هر 76 ثانیه یک دستگاه شیائومی SU7 تولید میشود!
هر 76 ثانیه یک دستگاه شیائومی SU7 تولید میشود!
رقیب جدید تسلا مدل، به زودی تیراژ تولید باورنکردنی خود را شروع خواهد کرد. شرکت سازندهی شیائومی SU7 ادعا کرده در آینده نزدیک، هر ۷۶ ثانیه یک دستگاه از این خودرو تولید خواهد کرد.
درست چند روز پس از انتشار گزارشهایی درباره لغو برنامههای جاهطلبانه تسلا برای استفاده از روشهای جدید تولید خودرو، شیائومی جزئیاتی از فرایندهای مدرن تولید خودروی خود را منتشر کرده است. روش تولید تسلا با عبارت گیگا کستینگ شناخته میشود و شیائومی نیز از روندی مشابه برای تولید SU7 استفاده میکند.
شیائومی میگوید تنها برند چینی است که از دو تکنولوژی مخصوص خود یعنی متریال آلیاژی دایکست (ریختهگری تحتفشار) و سیستم کلاستر دایکست بزرگ استفاده میکند. تسلا پیشتاز استفاده از روش دایکستینگ بزرگ بوده است روشی که میتواند بسیاری از قطعات مجزا را در یک قطعه بزرگتر با کستینگ تکی ترکیب کند. این مفهوم از نظر فرایند ساخت به معنی نیاز کمتر کارخانه به فضاست و درعینحال خودروهای تولیدی نیز ایمنی بهتری خواهند داشت چراکه استحکام آنها افزایش مییابد.
همچنین قطعات دایکست معمولاً سبکتر هستند و این موضوع روی شعاع حرکتی آنها تأثیر مثبت میگذارد. برخی از برندهای چینی همچون ژیپنگ و نیو نیز شروع به استفاده از تکنولوژی دایکستینگ کردهاند. شایان ذکر است در این روش مواد مذاب تحتفشار به درون قالبها تزریق شده و در همان حالت منجمد میشوند. این روش ریختهگری تحتفشار یا دایکستینگ باعث تولید قطعات مستحکمتر خواهد شد. سیستم موردبحث توسط خود شیائومی و با همکاری هایتیان توسعه یافته است. فضایی که این سیستم به خود اختصاص میدهد تقریباً به اندازه دو زمین بسکتبال است و ماشین ریختهگری تحتفشار نیز با نام ۹۱۰۰t شناخته میشود که این نام به نیروی عظیم تولیدی آن اشاره دارد. این ماشین بخش کف پایینی شیائومی SU7 را تولید کرده و از میزان قطعات موردنیاز قبلی تا ۷۲ قطعه میکاهد. در واقع این قطعات تنها به یک قطعه دایکست تبدیل شده و امکان تولید آن در ۱۰۰ ثانیه وجود دارد.
این زمان برای تولید خودرو به معنی کاهش ۸۴۰ نقطه جوش و کاهش ۴۵ درصدی زمان تولید است. همچنین خودروی تولیدی نیز ۱۷ درصد سبکتر خواهد بود و سر و صدای جاده نیز به اندازه ۲ دسیبل کمتر به کابین راه خواهند یافت. علاوه بر این، روش ریختهگری تحتفشار طول عمر پانل کف یکپارچه خودرو را افزایش میدهد و بنابراین خودرو به راحتی میتواند به کارکرد ۲ میلیون کیلومتر دست یابد که این رقم بیش از ۱۰ برابر طول عمر پانل کف سنتی خودروهای دیگر است. اما یکی از مهمترین انتقادات وارده به چنین روش تولیدی چگونگی جایگزینی قطعات آسیب دیده است. البته ظاهراً شیائومی از طراحی ضد برخورد سه مرحلهای استفاده کرده به این معنی که در زمان تصادفات با سرعت پایین تنها بخشهای کوچک ضد برخورد باید تعویض شوند. این برند چینی توانسته سیستمی از ماشینهای دایکستینگ متشکل از ۶۰ دستگاه و ۴۳۳ پردازنده را توسعه دهد و ماشین ۹۱۰۰t تنها یکی از آنهاست. تیم تحقیق و توسعه شیائومی ۱۱ پتنت طراحی و بهبود فرایند ریختهگری تحتفشار را ثبت کرده که یکی از آنها سیستم پارامتر بهینهسازی تزریق فعال هوش مصنوعی است.
کارخانهای که خودروهای شیائومی را تولید میکند سطح بالایی از اتوماسیون را بکار گرفته و زمانی که ظرفیت تولید افزایش یابد این تأسیسات قادر خواهد بود در ساعت ۴۰ دستگاه خودرو یا به عبارتی در هر ۷۶ ثانیه ۱ خودرو را تولید کند. بیش از ۷۰۰ ربات در این کارخانه مشغول کار هستند و ۱۸۱ ربات متحرک خودران نیز قطعات مختلف را جابجا میکنند. هر ربات متحرک خودران از لیدار برای یافتن مسیر خود در کف کارخانه استفاده میکند. ماشینها همچنین برای بررسی کیفیت تولید بکار میروند و سیستم بازرسی X-Eye شیائومی دقت ۹۹.۹ درصدی در یافتن ایرادات دارد و بسیار بهتر از چشم انسان کار میکند.
مجله خبری gsxr