هاست پرسرعت
خودرو

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که کامارو به چه معنا است و یا پورشه چطور نام ۹۱۱ را انتخاب کرد؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهید گرفت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

انتخاب نام برای خودروها یک شغل مجزا محسوب می‌شود و بخش‌هایی در هر شرکت خودروسازی وجود دارد که وظیفهٔ آن‌ها انتخاب نام مناسب برای هر خودرو متناسب با بازار هدف است. هر اشتباهی در این زمینه می‌تواند یک خودروی رقابتی را به شکستی پرهزینه تبدیل کند. پس با gsxr همراه باشید تا داستان برخی از مشهورترین نام‌ها در صنعت خودروسازی را مرور کنیم.

آلفارومئو جونیور

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

مطلب را با جدیدترین و شاید عجیب‌ترین داستان نام‌گذاری یک خودرو آغاز می‌کنیم. آلفارومئو اوایل بهار امسال کراس‌اوور جدیدی را با نام میلانو رونمایی کرد اما کمتر از یک هفته بعد نام آن را به جونیور تغییر داد زیرا وزیر شرکت‌ها و ساخت ایتالیا نام میلانو را غیرقانونی دانست. به گفتهٔ وی، چون این خودرو در لهستان تولید می‌شود نمی‌تواند میلانو نام داشته باشد زیرا قانون ایتالیا تصریح کرده است که شرکت‌ها نباید علائم و نشانه‌هایی را به کار گیرند که مصرف‌کنندگان را گمراه کند. به ادعای وزیر مذکور، نام میلانو باعث می‌شود خریداران فکر کنند این خودرو در میلان ساخته شده است. هرچند این استدلال مضحک به نظر می‌رسد اما نهایتاً باعث تغییر نام کراس‌اوور آلفارومئو به جونیور شد.

آئودی TT

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

آئودی نام TT را از مسابقات موتورسیکلت توریست تروفی گرفت که سالانه در جزیرهٔ من برگزار می‌شود. البته آئودی هیچ‌گاه موتورسیکلت نساخته چه رسد به اینکه با موتورسیکلت در مسابقات توریست تروفی شرکت کند اما این رویداد بخشی از میراث آئودی محسوب می‌شود. دکاو، یکی از چهار شرکتی که باهم ادغام شدند و آئودی امروزی را تشکیل دادند، در دههٔ ۳۰ موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای می‌ساخت و یکی از این موتورسیکلت‌ها در سال ۱۹۳۸ برندهٔ مسابقهٔ توریست تروفی شد.

بنتلی بنتایگا

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

بنتلی نام اولین شاسی‌بلند خود را از قله‌ای در جزایر قناری گرفته است. این قله با نام روکه بنتایگا در جزیرهٔ گرن کاناریا واقع است. بنتلی دلیل انتخاب این نام را توضیح نداده اما احتمالاً به خاطر شباهت بنتایگا به نام خود بنتلی بوده است.

شورلت کامارو

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

هنگامی‌که شورلت در سال ۱۹۶۷ کامارو را به بازار فرستاد، نام اکثر خودروهایش با حرف C آغاز می‌شد. به همین دلیل، تیم نام‌گذاری شورلت لیستی از ۲۰۰۰ کلمه را تهیه کرد که با حرف C شروع می‌شد. تعدادی از این کلمات مثل کامارو، ساختگی بودند و به همین دلیل این نام در هیچ زبانی معنی خاصی ندارد. بااین‌حال، شورلت در مراسم رونمایی این خودرو به خبرنگاران گفت کامارو حیوان کوچک و شروری است که موستانگ می‌خورد!

سیتروئن ۲CV

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

۲CV نه‌تنها خودش خودروی بسیار ساده‌ای بود بلکه نام‌گذاری آن‌هم خیلی ساده انجام شد. ازآنجایی‌که پیشرانهٔ دو سیلندر ۳۷۵ سی‌سی این خودرو طبق معیارهای فرانسوی دو اسب بخار قدرت داشت، نام ۲CV انتخاب شد. البته در نسخه‌های بعدی با موتور ۶۰۲ سی‌سی قدرت به سه اسب بخار فرانسوی افزایش پیدا کرد اما خودرو هیچ‌گاه ۳CV نامیده نشد.

دوج هلکت

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

دوج سال‌ها از حروف SRT برای قوی‌ترین محصولات خود استفاده می‌کرد که مخفف تکنولوژی خیابان و مسابقه بود اما برای خودرویی که قرار بود موستانگ شلبی را به زانو درآورد به نامی جدید و جذاب نیاز بود و به همین دلیل، دوج از نام جنگندهٔ موفق گرومن F6F هلکت استفاده کرد که در طول جنگ جهانی دوم توسط نیروی هوایی ایالات‌متحده استفاده می‌شد.

فراری GTC4 Lusso

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

برای رمزگشایی نام GTC4 لوسو باید آن را به سه قسمت تقسیم کنیم. GTC ادای احترام به خودروهای کلاسیک فراری مثل GTC 300 است که در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۶ رونمایی شد. عدد ۴ نشان از چهارنفره بودن خودرو دارد و لوسو هم در ایتالیایی به معنای تجمل است.

