روایت پیشرفت، بررسی اولین و آخرین نسخه خودروهای مشهور جهان
روایت پیشرفت، بررسی اولین و آخرین نسخه خودروهای مشهور جهان
در این مطلب نقطهٔ شروع خودروهای مشهور جهان و جایگاهی که امروز دارند را بررسی خواهیم کرد. اینها خودروهایی هستند که برای دههها و طی نسلهای متعدد تولید شدهاند و در اینجا به نسل اول و آخر هرکدام نگاهی خواهیم داشت.
آنچه در این مطلب میخوانید:
شورلت سابربن از ۱۹۳۴
سابربن قدیمیترین نام در حال تولید در دنیای ماشین است. اولین سابربن همچنین با هشت صندلی در سه ردیف و فضای بار کافی، یکی از پیشگامان خودروهای خانوادگی چندمنظوره یا MPV محسوب میشد. سابربن امروزی اما در اصل نسخهٔ کشیدهتر تاهو است که ۳۸۱ میلیمتر طول بیشتری دارد. نسل کنونی این خودرو در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.
فیات ۵۰۰ از ۱۹۳۶
تعداد تولید: ۸.۴ میلیون دستگاه
هرچند خیلیها فکر میکنند اولین فیات ۵۰۰ در سال ۱۹۵۷ معرفی شد اما آن خودرو در اصل Nuova 500 (به معنای نیو ۵۰۰) بود و اولین ۵۰۰ که با نام توپولینو شناخته میشود اولین بار در سال ۱۹۳۶ به بازار آمد. توپولینو که در ایتالیایی به معنای بچه موش است، از یک پیشرانهٔ ۵۷۰ سیسی چهار سیلندر استفاده میکرد که در جلو نصب شده بود. سپس در سال ۲۰۰۷ فیات دوباره ۵۰۰ را با طراحی مشابه Nuova 500 احیا کرد. در سال ۲۰۲۰ هم نسل جدید این هاچبک ایتالیایی با بهصورت الکتریکی با نام ۵۰۰e معرفی شد.
فورد سری F از ۱۹۴۸
تعداد تولید: ۴۳ میلیون دستگاه
پیکاپ سری F فورد اولین بار در سال ۱۹۴۸ به بازار آمد و نامگذاری متفاوتی نسبت به امروز داشت. این سری پیکاپها بسته به اندازه و ظرفیت بار، از F-1 تا F-8 تولید میشدند. این نامگذاری امروز به F150 تا F750 تبدیل شده است. سری F چندین دهه است که پرفروشترین خودروی آمریکا محسوب میشود. نسل کنونی یا چهاردهم F150 اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و برای اولین بار فورد نسخهٔ الکتریکی آن را هم با نام لایتنینگ ارائه کرد.
فولکسواگن ترنسپورتر از ۱۹۵۰
تعداد تولید: ۱۳ میلیون دستگاه
ترنسپورتر یکی از چندین نامی بود که برای فولکسواگن تایپ دو استفاده شد. این خودرو دومین محصول فولکسواگن پس از بیتل بود که با نام تایپ یک شناخته میشد. تایپ دو از همان ترکیب موتور عقب بیتل استفاده میکرد اما به لطف بدنهٔ جعبهای شکل، فضای بار زیادی را ارائه میکرد. هرچند تایپ دو در سال ۱۹۹۰ با ون کاملاً جدید و موتور جلوی ترنسپورتر T4 جایگزین شد اما تا سال ۲۰۱۳ همچنان در برزیل تولید میشد. ترنسپورتر هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و در انواع مختلفی تولید میشود.
شورلت کوروت از ۱۹۵۳
تعداد تولید: ۱.۸ میلیون دستگاه
اولین نسخهٔ کوروت از چندین جهت با نسخههای بعدی متفاوت بود. این خودرو فقط بهصورت کانورتیبل با محور عقب صلب و صرفاً با پیشرانههای شش سیلندر تولید میشد تا اینکه در سال ۱۹۵۵ برای اولین بار موتور V8 هم ارائه شد. پس از شروعی نهچندان موفقیتآمیز، کوروت به نماد خودروهای اسپرت آمریکا تبدیل شد و طی شش دهه بعد شورلت هیچگاه این نام را کنار نگذاشت. البته در نسل هشتم کوروت بزرگترین تغییر خود را تجربه کرد و پیشرانهٔ آن به پشت صندلیها انتقال پیدا کرد. در این نسل همچنین برای اولین بار شاهد ارائهٔ کوروت هیبریدی هستیم.
مرسدس بنز SL از ۱۹۵۴
تعداد تولید: ۸۰۰ هزار دستگاه
اولین مرسدس بنز تولیدی که نام SL داشت (مخفف سوپر لایت یا فوق سبک)، ۳۰۰ SL سال ۱۹۵۴ بود. این ماشین بر اساس خودروی مسابقهای مرسدس ساخته شده بود که در سال ۱۹۵۲ در مسابقات لمانز و پانامریکانا برنده شد. جذابترین ویژگی ۳۰۰ SL درهای گالوینگ آن بود درحالیکه با بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت، قویتر از نسخهٔ مسابقهای خود بود. نسل کنونی یا هفتم SL که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، بهطور اختصاصی توسط AMG تولید میشود و شخصیت اسپرتتری نسبت به نسلهای قبلی دارد.
تویوتا لندکروزر از ۱۹۵۴
تعداد تولید: ۴.۷ میلیون دستگاه
لندکروزر کار خود را در سال ۱۹۵۴ با نام تویوتا BJ جیپ و بهعنوان خودرویی نظامی آغاز کرد اما زمانی که تولید آن برای پاسخگویی به تقاضای غیرنظامی افزایش یافت به لندکروزر تغییر نام داد. این شاسیبلند ژاپنی طی دهههای بعد در انواع مختلفی ساخته شد و محبوبیت فوقالعادهای در سراسر جهان پیدا کرد. جدیدترین نسل لندکروزر در سال ۲۰۲۱ با کد J300 معرفی شد. این خودرو برادر کوچکتری هم دارد که با نام لندکروزر پرادو شناخته میشود.
