بهترین خودروهای تاریخ تویوتا، از لندکروزر و هایلوکس تا کمری و سوپرا
بهترین خودروهای تاریخ تویوتا، از لندکروزر و هایلوکس تا کمری و سوپرا
تویوتا در طول تاریخ ۹۰ سالهٔ خود، مدلهای قابلتوجه زیادی ساخته است و در اینجا قصد داریم بهترینهای آنها را بررسی کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در سال ۱۹۲۴، ساکیچی تویودا شرکت تویوتا را برای ساخت ماشینآلات نساجی راهاندازی کرد. حدود یک دهه بعد، این شرکت در سال ۱۹۳۵ اولین پروتوتایپهای اولین خودروی خود را ساخت و در سال ۱۹۳۷ شرکت تویوتا موتور تشکیل شد. تویوتا از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون خودرو تولید کرده و به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شده است.
تویوتا AA سال ۱۹۳۶
AA اولین خودروی تویوتا بود که در سال ۱۹۳۶ در نمایشگاهی در توکیو معرفی شد و از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر استفاده میکرد. AA باعث شد دولت ژاپن مجوز ساخت خودرو را به شرکت ماشینآلات نساجی تویوتا بدهد. از این خودرو ۱,۴۰۴ دستگاه ساخته شد.
تویوتا لندکروزر سال ۱۹۵۳
این خودرو در سال ۱۹۵۳ با نام BJ معرفی شد و یک سال بعد تویوتا در پاسخ به لندروور بریتانیایی، نام آن را به لندکروزر تغییر داد. مدت کوتاهی بعد یعنی در سال ۱۹۵۵ نیز نسل دوم لندکروزر معرفی شد. خیلی زود نیز این افسانهٔ ژاپنی به دلیل تواناییهای آفرود و قابلیت اطمینان فوقالعاده در سراسر جهان به شهرت رسید.
تویوتا کراون سال ۱۹۵۵
کراون اولین خودروی تویوتا بود که در آمریکا عرضه شد. این خودرو ابتدا با برند تویوپت عرضه میشد اما آمریکاییها به این برند علاقه نشان ندادند و به همین دلیل برند کراون به تویوتا تغییر داده شد. اولین نمونههای این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱,۴۵۳ سیسی با ۴۸ اسب بخار قدرت مجهز بودند اما در سال ۱۹۶۰ این موتور جای خود را به یک نمونهٔ ۱۸۷۹ سیسی داد. کراون امروز به یک خانواده تبدیل شده و شامل مدلهای مختلف سدان و شاسیبلند میشود.
تویوتا کرونا سال ۱۹۵۷
کرونا یک خودروی خانوادگی کوچک بود که راه را برای توسعهٔ کرولا در دههٔ ۶۰ هموار کرد. این اولین محصول تویوتا بود که در بازار اروپا و بریتانیا عرضه شد. کرونا برای این بازار در نمایشگاه خودروی لندن ۱۹۶۵ به نمایش درآمد و تا اواسط دههٔ ۷۰ در بریتانیا عرضه میشد. کرونا طی یازده نسل تا سال ۲۰۰۱ تولید شد.
تویوتا کرولا سال ۱۹۶۶
کرولا از زمانی که بیش از نیم قرن پیش معرفی شد، موفقیت فوقالعادهای را برای تویوتا به همراه داشته است. این خودرو طی ۱۲ نسل تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است و همچنان در بسیاری از بازارها فروش بالایی دارد. این یعنی یکششم از کل فروش تاریخ تویوتا فقط به کرولا اختصاص داشته است!
تویوتا ۲۰۰۰GT سال ۱۹۶۷
۲۰۰۰GT که باارزشترین و کلکسیونیترین خودروی تاریخ تویوتا محسوب میشود، اولین بار در سال ۱۹۶۵ به نمایش درآمد و دو سال بعد روی خط تولید رفت. بااینحال، ۲۰۰۰GT علیرغم حضور در فیلم «فقط دو بار زندگی میکنید» جیمز باند، به دلیل قیمت بسیار گران، فروش پایینی داشت و تنها ۳۵۱ دستگاه از آن ساخته شد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۱۹۸۸ سیسی DOHC با ۱۵۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. ۲۰۰۰GT با وجود شکست تجاری، بهعنوان اولین خودروی اسپرت واقعی ژاپن، تأثیر بزرگی روی خودروسازی این کشور داشت.
تویوتا سنچوری سال ۱۹۶۷
اولین نسل سنچوری که برای مقابله با نیسان پرزیدنت معرفی شد، از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۷ به تولید رسید. این سدان لوکس از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 استفاده میکرد که بعداً به یک نمونهٔ ۳.۴ لیتری و سپس ۴ لیتری ارتقاء پیدا کرد. در سال ۱۹۹۷ نسل کاملاً جدید سنچوری به بازار آمد که در ظاهر بسیار شبیه نسل اول بود اما حالا از یک نیروگاه ۵ لیتری V12 بهره میبرد. سنچوری که فقط در ژاپن عرضه میشود، در نسل کنونی به پیشرانهٔ V8 هیبریدی مجهز است.
