چرا اروپاییها علاقهای به خودروهای آمریکایی ندارند؟

چرا اروپاییها علاقهای به خودروهای آمریکایی ندارند؟
در بحبوحه تنشهای تجاری بین دولت ترامپ و کشورهای مختلف، آمار نشان میدهد اروپاییها علاقهای به خودروهای آمریکایی ندارند؛ اما علت چیست؟
در بازار آمریکا علاقه زیادی به خودروهای اروپایی به ویژه برندهایی همچون فولکسواگن و آئودی وجود دارد. اگر از هر آمریکایی درباره خودروی موردعلاقهاش سؤال کنید به احتمال زیاد نام سوپر اسپرتهای ایتالیایی همچون فراری و یا خودروهای کلاسیک آلمانی از جمله پورشه ۹۱۱ را خواهید شنید. اگر از اروپاییها همین سؤال را بپرسید احتمالاً پاسخهای مشابهی را دریافت خواهید کرد! واقعیت این است که خودروسازان آمریکایی حضور پررنگی در قاره همیشهسبز ندارند. اگرچه سهم آمریکاییها از بازارهای آمریکای جنوبی و آسیا بد نیست اما در اروپا شانسی برای برندهای آمریکایی وجود ندارد؛ اما علت این موضوع چیست؟ قبل از آنکه وارد بحث شویم بهتر است با محبوبترین برندهای بازار اروپا در سال ۲۰۲۳ بر اساس میزان فروش آنها آشنا شویم.
رتبه | نام خودروساز | میزان فروش در سال ۲۰۲۳ |
۱ | فولکسواگن | ۱,۳۵۷,۱۳۹ |
۲ | تویوتا | ۸۲۸,۴۸۴ |
۳ | آئودی | ۷۳۳,۱۷۶ |
۴ | بی ام و | ۷۲۸,۹۹۱ |
۵ | مرسدس بنز | ۶۸۲,۴۹۸ |
۶ | رنو | ۶۸۱,۰۲۳ |
۷ | اشکودا | ۶۸۰,۱۵۳ |
۸ | پژو | ۶۳۹,۸۴۸ |
۹ | کیا | ۵۷۲,۲۹۷ |
۱۰ | داچیا | ۵۵۷,۲۵۳ |
تسلا مدل Y یک استثنا در قانون عدم علاقه اروپاییها به خودروهای آمریکایی است. این کراس اور برقی در سال ۲۰۲۴ جزو ده محصول پرفروش بازار اروپا بوده و فروش بیش از ۲۵۱ هزار دستگاهی آن دو برابر سال قبلش بوده است. حتی اگر مدل Y را جزو محبوبترین خودروهای بازار اروپا بدانیم باز هم مشکلات آمریکاییها در بازارهای اروپایی پابرجاست. حتی فروش بالای مدل Y نیز باعث نشده تسلا جزو ده برند برتر قاره همیشهسبز باشد. با افزایش عرضه خودروهای برقی، تسلط تسلا روی بازار نیز رنگ میبازد. البته باید گفت فورد در بین ۲۰ برند پرفروش بازار اروپا قرار دارد و معمولاً هر ساله حدود نیم میلیون دستگاه در این قاره به فروش میرساند هرچند باید دانست محصولات فورد در اروپا با خودروهای این شرکت در آمریکا تفاوتهای زیادی دارند. فورد اسکیپ که در اروپا با استقبال خوبی مواجه است در اسپانیا مونتاژ میشود؛ اما آنچه بین اروپاییها واقعاً محبوب است فورد پوماست که سال ۲۰۲۳ فروش حدود ۱۶۰ هزار دستگاهی داشته و در رومانی مونتاژ میشود. طراح این خودرو توماس مورل آلمانی است.