مینی از ۱۹۵۹
تعداد تولید: ۱۰ میلیون دستگاه
این خودرو که به مشهورترین ماشین ساخت بریتانیا تبدیل شد، ابتدا با نام آستین سون یا موریس مینی ماینر عرضه میشد و نامهای متعدد دیگری هم برای آن استفاده شد اما از همان ابتدا بیشتر با نام مینی شناخته میشد. این ماشین در سال ۲۰۰۰ پس از ۴۱ سال از روی خط تولید کنار رفت و علیرغم بهروزرسانیهای زیادی که تجربه کرده بود، بسیار قدیمی شده بود هرچند که مردم هنوز آن را دوست داشتند. پسازاینکه بامو برند مینی را خرید، در سال ۲۰۰۱ مینی کاملاً جدیدی معرفی شد که هرچند بسیار بزرگتر از مدل قبلی بود اما کاملاً ویژگیهای ظاهری سلف خود را حفظ کره بود. جدیدترین نسل مینی سال گذشته بهصورت تمام الکتریکی معرفی شد.
فورد موستانگ از ۱۹۶۴
تعداد تولید: ۱۰ میلیون دستگاه
هرچند موستانگ اولین پونی کار بازار نبود و پلیموث باراکودا دو هفته قبل از آن معرفی شده بود اما به موفقترین پونی کار تبدیل شد و درحالیکه هنوز سالهای اولیهٔ نسل نخست خود را تجربه میکرد، به فروش یک میلیون دستگاه رسید. موتورهای موستانگ بهمرور بزرگ و بزرگتر شدند و در سال ۱۹۶۸ حتی امکان انتخاب موتور ۷ لیتری هم وجود داشت. این ماشین هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این نسل با همان موتورهای ۲.۳ لیتری چهار سیلندر اکوبوست و ۵ لیتری V8 قبلی به فروش میرسد.
پورشه ۹۱۱ از ۱۹۶۴
تعداد تولید: ۱ میلیون دستگاه
مشهورترین پورشهٔ تاریخ ابتدا قرار بود ۹۰۱ نام داشته باشد اما پس از اعتراض پژو، به ۹۱۱ تغییر نام داد. نسلهای اولیهٔ این خودرو از پیشرانهٔ شش سیلندر تخت هوا خنک در عقب استفاده میکردند اما پورشه سرانجام در سال ۱۹۹۸ سراغ موتور آب خنک رفت. نسل هشتم ۹۱۱ که با کد ۹۹۲ شناخته میشود، در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و مثل قبل در نسخههای کوپه، کانورتیبل و تارگا بهصورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک تولید میشود. امروز تمام نسخههای ۹۱۱ بهجز GT3 از پیشرانههای توربوشارژ استفاده میکنند اما نامهای توربو و توربو S هنوز هم نشاندهندهٔ پرچمداران خانوادهٔ ۹۱۱ هستند.
تویوتا کرولا از ۱۹۶۶
تعداد تولید: ۴۴ میلیون دستگاه
اولین نسل کرولا در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و رقابت سختی را با داتسون ۱۰۰۰ آغاز کرد. تویوتا با ارائهٔ پیشرانههای ۱.۱ لیتری و بعداً ۱.۲ لیتری که بزرگتر از موتور ۱ لیتری داتسون بودند، محبوبیت کرولا را افزایش داد. این خودرو در ژاپن و استرالیا تولید و به آمریکای شمالی صادر میشد تولید نسل اول کرولا در سال ۱۹۷۰ خاتمه یافت. این ماشین هماکنون در نسل دوازدهم خود قرار دارد و پرفروشترین خودروی تاریخ محسوب میشود. کرولا هماکنون در نسخههای سدان، هاچبک، استیشن و حتی کراساوور تولید میشود.
هوندا سیویک از ۱۹۷۲
تعداد تولید: ۲۴ میلیون دستگاه
هرچند هوندا در خودروهای قبلی خود از پیشرانههای هوا خنک استفاده میکرد اما اولین نسل سیویک با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری آب خنک راهی بازار شد. این خودرو در نسخههای سالون، هاچبک و استیشن تولید میشد. سیویک اقتصادی در سالهای پس از بحران نفتی ۱۹۷۳ بسیار محبوب شد و هوندا پیشرانههای بزرگتری را برای آن ارائه کرد. این کامپکت محبوب ژاپنی هماکنون در نسل یازدهم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و در نسخههای هاچبک و سدان در سراسر جهان عرضه میشود. تایپ R هیجانانگیزترین نسخهٔ سیویک است که ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد.
فولکسواگن گلف از ۱۹۷۴
تعداد تولید: ۳۵ میلیون دستگاه
گلف بهعنوان جایگزین بیتل در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد و با پیشرانهٔ آب خنک و انتقال قدرت محرک جلو، تحول بزرگی را نسبت به سلف قدیمی خود تجربه کرد. گلف GTI هم که در سال ۱۹۷۶ ارائه شد، با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری و ۱۱۰ اسب بخار قدرت، یکی از اولین هاچبکهای داغ جهان بود. گلف هماکنون در نسل هشتم خود قرار دارد که بهتازگی یک بهروزرسانی را تجربه کرده است. این آخرین گلف درونسوز خواهد بود و نسل بعدی این هاچبک نمادین آلمانی به خودرویی الکتریکی تبدیل خواهد شد.
مجله خبری gsxr