لامبورگینی

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

لامبورگینی معمولاً از نام گاوهای نر مشهور برای خودروهای خود استفاده می‌کند. اونتادور گاو نری بود که در سال ۱۹۹۳ به خاطر شجاعت فوق‌العاده‌اش جایزه گرفت. هوراکان هم نام یک گاو نر جنگنده است اما اوروس گاو جنگی نیست بلکه گاو بسیار بزرگی بود که در قرن هفدهم منقرض شد.

مرسدس بنز E کلاس

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

قبل از معرفی رسمی E کلاس چندین مدل مرسدس بنز در نام خود از حرف E استفاده کردند. این حرف پس از حجم موتور قرار می‌گرفت و به معنای سیستم انژکتوری (Einspritzung در زبان آلمانی) بود. به‌عنوان‌مثال، ۲۸۰E به معنای پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری انژکتوری بود. در سال ۱۹۹۴ اما W124 اولین خودرویی بود که رسماً E کلاس نام گرفت. البته در آن زمان تمام محصولات مرسدس انژکتوری شده بودند اما بازهم حرف E انتخاب شد زیرا خیلی خوب بین C کلاس پایه و S کلاس پرچم‌دار قرار می‌گرفت.

نیسان قشقایی

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

نیسان نام کراس‌اوور پرفروش خود را از ایل قشقایی گرفته است که در کوه‌های زاگرس ایران زندگی می‌کنند. اینکه چرا نیسان این نام را برای شاسی‌بلند کامپکت خود انتخاب کرده مشخص نیست ولی در آمریکا که مردم علاقه‌ای به نام‌های سخت ندارند، این نام را کنار گذاشت و بجای آن از روگ اسپرت استفاده کرد.

پژو

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

پژو با معرفی ۲۰۱ در سال ۱۹۲۹ استفاده از نام‌های سه‌رقمی را آغاز کرد. این حرکت به‌سرعت با مدل‌های دیگری با نام‌های ۳۰۱، ۴۰۱ و ۶۰۱ دنبال شد و در هر نسل عدد سوم بیشتر شد. رشد این اعداد اما در سال ۲۰۱۲ متوقف شد و روی ۸ باقی ماند زیرا پژو بجای استفاده از نام‌هایی مثل ۲۰۹، برای نسل‌های بعدی محصولات خود از همان عدد سوم ۸ استفاده کرد. پژو همچنین برای شاسی‌بلندهای خود هم از اعداد چهاررقمی با دو صفر مثل ۳۰۰۸ استفاده می‌کند.

پورشه ۹۱۱

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

پورشه در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۶۳ جانشین ۳۵۶ را با نام ۹۰۱ معرفی کرد. هرچند این خودرو در سراسر جهان خبرساز شد اما توجه پژو به دلیل دیگری به آن جلب شد. این شرکت فرانسوی به پورشه یادآوری کرد که مالک حقوق تمام نام‌های عددی سه‌رقمی با صفر در وسط است. هرچند پژو قصد تولید مدلی با نام ۹۰۱ را نداشت اما نمی‌خواست به پورشه اجازهٔ استفاده از این نام را بدهد. به همین دلیل، پورشه صفر را با یک جایگزین کرد و ۹۱۱ شکل گرفت. قبل از این تغییر اما حدود ۸۲ نمونهٔ پیش‌تولید با نام ۹۰۱ ساخته شد.

تویوتا کرولا

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

هرچند نام کرولا با سدان اقتصادی تویوتا عجین شده است اما این نام درواقع به گلبرگ‌های گل که معمولاً حلقه‌ای را داخل کاسبرگ تشکیل می‌دهند اطلاق می‌شود. کرولا اصطلاحی است که معمولاً توسط گیاه‌شناسان استفاده می‌شود.

تویوتا راوفور

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

راوفور قبل از اینکه اصلاح SUV یا کراس‌اوور فراگیر شود ساخته شد و به همین دلیل، تویوتا نام خودش را برای این خودرو ابداع کرد. راوفور مخفف وسیلهٔ نقلیهٔ فعال تفریحی چهارچرخ محرک است هرچند که این خودرو در بسیاری بازارها به‌صورت محرک جلو هم عرضه می‌شود.

فولکس‌واگن

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

محصولات اولیهٔ فولکس‌واگن بی‌خلاقیت‌ترین نام‌های صنعت خودروسازی را داشتند زیرا بیتل درواقع رسماً تایپ ۱ نام داشت و محصولات بعدی هم تایپ ۲ (ون معروف فولکس‌واگن) و تایپ ۳ نام گرفتند. بااین‌حال، مدیران شرکت تصمیم گرفتند در خودروهای دیفرانسیل جلو و آب خنک فولکس‌واگن خلاقیت بیشتری در نام‌گذاری به خرج دهند. ازاین‌رو، نام گلف از جریان گلف‌استریم گرفته شد. پاسات نیز اصطلاح آلمانی برای بادهای گرمسیری استوایی است درحالی‌که شیراکو باد مدیترانه‌ای است که از صحرای بزرگ آفریقا می‌آید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا