بنز بهتر است یا بی ام و؟ قدیمیترین رقابت در صنعت خودروسازی
بنز بهتر است یا بی ام و؟ قدیمیترین رقابت در صنعت خودروسازی
مرسدس بنز و بامو دههها است که رقابت سنگینی باهم داشتهاند و در اینجا تمام جنبههای این رقابت دیرینه و تاریخی را بررسی خواهیم کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مرسدس بنز و بامو مشهورترین خودروسازان آلمانی در جهان هستند. رقابت این دو شرکت افسانهای است. از نبرد مداوم در آمار فروش تا رقابت برای نوآوری و توسعهٔ تکنولوژی؛ بنابراین، به یک سؤال قدیمی میرسیم، بنز بهتر است یا بامو؟ بیایید به تاریخچهٔ این دو برند، فلسفهٔ هرکدام و چیزی که امروز تولید میکنند بپردازیم تا بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم.
تاریخچهٔ مختصر مرسدس بنز
در اواخر قرن نوزدهم، گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ شرکتی بنام DMG (مخفف دایملر موتورِن گسلشافت) را راهاندازی کردند و تقریباً در همان زمان، کارل بنز اولین خودروی درونسوز جهان را با نام موتورواگن ساخت. در سال ۱۹۲۴، شرکتهای DMG و Benz & Cie باهم ادغام شدند و شرکت دایملر-بنز شکل گرفت. خودروهای این شرکت با نام مرسدس بنز عرضه میشدند. این نام دختر امیل یلینک بود که سالها قبل قراردادی برای تولید خودرو با DMG منعقد کرده بود. وی اولین بار در سال ۱۹۰۱ از نام مرسدس برای خودروهای ساخت دایملر استفاده کرد. پس از جنگ جهانی دوم، مرسدس در دهههای ۵۰ و ۶۰ دوران رشد و رونق را تجربه کرد. در دههٔ ۶۰ همچنین دو اتفاق مهم برای این برند رخ داد که خرید برند فوق لوکس میباخ و شکلگیری AMG بود. در اواخر دههٔ ۹۰، دایملر با کرایسلر ادغام شد و پس از تجربهای ناموفق، دو شرکت در سال ۲۰۰۷ از هم جدا شدند.
تاریخچهٔ مختصر بامو
بامو در سال ۱۹۱۶ با نام شرکت ساخت هواپیمای باواریا (Bayerische Flugzeugwerke) برای ساخت پیشرانهٔ هواپیما شروع به کار کرد و کمی بعد پیشرانههای موتورسیکلت، لوازمخانگی و تجهیزات کشاورزی را هم به تولیدات خود افزود. در سال ۱۹۲۲، این شرکت نام فعلی خود یعنی موتورسازی باواریا یا بهطور مخفف بامو را گرفت و یک سال بعد موتورسیکلت R32 را به بازار فرستاد. بامو در سال ۱۹۲۸ با خرید کارخانهای که آستین ۷ را تولید میکرد، ساخت خودرو را آغاز کرد. بامو با ایجاد تغییراتی در این خودرو، آن را با نام دیکسی و برند خودش به بازار عرضه کرد. پس از جنگ، بامو اولین خودروی جدید خود را با نام ۵۰۱ در سال ۱۹۵۱ به بازار فرستاد و در دههٔ ۷۰ بخش افسانهای بامو M را ایجاد کرد. در سال ۱۹۹۴ بامو گروه روور را خرید و از بین برندهای آن فقط مینی را حفظ کرد. یک سال بعد هم رولزرویس به تملک این شرکت درآمد.
رقابت بنز و بامو، فلسفههای مختلف
بامو و مرسدس هنوز هم پس از حدود یک قرن، رقابت شدیدی باهم دارند که شامل جنبههای مختلفی از طراحی و تولید گرفته و تا نوآوری و آمار فروش میشود. در ادامه برخی از تفاوتها بین این دو برند که نیروی محرکهٔ رقابت تاریخی آنها بوده است را بررسی خواهیم کرد.
فلسفهٔ طراحی
مرسدس و بامو فلسفههای طراحی متفاوتی دارند. تمرکز اصلی فلسفهٔ طراحی مرسدس روی تجمل و راحتی است که این را در ظاهر خودروهایش با خطوط نرم و منحنی میتوان دید. بامو اما همیشه روی پرفورمنس تمرکز داشته است و درنتیجه در طراحی محصولات آن میتوان خطوط تیزتر و تهاجمیتر را دید که با تجربهٔ رانندگی خودرو هماهنگ است. در مدلهای M نیز عناصر طراحی تهاجمیتری مثل جلوپنجرهٔ متفاوت و سپرهای اسپرتتر را میبینیم. از سوی دیگر، مدلهای AMG مرسدس قبلاً خیلی از نسخههای معمولی متمایز به نظر نمیرسیدند اما طی سالهای بعد، AMG هم رویکردی تهاجمی را در پیش گرفت.
سبک رانندگی
این دو برند تجربهٔ رانندگی متفاوتی را هم ارائه میکنند که یکی روی پرفورمنس و دیگری روی راحتی و تجمل تأکید دارد. بامو در طول تاریخ خود همیشه روی ارائهٔ پرفورمنسی استثنایی تمرکز داشته و شعار «خودروی نهایی رانندگی» را سرلوحهٔ کار خود قرار داده است. این شرکت تا همین چند سال پیش فقط خودروهای دیفرانسیل عقب تولید میکرد و حضور در مسابقات به تثبیت وجههٔ آن کمک کرد. بامو همچنین به پیشرانههای شش سیلندر خطی شهرت یافته است. رویکرد مرسدس اما تمرکز کمی متفاوتی دارد. هرچند مرسدس و بامو هردو خودروهای لوکس تولید میکنند اما مرسدس بیشتر روی ارائهٔ سواری مجلل تأکید دارد. در مدلهای AMG هم مرسدس برای دو دهه از یک فرمول غیرقابل تغییر پیروی میکرد که انحراف و سرخوردن آسان عقب خودروهای اسپرت بود. به همین دلیل، خودروهای بامو لپ تایمهای سریعتری را در پیستها ثبت میکردند درحالیکه مدلهای AMG لذت رانندگی بیشتری داشتند. مرسدس AMG همچنین برای سالها با پیشرانههای V8 شناخته میشد خواه تنفس طبیعی و خواهش سوپرشارژ یا توربوشارژ.
تکنولوژی و ایمنی
مرسدس و بامو طی سالها تکنولوژیهای پیشرفتهٔ فراوانی را ارائه کردهاند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو که iDrive نام دارد، از زمان معرفی در سری ۷ سال ۲۰۰۱ در اکثر محصولات این شرکت بهصورت استاندارد ارائه شده است. از سوی دیگر، مرسدس سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX را ارائه میکند که در سال ۲۰۱۸ در نسل چهارم A کلاس معرفی شد و از هوش مصنوعی برای دریافتن ترجیحات شخصی راننده استفاده میکند. در بخش ایمنی هم هردو شرکت طیف گستردهای از سیستمهای کمکراننده را ارائه میکنند.
خودروهای کنونی
هردو برند هماکنون طیف گستردهای از مدلهای مختلف از خودروهای جمعوجور و اسپرت گرفته تا لوکس و پرچمدار را ارائه میکنند. لیست خودروهای مرسدس از A کلاس آغاز شده و به سدان پرچمدار S کلاس ختم میشود. از سوی دیگر، لیست محصولات بامو از سری ۱ آغاز شده و به سری ۷ ختم میشود. این شرکت هنوز رودستر اسپرت Z4 را هم تولید میکند درحالیکه مرسدس در سبد محصولات خود مدل نمادین SL را دارد. بسیاری از محصولات بامو و مرسدس در نسخههای M و AMG هم تولید میشوند که قدرت و پرفورمنس بالایی را ارائه میکنند.
شاسیبلندهای کنونی
خانوادهٔ شاسیبلندهای مرسدس از کراساوورهای کامپکت GLA و GLB شروع شده و به مدل فول سایز سه ردیفهٔ GLS ختم میشود. علاوه بر این، در این خانواده یک شاسیبلند نمادین بنام G کلاس هم وجود دارد که لوکسترین شاسیبلند مرسدس محسوب میشود و دههها است که با حفظ ظاهر جعبهای شکل نمادین خود، بهترین آفرودر لوکس جهان بوده است. بامو هم طیف گستردهای از شاسیبلندها را از X1 تا X7 تولید میکند. معادل بامو برای G کلاس هم مدل جدید XM است که هرچند تواناییهای آفرود قابلتوجهی ندارد اما از لحاظ جلبتوجه و تجمل با G63 قابل قیاس خواهد بود.
آینده و الکتریکیسازی
مثل اکثر خودروسازان بزرگ جهان، مرسدس و بامو هم در حال حرکت به سمت الکتریکیسازی هستند و هردو هماکنون چندین خودروی الکتریکی در سبد محصولات خود دارند. i7 لوکسترین خودروی الکتریکی بامو است و مرسدس هم سدان EQS را ارائه میکند. این شرکتها همچنین برای آینده هم برنامهای زیادی دارند. مرسدس قصد دارد تا پایان دههٔ جاری تمام سبد محصولات خود را الکتریکی کند درحالیکه بامو میخواهد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از کل تولیداتش الکتریکی باشد. این شرکت همچنین به خودروهای هیدروژنی هم توجه دارد و تمام تخممرغهای خود را در سبد الکتریکی قرار نمیدهد.
آمار فروش
از زمانی که بامو بهطور جدی وارد حوزهٔ خودروسازی شد، این دو شرکت در آمار فروش باهم رقابت داشتهاند. در سه سال قبل از پاندمی کرونا، مرسدس در آمار فروش سراسر جهان پیشتاز بود اما پس از شیوع این بیماری، کفهٔ ترازو به سمت بامو سنگینی کرده است.
سال | فروش جهانی بامو | فروش جهانی مرسدس |
۲۰۱۸ | ۲,۱۱۷,۸۵۴ | ۲,۳۸۲,۷۹۱ |
۲۰۱۹ | ۲,۱۸۴,۹۳۹ | ۲,۳۸۵,۴۰۰ |
۲۰۲۰ | ۲,۰۲۸,۸۴۱ | ۲,۰۸۷,۲۰۰ |
۲۰۲۱ | ۲,۲۱۳,۷۹۰ | ۱,۹۴۳,۹۰۰ |
۲۰۲۲ | ۲,۱۰۰,۶۸۹ | ۲,۰۴۰,۷۰۰ |
۲۰۲۳ | ۲,۲۵۳,۸۳۵ | ۲,۰۴۳,۸۰۰ |
مجله خبری gsxr