اما علت واقعی عدم علاقه اروپاییها به خودروهای آمریکایی چیست؟ مهمترین موضوع قیمت بنزین است. بد نیست بدانید یک گالن بنزین (حدود ۴ لیتر) در لندن هماکنون حدود ۷ دلار قیمت دارد درحالیکه قیمت یک گالن بنزین در آمریکا بسته به محل زندگی بین ۳ تا ۴ دلار است. علت تفاوت در قیمت بنزین اروپا و آمریکا به مواردی همچون سیستمهای توزیع و مالیات مربوط میشود. البته فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند. برای مثال میتوان به موقعیت جغرافیایی اشاره کرد بهطوریکه ترددهای روزمره برای خرید وسایل و مواد غذایی در مناطق شهری و روستایی اروپا و آمریکا تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و همچنین سیستم ریلی نیز به حدی توسعه یافته است که به راحتی میتوان در آمریکا سفر کرد؛ اما حتی این دلایل نیز ریشه در قیمت بنزین دارند. محبوبیت تسلا مدل Y میتواند شاهد قوی از این باشد که مصرف سوخت علت اصلی عدم علاقه اروپاییها به خودروهای آمریکایی است.
اما آیا اصلاً بازار خودروی اروپا ارزش سرمایهگذاری را برای آمریکاییها دارد؟ ظاهراً برای فورد اینطور نیست و این در حالی است که فورد جزو معدود برندهای آمریکایی نسبتاً موفق در بازار اروپا بوده است. فورد اخیراً برنامههای خود برای تعدیل حدود ۴ هزار نفر از کارکنان خود در اروپا تا سال ۲۰۲۷ را اعلام کرده و گفته که دلیل این کار افت فروش خودروهای برقی و شرایط نامساعد اقتصادی است. این برند ۲۹۰۰ نفر را در آلمان، ۸۰۰ نفر را در بریتانیا و ۳۰۰ نفر را در دیگر کشورهای اروپایی اخراج خواهد کرد. هماکنون فورد حدود ۲۸ هزار کارمند و کارگر در اروپا دارد و بنابراین تعدیل ۴ هزار نفر از آنها رقم بالایی خواهد بود. کاهش محبوبیت تسلا در بازار خودروهای برقی اروپا به همراه برخی مسائل دیگر به خوبی نشان میدهد که خودروسازان آمریکایی با چالشهای زیادی در بازارهای اروپایی مواجه میشوند.
در حال حاضر هزینههای خودروسازان آمریکایی در بازارهای اروپایی از مزایایی که به دست میآورند بیشتر است. تخمین اینکه هزینه توسعه خودرویی همچون تسلا مدل Y چقدر است دشوار خواهد بود اما یکی از تحلیلگران دنیای خودرو در مصاحبه چند سال پیش خود اعلام کرد توسعه یک خودروی جدید حداقل هزینه ۱ میلیارد دلاری در بر دارد و حتی برای یک خودروی کاملاً جدید میتواند به ۶ میلیارد دلار هم برسد. این ارقام برای ۱۵ سال پیش بودهاند و قطعاً امروز افزایش یافتهاند. جدای از تسلا به نظر میرسد اروپاییها به هیچیک از ساختههای صنعت خودروی آمریکا علاقهای ندارند و بنابراین برندهای آمریکایی باید خودروهای جدیدی را برای قاره همیشهسبز توسعه دهند. اگر بتوانید بین ۵ برند پرفروش بازار اروپا باشید و هر ساله چند صد هزار دستگاه خودرو در این قاره بفروشید، این سرمایهگذاری ارزشمند خواهد بود اما همانطور که در ابتدای این عبارت گفتیم، یک “اگر” بزرگ وجود دارد و چیزی قطعی نیست.
با رشد بازار خودروهای برقی شاید تقاضا برای خودروهای آمریکایی در اروپا افزایش یابد چراکه مصرف بنزین دیگر به عنوان یک دغدغه برای مصرفکنندگان اروپایی مطرح نیست. در همین زمان صرف میلیاردها دلار برای تولید خودرویی نه چندان محبوب نمیتواند حرکت عاقلانهای باشد و بنابراین بهتر است آمریکاییها همچنان روی خودروهای برقی تمرکز نمایند. نظر شما دراینباره چیست؟