تماشا کنید: این آینده کوپههای تویوتا خواهد بود
تماشا کنید: این آینده کوپههای تویوتا خواهد بود
برند GR، زبان طراحی تازه، کابین جدید و آیندهنگرانه و هواکش خارجی باتری تنها بخشی از امکانات FT-Se به شمار میروند.
تویوتا سه سال پیش چند محصول برقی مفهومی را معرفی کرد که یکی از آنها یک خودروی دو در با فرم بدنه یک اسپرت موتورمیانی بود. این خودرو که FT-Se نام دارد بهجای مزینشدن به لوگوی تویوتا، از لوگوی زیرشاخه مسابقهای آن یعنی GR (گازو ریسینگ) استفاده میکند. FT-Se در حقیقت جایگزین معنوی کوپه کلاسیک این شرکت با نام MR2 به شمار میرود و از نظر فرمپردازی شباهتهایی هم به پدر خود دارد اما ابعادش به سوپرا نزدیکتر است.
طراحی FT-Se در نگاه اول جسورانه به نظر میرسد. شکستگیهای فراوانی که در کمتر خودروهای این کلاس مانند پورشه کیمن یافت میشوند، به آن ظاهری رقابتطلبانه داده است. البته که تویوتا خود در استفاده از این سبک از طراحی مهارت دارد و پیشتر با معرفی مدلها مختلفی چون HR-V نشان داده که از اضافهکردن خطوط زیاد و حتی غیرضروری واهمهای ندارد. سازنده مدعی شده که این خودرو تمرکز ویژهای به اصول آیرودینامیک دارد.
بخش زیرین سپر جلو شامل یک هواکش در وسط و دو ورودی دیگر در پهلوی آن میشود که معمولا در خودروهای اقتصادی برقی استفاده نمیشوند. روی کاپوت شاهد دو خروجی هوا هستیم که مسیر آن از روی خط شانه خودرو عبور میکند و با گذر از طاق چرخهای عقب که بهنوعی آن را میشکند، به تیغه بالارونده چراغ عقب میرسد. عقب خودرو هم میزبان یک اسپویلر مینیمال و جذاب، لوگوی GR و یک دیفیوزر یکپارچه است. تویوتا برای تمرکز بیشتر روی جنبه مسابقهای این کوپه الکتریکی، یک پنل جانبی بازشونده را جلوتر از چرخهای عقب تعبیه کرده که درصورت داغشدن باتری در پیست، باز میشود و هوا را به سمت آن هدایت میکند.
تویوتا بهعنوان یکی از توسعهدهندگان بزرگ جهان خودرو قصد دارد خودروهای آینده خود را به باتریهای نسل جدید حالت جامد مجهز کند. با این حال رسیدن به این فناوری تا سال ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ زمان میبرد؛ بنابراین ژاپنیها راهحلی را برای چند سال آتی تدارک دیدهاند که شامل نوعی باتری عملکردبالا برای سال ۲۰۲۶، باتری باکیفیت و مقرونبهصرفه برای سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ و نمونه بالارده برای سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ میشود. باتریهای عملکردبالا گستره مسافتی بیشتر از ۸۰۰ کیلومتری خواهند داشت اما نمونههای مقرونبهصرفه آینده و مدلهای بالارده بهترتیب بیشتر از ۶۰۰ و ۱۰۰۰ کیلومتر راننده را پشتیبانی میکنند. تمامی این باتریها به فناوری شارژ سریع مجهز خواهد شد.
FT-Se خودرویی با تمرکز روی وزن کم خواهد بود و در همین راستا از موادی چون پلاستیک تقویتشده با فیبرکربن، آلومینیوم و فولاد سبک استفاده خواهد کرد. جعبهدنده و سیستم خنککننده هم سبکتر طراحی خواهند شد و وزن کلی خودرو کاهش پیدا میکند.
کابین این خودرو میزبان یک فرمان مربعی بههمراه دو نمایشگر کناری با کیفیت است که عملکردهای گوناگونی چون انتخاب حالتهای رانندگی را کنترل میکنند. ارتفاع داشبورد کم است و دید خوبی برای راننده خود فراهم میکند. گمانهزنیها بر آن است که تویوتا از دنده دستی سنتی در این خودرو استفاده خواهد کرد که قاعدتا نسبت دندههای ساختگی دارد. درهرصورت تویوتا در تلاش است تا FT-Se را بهعنوان خودرویی جذاب معرفی کند که با تکیهبر دو موتور برقی و سیستم چهار چرخ محرک، لذت رانندگی را به مشتریانش ارائه میکند. سازنده مدعی شده که این کوپه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت به کمتر از ۳ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا به سرعت ۲۴۸ کیلومتربرساعت میرسد.
هرچند نمونه نهایی این خودرو با نسخه مفهومی تفاوتهایی خواهد داشت اما حتما از نقاط برجسته نسخه کانسپت استفاده خواهد شد. نظر شما درباره این کوپه دوستداشتنی چیست؟ آیا دنده دستی روی خودروی برقی همان حسوحال دنده واقعی را میدهد؟
مجله خبری gsxr