده میدهد هرچند که این سواری خوب به قیمت کمفرمانی تمام شده است. درهرحال، کادیلاک در مسیر درستی قرار دارد زیرا از سال ۱۹۹۴، تمام محصولات این شرکت توسط مهندسان و مونتاژکنندگان اختصاصی کادیلاک طراحی و ساخته میشوند و همهٔ آنها واقعاً شبیه کادیلاک هستند. دویل جدید نمونهای عالی از یک کادیلاک سنتی است.
مشخصات فنی کادیلاک دویل ۱۹۹۴
۱۹۹۴ Cadillac DeVille | |
پیشرانه | ۴.۹ لیتری V8 |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۳ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۵ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۶۱.۵ متر |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۳۲۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۴۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۳۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۹۰ میلیمتر |
وزن | ۱۷۱۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۶۵ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۶ نفر |
قیمت تستشده | ۳۵,۸۰۰ دلار |