تویوتا هایلوکس سال ۱۹۶۸
اگر به یک منطقهٔ جنگی بروید، هایلوکسهای فراوانی را خواهید دید که در مسیرهایی غیرقابلعبور مورداستفاده قرار گرفته و همچنان سالم هستند. در سال ۲۰۰۳ نیز تاپ گیر یک هایلوکس را روی سقف ساختمانی قرار داد که با انفجار تخریب شد. پس از انفجار، هرچند بدنهٔ هایلوکس کاملاً از بین رفته بود اما پیشرانه پس از اندکی دستکاری بدون مشکل روشن شد.
تویوتا سلیکا سال ۱۹۷۰
سلیکا که در سال ۱۹۷۰ معرفی و یک سال بعد در اروپا عرضه شد، در طراحی و شخصیت از فورد موستانگ الهام گرفته بود. بااینحال، سلیکا با استفاده از پیشرانهٔ DOHC که خیلی خوب دور میگرفت، ثابت کرد که یک تویوتا هم میتواند جذاب و هیجانانگیز باشد. از این خودرو تا زمان پایان تولید در سال ۲۰۰۶ طی هفت نسل چهار میلیون دستگاه ساخته شد.
تویوتا کمری سال ۱۹۸۲
هرچند کمری هیچگاه در اروپا بازار بزرگی پیدا نکرد اما این ماشین به موفقترین محصول تویوتا در آمریکای شمالی تبدیل شد. از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ کمری پرفروشترین خودروی سواری بازار آمریکا بود و در سال ۲۰۱۸ بهعنوان جایگزین اونسیس به بازار اروپا بازگشت. اولین کارخانهٔ تویوتا در آمریکا که در سال ۱۹۸۸ در کنتاکی افتتاح شد نیز تولید کمری را آغاز کرد.
تویوتا MR2 سال ۱۹۸۴
زمانی که تویوتا در سال ۱۹۸۴ مدل دونفرهٔ موتور وسط MR2 را معرفی کرد، حکم هوایی تازه برای علاقهمندان را داشت زیرا در آن زمان تنها خودروی اسپرت موتور وسط ارزانقیمت بازار، فیات X1/9 قدیمی بود. هوندا CR-X، مزدا RX-7 و حتی کاترهام ۷ نیز رقبای موتور جلوی MR2 محسوب میشدند اما هیچکدام نمیتوانستند از همه لحاظ با این خودروی اسپرت تویوتا رقابت کنند.
تویوتا سوپرا سال ۱۹۸۶
تویوتا از نام سوپرا ابتدا برای نسخههای سطح بالای سلیکا استفاده کرد اما در سال ۱۹۸۶ این خودرو به مدلی مجزا تبدیل شد. اولین نسل سوپرا به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت مجهز بود اما زیر کاپوت نسل چهارم یک نیروگاه توئین توربو با ۳۲۰ اسب بخار قدرت قرار گرفت که شتاب صفرتاصد زیر پنج ثانیه را فراهم میکرد. در سال ۲۰۱۹ نیز تویوتا پس از چند سال وقفه، با همکاری بامو سوپرا را دوباره احیا کرد.
لکسوس LS400 سال ۱۹۸۹
در اواخر دههٔ ۸۰، «ایجی تویودا» رئیس وقت تویوتا در اقدامی جاهطلبانه، از مهندسان شرکت توسعهٔ خودروی لوکسی را خواست که بتواند با بهترینهای دنیا رقابت کند. نتیجه خودرویی بنام لکسوس LS400 بود که دو سال پس از عرضه به بازار، از تمام رقبای خود در بازار آمریکا فروش بیشتری پیدا کرد. LS400 آرامترین و ساکتترین خودروی زمان خود بود و از پشت تمام تجمل خود هنوز ریشههای مطمئن تویوتا را نشان میداد.
تویوتا راوفور سال ۱۹۹۴
راوفور یکی از اولین کراساوورهای جهان بود و باعث رواج این کلاس خودرویی جدید در سراسر دنیا شد. هرچند در راوفور ویژگی انقلابی خاصی دیده نمیشد اما بهوضوح خودرویی دوستداشتنی بود که تطبیقپذیری یک شاسیبلند را در کنار پرفورمنس مناسب و کیفیت تویوتا ارائه میکرد.
تویوتا پریوس سال ۱۹۹۷
نسل اول پریوس هرچند شاید در ظاهر خودرویی احمقانه به نظر میرسید اما الگویی را برای تویوتا ایجاد کرد که خیلی خوب جواب داد. پریوس در سال ۱۹۹۷ در ژاپن عرضه شد و سه سال بعد راهی بازار اروپا شد. از آن زمان تاکنون، تویوتا با احتساب لکسوس، بیش از ۱۷ میلیون خودروی هیبریدی در کل جهان فروخته است. تاریخ مطمئناً از تصمیم تویوتا برای تولید اکثر خودروهای خود با پیشرانهٔ هیبریدی بجای دیزلی به نیکی یاد خواهد کرد.
تویوتا GT86 سال ۲۰۱۲
تویوتا پس از خاتمهٔ تولید سوپرا و سلیکا، چندین سال هیچ خودروی اسپرتی در سبد محصولات خود نداشت و به همین دلیل وقتی GT86 در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو که با همکاری سوبارو توسعه پیدا کرد، جذابترین، لذتبخشترین و دوستداشتنیترین کوپهٔ اسپرت آن زمان محسوب میشد. در پایان سال ۲۰۲۰ نیز تویوتا نسل دوم این خودرو را با نام GR86 معرفی کرد.
مجله خبری gsxr