هاست پرسرعت
خودرو

نبرد هایپرکارها، درگ کونیگزگ یسکو و بوگاتی شیرون سوپراسپرت

نبرد هایپرکارها، درگ کونیگزگ یسکو و بوگاتی شیرون سوپراسپرت

دو نمونه از سریع‌ترین و قوی‌ترین هایپرکارهای حال حاضر جهان به مصاف هم رفته‌اند تا مشخص شود در ۴۰۰ متر بوگاتی سریع‌تر است یا کونیگزگ.
نبرد هایپرکارها، درگ کونیگزگ یسکو و بوگاتی شیرون سوپراسپرت

اکستریم VX اکستریم VX

بوگاتی شیرون سوپراسپرت و کونیگزگ یسکو هردو مدعی عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان هستند. بوگاتی با دستیابی به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت، به کسب این عنوان بسیار نزدیک شد اما این رکورد چون فقط در یک جهت حاصل شده بود، به‌طور رسمی به ثبت نرسید. از سوی دیگر، کونیگزگ یسکو ابسلوت هم ادعای دستیابی به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. در اینجا اما کاری با سقف سرعت این دو هایپرکار نداریم بلکه می‌خواهیم ببینیم در مسافت ۴۰۰ متر کدام‌یک سریع‌تر است.

نبرد هایپرکارها، درگ کونیگزگ یسکو و بوگاتی شیرون سوپراسپرت

یسکو در دو نسخه با نام‌های اتک و ابسلوت تولید می‌شود که اولی روی پیست و دومی روی حداکثر سرعت تمرکز دارد. در این رقابت، نسخهٔ اتک حضور دارد که برای تولید داون‌فورس به بال بزرگی در عقب مجهز است و در حداکثر سرعت نمی‌تواند به شیرون سوپراسپرت برسد. بااین‌حال، دو نسخهٔ یسکو از لحاظ مشخصات فنی باهم تفاوتی ندارند و هردو از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کنند. این موتور با استفاده از بنزین، ۱۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در صورت استفاده از سوخت E85، این رقم به ۱۶۰۰ اسب بخار افزایش میابد. به گفتهٔ مت واتسون، نمونهٔ حاضر در این درگ از بنزین معمولی استفاده می‌کند.

نبرد هایپرکارها، درگ کونیگزگ یسکو و بوگاتی شیرون سوپراسپرت

بنابراین، یسکو ضعیف‌تر از رقیب فرانسوی خود خواهد بود زیرا پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 چهار توربوی بوگاتی در شیرون سوپراسپرت ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. درنتیجه، اگر باک یسکو با سوخت E85 پر شده بود قدرت‌ها برابر می‌شد ولی هایپرکار سوئدی هنوز هم می‌تواند به شکست دادن شیرون امیدوار باشد زیرا با وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم، بسیار از هایپرکار دو تنی گروه فولکس‌واگن سبک‌تر است. البته از سوی دیگر، شیرون از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد درحالی‌که در یسکو تمام نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

نبرد هایپرکارها، درگ کونیگزگ یسکو و بوگاتی شیرون سوپراسپرت

به خاطر همین موضوع، در درگ اول یسکو نتوانست حریف شیرون شود زیرا در آغاز حرکت با هرز کردی و کمبود کشش مواجه شده ولی هایپرکار سوئدی‌ها در درگ دوم لانچ بسیار بهتری داشت و شانه‌به‌شانهٔ رقیب پیش رفت. در پایان هردو خودرو هم‌زمان پس از ۹.۶ ثانیه از خط پایان عبور کردند ولی بررسی ویدئو نشان داد که شیرون اندکی جلوتر بوده است.

نبرد هایپرکارها، درگ کونیگزگ یسکو و بوگاتی شیرون سوپراسپرت

اما اگر مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک بوگاتی از بین برود چه خواهد شد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، ابتدا یک مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت انجام شد و با اینکه بوگاتی در شروع حرکت به مشکل خورد، بازهم یسکو نتوانست پیروز شود. سپس رولینگ دوم از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آغاز شد و این بار سرانجام هایپرکار کونیگزگ توانست یک پیروزی را در کارنامهٔ خود ثبت کند.

مقایسه مشخصات فنی

کونیگزگ یسکو بوگاتی شیرون
پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 توئین توربو ۸.۰ لیتری W16 چهار توربو
قدرت ۱۲۸۰ اسب بخار ۱۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر ۱۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته چند کلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب چهارچرخ
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم ۱۹۹۵ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰۱ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا