پشت فرمان جیپ رانگلر جدید 2024، همچنان غیرقابلتوقف در آفرود
پشت فرمان جیپ رانگلر جدید 2024، همچنان غیرقابلتوقف در آفرود
هرچند از بهروزرسانیهای جیپ رانگلر فیسلیفت استقبال میکنیم اما با وجود لندروور دیفندر، توصیهٔ خرید این خودرو در اروپا دشوار خواهد بود.
رانگلر را باید نماد جیپ و آفرود دانست. نسل پنجم این ماشین در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد و سه سال بعد بهبودهایی را تجربه کرد و اکنون مورد یک بهروزرسانی بزرگتر برای سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است تا همچنان تازه بماند. طراحی ظاهری رانگلر هیچگاه کهنه نمیشود و به همین دلیل، تغییرات بیرونی در فیسلیفت اخیر حداقلی است. مهمترین تغییر این ماشین جلوپنجرهٔ هفت شیاری جدید با تریم مشکیرنگ است. علاوه بر این، حالا آنتن هم بهصورت مخفی داخل شیشهٔ جلو تعبیه شده تا در آفرود آسیب نبیند. چهار طرح رینگ جدید با اندازهای از ۱۷ تا ۲۰ اینچی هم تکمیلکنندهٔ بهروزرسانیهای بیرونی رانگلر مدل ۲۰۲۴ هستند.
مهمترین تغییرات اما در داخل رخ داده است. در اینجا جیپ بجای نمایشگر ۸.۴ اینچی قبلی یک نمونهٔ بسیار بزرگتر ۱۲.۳ اینچی لمسی را ارائه کرده است. این بهروزرسانی اما فقط در اندازه و وضوح نمایشگر خلاصه نمیشود زیرا آخرین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect هم ارائه شده است که سرعت پاسخگویی بیشتری دارد و بهصورت استاندارد با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم ارائه میشود. بااینحال، صفحه آمپر آنالوگ همچنان بر قوت خود باقی است و کنسول میانی هنوز با تعداد زیاد دکمهٔ فیزیکی پر شده است درحالیکه دستهدندهها بسیار بزرگ هستند.
هرچند شاید جیپ با این فیسلیفت روی بهبود راحتی رانگلر تمرکز داشته اما این شاسیبلند که همچنان از شاسی مستقل و تعلیق پنج اتصالی پیچشی استفاده میکند، نرمتر نشده است. همچنین در تمام نسخههای رانگلر همچنان شاهد اکسلهای صلب جلو و عقب دانا، گیربکس کمکی دو سرعته و صفحات محافظ برای محافظت از قسمتهای حیاتی خودرو در آفرود هستیم. رانگلر روبیکان که پشت فرمان آن نشستیم، با اکسلهای قویتر دانا ۴۴، قفل دیفرانسیل جلو و عقب و آنتیرول بار قطع شونده، حتی بیشتر از این روی آفرود تمرکز دارد. رینگهای ۱۷ اینچی نسخهٔ روبیکان نیز با لاستیکهای آلترین گودریچ پوشیده شدهاند.
هرچند تواناییهای آفرود رانگلر بر همه اثبات شده است ولی خوشحال شدیم که توانستیم خزیدن روبیکان از روی صخرهها، عبور از دل آب و حرکت راحت میان مسیرهای تنگ را از نزدیک لمس کنیم. بااینحال، متوجه شدیم که به دلیل شکل خاص کاپوت، گاهی اوقات دیدن گلگیرها و تشخیص محل چرخها بدون خم شدن به جلو دشوار خواهد بود. به همین دلیل، هرچند رانگلر بهطور شگفتانگیزی جمعوجور احساس میشود اما به خاطر این موضوع شاید کمی هدایت آن در آفرود دشوار باشد.
علاوه بر این، فضای gsxrها نیز محدود است و به همین دلیل خوب است که در اروپا گیربکس دستی برای رانگلر ارائه نمیشود هرچند که در نسخهٔ اتوماتیک هم جایی برای قرار دادن پای چپ وجود ندارد. به خاطر وجود سیستم صوتی آلپین با ۹ بلندگو خوشحال بودیم زیرا حواس را از سروصدای لاستیکهای بزرگ روبیکان که در سرعتهای بالاتر بسیار زیاد خواهد بود پرت میکند. البته ما رانگلر صحرا را هم با لاستیکهای معمولیتر آزمایش کردیم ولی تفاوت چندانی احساس نشد.
هرچند در آمریکا رانگلر با پیشرانههای V6 و V8 و حتی ۴xe پلاگینهیبریدی عرضه میشود اما در بریتانیا فقط با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قابل خریداری است. این موتور هرچند چندان خوشصدا نیست اما سرعت چشمگیری را برای رانگلر فراهم میکند. بااینحال، رانندگی با رانگلر در جادههای پرپیچوخم خیلی هیجانانگیز نخواهد بود زیرا بادیرول و حرکات جلو و عقب بدنه زیاد است. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هرچند در معکوس دادنها خشن عمل میکند اما افزایش دندهها را بهسرعت انجام میدهد
قیمت رانگلر در بریتانیا از ۶۱,۱۲۵ برای نسخهٔ پایه و ۶۳,۱۲۵ پوند برای نسخهٔ روبیکان آغاز میشود. این محدودهٔ قیمتی خطرناک خواهد بود زیرا لندروور دیفندرِ جادارتر و مطلوبتر با تواناییهای آفرود مشابه در هردو نسخهٔ دودر ۹۰ و چهاردر ۱۱۰ قیمت پایهای در همین حدود دارد. البته بعید است که طرفداران جیپ از مشکلات رانگلر که به خاطر تمرکز صرف روی آفرود پدید آمده گلایهای داشته باشند خصوصاً کسانی که قصد اصلاح خودرو را برای ماجراجوییهای خشنتر دارند اما کسانی که به دنبال یک خودروی ۴×۴ برای استفادههای معمولیتر هستند باید بیشتر فکر کنند.
جمعبندی
جیپ رانگلر هنوز همان همیشگی است. این خودرو هیچکدام از جذابیتهای خارج جادهای خود را از دست نداده و همچنان در آفرود غیرقابلتوقف خواهد بود. تغییرات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در فیسلیفت رانگلر چشمگیر است و ویژگیهای ایمنی جدیدی هم اضافه شده است ولی قیمت پایهٔ ۶۰ هزار پوندی در بریتانیا بسیار زیاد به نظر میرسد خصوصاً با توجه به اینکه دیفندر با قیمتی مشابه این عرضه میشود.
مشخصات فنی جیپ رانگلر جدید ۲۰۲۴
Jeep Wrangler Rubicon 2024 | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۸۸۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۴۸ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۱۱.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت بریتانیا | ۶۳,۱۲۵ پوند |
قیمت آمریکا | ۵۳,۱۹۰ دلار |
امتیاز | ۳.۵ از ۵.۰ |
مجله خبری gsxr