حراج فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ با قیمت ۷ میلیون دلار
حراج فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ با قیمت ۷ میلیون دلار
یک دستگاه فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ که به تعداد محدودی تولید شده با قیمت حدود ۷ میلیون دلار در حراجی به فروش رسید.
GT40 را میتوان حاصل نزاع بین هنری فورد دوم و انزو فراری دانست. این خودرو جزو موفقترین خودروهای مسابقهای تاریخ آمریکاست و بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ چهار بار قهرمان مسابقات لمان شده است. این خودرو نه تنها الهامبخش سوپر اسپرتهای مدرن بوده بلکه به یکی از گرانترین خودروهای کلاسیک معاصر نیز تبدیل شده است.
در سالهای اخیر خیلی شاهد حراج فورد GT40 نبودهایم اما آنهایی که فروخته شدهاند با قیمتهای هفت و حتی هشترقمی چکش حراج خوردهاند. البته رکورد گرانترین GT40 فروخته شده به یک مدل ۱۹۶۸ با پوشش گلف حاضر در فیلم لمان ۱۹۷۱ اختصاص دارد که در سال ۲۰۱۲ با قیمت قابلتوجه ۱۱ میلیون دلار فروخته شد. همچنین یک دستگاه فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ که در لمان به مقام سومی دست یافته بود با قیمت ۹.۷۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به فروش رسید. یک سال بعد نیز نسخه رودستر پروتوتایپ ۱۹۶۵ با بهای ۷.۶۵ دلار فروخته شد و یکی دیگر از این خودروها با بهای ۵ میلیون دلار زیر چکش حراج رفت؛ اما حالا و در ژانویه ۲۰۲۴، نسخه جادهای فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ به چهارمین GT40 گرانقیمت تاریخ بدل شده است.
این خودرو بخشی از مدلهای اولیه تولیدی برای صدور مجوز حضور GT40 در مسابقات بوده و تنها ۳۱ دستگاه از آن تولید شده است. تمامی خودروهای یاد شده در کارخانه فورد در انگلستان روی خط تولید رفتهاند و علیرغم اینکه مجوز تردد قانونی در شهر را دارند اما تقریباً تفاوتی با مدلهای پیروز لمان ندارند. البته تفاوتهای کلیدی این خودروها شامل کابین دارای پوشش متفاوت، سیستم تعلیق نرمتر، سیستم اگزوز ساکتتر و لاستیک زاپاس زیر کاپوت جلو خواهند بود. مدل جادهای موردبحث به پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری مجهز است که نسبت به نسخه مسابقهای قدرت کمتری تولید میکند. باید گفت قدرت مدل مسابقهای GT40 به حدود ۴۰۰ اسب بخار میرسد درحالیکه خودروی موردبحث ما ۳۰۶ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای عقب میشود و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۳ ثانیهای را ثبت میکند. GT40 اگرچه قدرت کمتری نسبت به لامبورگینی میورا دارد اما از آن سریعتر عمل میکند.
خودروی آبی رنگی که مشاهده میکنید اولین بار در نوامبر ۱۹۶۶ به مشتری ایتالیایی خود تحویل داده شود و سپس اومبرتو ماگیولی آن را خریداری کرد. ماگیولی یکی از رانندگان فراری و برنده مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ و تارگا فلوریو بود. GT40 حدود ۲۰ سال در ایتالیا ماند و سپس راهی آلمان شد. این خودرو چندین سال در موزه نوربرگ رینگ حضور داشت و سپس به مدت سه دهه در دست مالک جدید آرام گرفت. فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ توسط شرکت راف بازسازی شد تا مشخصات فابریک کارخانه را داشته باشد. همانطور که میدانید راف به تیونینگ محصولات پورشه شهرت دارد. از آن زمان تاکنون خودرو اصلاً آسیبی ندیده و یکی از اصیلترین مدلهای موجود است. کارکرد خودرو نیز به حدود ۲۲ هزار کیلومتر میرسد و بنا به گفته شرکت حراج کننده، در طول ۳۰ سال اخیر اصلاً در معرض دید عموم نبوده است. سوپرکار یاد شده با قیمت ۶.۹۳ میلیون دلار به فروش رسیده و گرانترین خودروی فروخته شده در این حراجی لقب میگیرد.
مجله خبری gsxr