تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 7 پرو مکس، شاسی بلند جدید مدیران خودرو
تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 7 پرو مکس، شاسی بلند جدید مدیران خودرو
تیگو ۷ پرو مکس که به پیشرانهٔ قویتر و امکانات بیشتری مجهز است، هرچند هنوز از مشکلاتی جزئی رنج میبرد اما درمجموع شاسیبلندی باکیفیت و مناسب است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در سال ۱۴۰۰ مدیران خودرو نسل دوم چری تیگو ۷ را با برند فونیکس در کشورمان عرضه کرد. این خودرو که با نام تیگو ۷ پرو راهی بازار شد، با استقبال خریداران مواجه شد و توانست برند فونیکس را در بازار مطرح کند. یکی از مشکلات این خودرو اما پیشرانه ۱.۵ لیتری مشترک با نسل قبلی بود که قدرتی کمتر از رقبا داشت. به همین دلیل، مدیران خودرو سریعاً دستبهکار شد و در پاییز ۱۴۰۲ نسخهٔ جدید یا فیسلیفت این کراساوور را با نام تیگو ۷ پرو مکس و پیشرانه قویتر معرفی کرد.
همچنین بخوانید: فونیکس تیگو ۷ پرو مکس، روایت gsxr از نوبرانه مدیران خودرو
این مدل جدید که هنوز برای فروش به بازار عرضه نشده است، از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو GDI بهره میبرد که در تیگو ۸ پرو و فونیکس FX میبینیم. این موتور با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، به میزان قابلتوجهی از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تیگو ۷ پرو قویتر است. همچنین انتقال نیروی این موتور هم بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. بااینحال، درحالیکه تیگو ۷ پرو مکس در چین و برخی بازارهای صادراتی مثل آفریقای جنوبی با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشود، نمونهٔ مونتاژ مدیران خودرو همچنان دیفرانسیل جلو است. البته این شرکت وعدهٔ عرضهٔ نسخهٔ چهارچرخ محرک را در آینده داده است.
طراحی تیگو ۷ پرو مکس
تیگو ۷ پرو مکس نسخهای بسیار تکاملیافتهتر نسبت به تیگو ۷ پرو محسوب میشود. تغییرات این خودرو فراتر از اصلاحات سادهٔ طراحی است و شامل ارتقاء ساختار بدنه، شاسی و متریال میشود. همچنین برای اولین بار چری سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم برای تیگو ۷ ارائه کرده که نمونهٔ موردبررسی ما از همین نوع است. تیگو ۷ پیش از فیسلیفت هم شاسی زیبایی بود و درواقع نیازی به بهروزرسانی ظاهری نداشت اما چینیها عادت دارند زودبهزود خودروهای خود را فیسلیفت کنند و احتمالاً از این تغییرات استقبال خواهید کرد.
در طراحی بیرونی تیگو ۷ همهچیز مثل چراغهای جلو، جلوپنجره، ورودیهای هوا و… طراحی تیزتری پیدا کردهاند. در عقب اما چراغهای سراسری قبلی دستنخورده باقی ماندهاند و تنها تغییر قابلذکر، اسپویلر جدید روی سقف است. بهطورکلی، تیگو ۷ پرو مکس که روی رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی دورنگ قرار گرفته است، ظاهر جذابی دارد که به نظر گرانقیمت میرسد.
داخل تیگو ۷ پرو مکس
در داخل خودرو نیز طراحی و احساس لوکس همچنان ادامه دارد. در اینجا نهتنها متریال از کیفی خوبی برخوردار هستند بلکه شاهد طراحی جدیدی هستیم که با نمایشگرهای پیوسته شبیه مدل بزرگتر تیگو ۸ پرو به نظر میرسد. نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگتر ۱۲.۳ اینچی وضوح بالایی دارد و کیفیت نمای دوربین ۳۶۰ درجه برخی برندهای گرانتر را شرمنده میکند. مقابل راننده نیز یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته است که گرافیک بسیار واضحی دارد. هنگام عبور از روی مسیرهای ناهموار و پردستانداز نیز سروصدای جیرجیر از داشبورد به گوش نمیرسد که موضوع قابلتوجهی است زیرا کیفیت سواری تیگو ۷ پرو مکس روی جادههای خراب کمی خشک است. شارژر بیسیم سریعتر ۵۰ واتی و سیستم صوتی باکیفیت سونی با ۸ بلندگو هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کراساوور چینی هستند.
رانندگی تیگو ۷ پرو مکس
یکی از مزیتهای مهم سامانهٔ چهارچرخ محرک که حتی پیش از رسیدن به مسیرهای ناهموار خود را نشان میدهد، بهبود قابلتوجه در کشش است زیرا در خودروهای دیفرانسیل جلوی چری تنظیمات دریچهٔ گاز و تحویل نیرو بهگونهای است که میتواند مشکلساز باشد. علاوه بر این، پیشرانهٔ جدید تیگو ۷ پرو مکس کشش بسیار خوبی دارد و خودرو را ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. مهمتر از این، هنگام پیمودن بزرگراهها همیشه قدرت کافی برای سبقت گرفتن وجود خواهد داشت. اگر خواهان پاسخ تیزتر gsxr گاز باشید هم میتوانید خودرو را در حالت رانندگی اسپرت قرار دهید (علاوه بر پنج حالت رانندگی دیگر شامل معمولی، اقتصادی، گلولای، برفی و آفرود).
