مدیرعامل استلانتیس: نیازی به حمایت آمریکا در برابر برندهای چینی نداریم!
مدیرعامل استلانتیس: نیازی به حمایت آمریکا در برابر برندهای چینی نداریم!
کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس میگوید نیازی به حمایت آمریکا در برابر خودروسازان چینی ندارد.
وضع تعرفههای جدید روی خودروهای وارداتی از چین به آمریکا به منظور حفاظت از فرصتهای شغلی صنعت خودروی آمریکا و برندهای داخلی صورت گرفته است اما مدیرعامل استلانتیس اظهار میدارد از بابت تصمیمات دولت بایدن درباره حفاظت برندهای غربی از رقبای چینی نگرانی خاصی ندارد.
اگرچه سیستم فعلی تعرفهها به منظور حفاظت از خودروسازان غربی در برابر هجوم برندهای چینی وضع شده اما نگرانیهایی درباره یافتن راههای دیگر برای ورود به بازار خودروی آمریکا وجود دارد. احتمالاً این کار از طریق تأسیس کارخانههای تولید خودرو در مکزیک و استفاده از مزیت تجارت آزاد بین مکزیک، کانادا و آمریکا صورت خواهد گرفت. این خطر برندهای چینی به همراه نگرانیهایی درباره امنیت داده خودروهای هوشمند موجب شده برخی کارشناسان و مسئولان صنعت خودروی آمریکا به دنبال تصویب تعرفههای جدید به منظور جلوگیری از ورود خودروهایی با ریشه چینی، صرفنظر از محل ساخت آنها باشند. اما کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس معتقد است این اقدامات فایدهای در به تأخیر انداختن امر اجتنابناپذیر هجوم چینیها وجود ندارد. او خاطرنشان میسازد:
من درخواست هیچ نوعی حفاظت و پشتیبانی را ندارم زیرا ما شرکتی جهانی هستیم و بنابراین در هیچ جایی محافظت نخواهیم شد. تصمیمات دنیای غرب در زمینه محافظت از صنعت خودرو برای دیگر بخشهای جهان کاربردی نخواهد داشت. ما در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و… با برندهای چینی روبرو خواهیم شد و بنابراین تنها گزینه ما رقابت مستقیم خواهد بود
البته تاوارس و برندهای زیرمجموعه استلانتیس فعلاً نمیتوانند چنین کاری را انجام دهند زیرا برخی برندهای چینی در حال عرضه خودروهای برقی با قیمت مدلهای بنزینی هستند و تاوارس هم در حال تلاش برای کاهش فاصله بین خودروهای برقی و درونسوز با عرضه محصولاتی همچون سیتروئن e-C3 است که یک شاسیبلند کوچک و بدون آلایندگی با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار محسوب میشود. این خودرو از بهار سال جاری میلادی راهی بازار خواهد شد و در نهایت قیمتی زیر ۲۲ هزار دلار خواهد داشت. استلانتیس همچنین از پلتفرم برقی کمهزینه و هوشمند خود برای تولید محصولاتی مشابه با برندهای دیگر استفاده خواهد کرد هرچند احتمال ورود این خودروها به آمریکا کم است.
باید گفت استلانتیس و تاوارس رابطه نزدیکی با بازار خودروی چین دارند چراکه سال قبل با شرکت لیپ موتور یک جوینت ونچر مشترک تشکیل دادند. این خودروساز ۱.۵ میلیارد دلار سهام لیپ موتور را خریداری کرد و به دنبال ساخت خودروهایی در اروپاست اما امسال با سدی به نام تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به اروپا مواجه شده است. در نهایت باید گفت ایلان ماسک به عنوان یکی از مدیران ارشد خودروسازی آمریکا اخیراً درباره هجوم برندهای چینی به بازار و از بین بردن دیگر خودروسازان هشدار داده بود. ماسک میگوید تنها راه مبارزه با این شرکتها وضع موانع و سدهای تجاری است.
مجله خبری gsxr