بااینحال، یکی از قسمتهایی که خودروهای چینی جدید اعداد غیرواقعی اعلام میکنند، مصرف سوخت است. به همین دلیل، نگران بودیم که پیشرانهٔ قویتر و رفتار اسپرتتر تیگو ۷ پرو مکس به معنای مراجعهٔ مکرر به پمپ بنزین باشد ولی چری آنطور که انتظار داشتیم تشنهٔ بنزین بود حتی اگر مصرف سوخت اعلامی ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر آن عددی خوشبینانه باشد. در شرایط مختلف رانندگی میتوان بهراحتی مصرفی در حدود ۹.۵ لیتر در هر صد کیلومتر را تجربه کرد. بااینحال، چیزی که باعث میشد زیاد به پمپ بنزین سر بزنیم، مصرف بالا نبود بلکه آمپر سوخت بیدقت بود که در پایان آزمایش دیگر نمیتوانستیم به آن اعتماد کنیم.
راحتی و ایمنی تیگو ۷ پرو مکس
تیگو ۷ پرو مکس با لیست طولانی تجهیزات و امکانات، مطمئناً تمام ویژگیهای موردنیاز یک خودروی خانوادگی راحت را دارد. صندلیها با چرم باکیفیتی پوشیده شدهاند و در جلو از گرمکن و تنظیم برقی بهره میبرند. فضای سر و پای عقب بسیار عالی است و سرنشینان عقب از دریچههای تهویه و پورتهای شارژ هم بهرهمند هستند. صندوق بار شکل و اندازهٔ خوبی دارد و با تا کردن صندلیهای عقب تا ۱۶۷۰ لیتر فضا ارائه میکند. همچنین آرامش خودرو در مسیرهای بزرگراهی نشان از یکپارچگی ساختاری خوبی دارد و کابین ساکت و آرامی را برای تیگو ۷ پرو مکس فراهم کرده است.
بااینحال، مثل تیگو ۷ پروی قبل از فیسلیفت، کمکفنرها همچنان سفت است و کیفیت سواری روی جادههای ناهموار خصوصاً زمانی که خودرو پر از بار و سرنشین است کمی احساس ناراحتی دارد. هرچند تیگو ۷ پرو مکس از حالات رانندگی متعددی مثل آفرود و گلولای بهره میبرد اما هرگز خودرویی برای آفرود جدی نخواهد بود. لاستیکهای فاق کوتاه این خودرو بهوضوح مناسب جاده هستند و خبری از هیچ ویژگی آفرودی مثل قفل دیفرانسیل نیست؛ بنابراین، از سامانهٔ چهارچرخ محرک خودرو فقط باید به خاطر کشش و پایداری بیشتری روی آسفالت لذت ببرید. البته به لطف فاصلهٔ زیاد از زمین و زوایای حمله و فرار مناسب، در صورت لزوم برای خروج از آسفالت با سرعت پایین مناسب خواهد بود.
در بخش ایمنی، تیگو ۷ پرو مکس تقریباً از تمام امکاناتی که از خودرویی با این قیمت انتظار میرود برخوردار است و خریداران از ۸ ایربگ و سیستمهای کمکراننده مثل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار ترافیک عقب، سیستم پایش نقاط کور و… بهرهمند میشوند. علاوه بر این، سیستم پایش راننده هم وجود دارد که تمرکز راننده را زیر نظر دارد اما بیشازحد حساس است و مجبور شدیم آن را خاموش کنیم. درواقع اکثر سیستمهای ایمنی تیگو ۷ پرو مکس بیشازحد حساس هستند و هشدارهای زیاد و بیهودهای را به صدا درمیآورد. در طول آزمایش حتی یکبار هنگام دندهعقب رفتن درحالیکه هیچ مانعی در مسیر نبود، خودرو بهطور خودکار روی ترمز کوبید و راننده را به وحشت انداخت.
مشکلات تیگو ۷ پرو مکس
یکی از مشکلات این کراساوور جدید چینی مصرف سوخت بالاتر از حد متوسط است. البته مصرف آنطور که انتظار داشتیم بالا نبود و مورد مشکلسازتر، آمپر بنزین بیدقت بود خصوصاً هنگامیکه باک به کمتر از نیمه میرسید. به همین دلیل ما نمیتوانستیم به آمپر اعتماد کنیم. مشکل بعدی صدای هشدار بیوقفهٔ تمام سیستمهای ایمنی و کمکراننده بود که تمرکز راننده را بر هم میزند. این سیستمها در مقایسه با دیگر برندها بسیار حساس هستند و به همین دلیل ما تا جایی که توانستیم آنها را خاموش کردیم.
جمعبندی
قیمت تیگو ۷ پرو مکس دیفرانسیل جلو در چین از ۱۰۶,۹۰۰ یوآن معادل ۱۴,۸۰۰ دلار آغاز میشود و در گرانترین نسخه به ۱۲۱,۹۰۰ یوآن معادل ۱۶,۸۰۰ دلار میرسد اما در کشورمان هنوز قیمت آن اعلام نشده است. با این قیمت، کراساوور چری رقابت را برای هر برند دیگری سخت میکند اما دیگر قیمت ارزانتر تنها مزیت خودروهای جدید چینی نیست. تیگو ۷ پرو مکس کیفیت خوبی دارد، از طراحی زیبایی بهره میبرد و به امکانات فراوانی مجهز است. البته هنوز معدود مشکلاتی وجود دارد اما بدون شک بهزودی حل خواهد شد.
مشخصات فنی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۸.۰ ثانیه |
طول | ۴,۵۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۴۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۰ میلیمتر |
وزن | ۱۵۴۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۴۱۵ لیتر |
مجله خبری gsxr