هاست پرسرعت
خودرو

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

سوزوکی جیمنی در بازار ژاپن برای اینکه در دستهٔ کی کار قرار گیرد، با پیشرانهٔ سه سیلندر ۶۶۰ سی‌سی توربو عرضه می‌شود.
کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

اکستریم VX اکستریم VX

وقتی حرف از حجم موتور می‌شود، بدون شک خودروهای آمریکایی پیشتاز هستند و ضرب‌المثل قدیمی و مشهور «جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد» هنوز در خودروسازی این کشور صدق می‌کند تا جایی که همچنان زیر کاپوت برخی خودروهای آمریکایی می‌توان موتورهایی با حجم بالای ۶ لیتر را دید. بااین‌حال، در دیگر نقاط دنیا، خودروسازان سراغ پیشرانه‌های کوچک‌تر رفته‌اند و به لطف توربوشارژر و سیستم‌های هیبریدی موفق به ارائهٔ قدرت‌های بالایی شده‌اند. یکی از مصادیق بارز این موضوع که در کشورمان هم زیاد می‌بینیم، خودروهای چینی هستند که عمدتاً از موتورهای کوچک ۱.۵ و ۱.۶ لیتری استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید: سوزوکی جیمنی ۳ درب؛ همه‌چیز درباره شاسی‌بلند کوچک و آفرودی

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

بااین‌حال، درحالی‌که بسیاری از ما خودروهای چینی را به خاطر حجم موتور پایین به سخره می‌گیریم، در ژاپن خودروهایی با حجم موتور نصف چینی‌هایی که در ایران می‌بینیم تولید می‌شود. این‌ها خودروهایی در کلاس کی کار هستند که با پیشرانه‌های کوچک برای تردد در شهرهای شلوغ و فضاهای تنگ طراحی شده‌اند. کی کارها مشمول مالیات کمتری هستند و هزینهٔ بیمهٔ پایین‌تری دارند ولی باید حداکثر ۳.۴ متر طول و ۱.۴۸ متر عرض داشته باشند. پیشرانهٔ این خودروها نیز نباید بیشتر از ۶۶۰ سی‌سی حجم و ۶۴ اسب بخار قدرت داشته باشد. کی کارها در انواع و مدل‌های مختلفی توسط خودروسازان بزرگ ژاپن ساخته می‌شوند و معمولاً در خارج از این کشور شناخته‌شده نیستند ولی یکی از این کی کارها که در دیگر نقاط جهان هم شهرت دارد، سوزوکی جیمنی است.

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

البته جیمنی بازار ژاپن با چیزی که در خارج از این کشور و همین‌طور ایران می‌بینیم متفاوت است. سوزوکی برای اینکه ابعاد جیمنی با قوانین کی کارا مطابقت پیدا کند، در نسخهٔ بازار ژاپن فلاپ‌های دور گلگیرها را حذف و از سپرهای کوچک‌تری استفاده کرده است. این کار طول نسخهٔ ژاپنی را به ۳,۳۹۵ میلی‌متر و عرض را به ۱,۴۷۵ میلی‌متر رسانده درحالی‌که در نسخهٔ جهانی این اعداد به ترتیب ۳,۶۴۵ میلی‌متر و ۱,۶۴۵ میلی‌متر هستند. علاوه بر ابعاد اما جیمنی می‌بایست از پیشرانهٔ کوچک‌تری هم استفاده می‌کرد تا مشمول تخفیف‌های مالیاتی کی کارها در ژاپن شود.

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

به همین دلیل، پیشرانهٔ جیمنی بازار ژاپن تنها ۶۵۸ سی‌سی حجم دارد. این یک موتور سه سیلندر توربو است که تنها ۶۴ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای مقایسه، نسخهٔ جهانی جیمنی به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. پیشرانهٔ ۰.۶ لیتری جیمنی که R06A نام دارد را می‌توان کوچک‌ترین پیشرانهٔ خودرویی تولیدی حال حاضر جهان دانست. این موتور بر اساس پیشرانهٔ قدیمی سری K سوزوکی ساخته شده که در خودروهای مختلفی استفاده می‌شد. جیمنی کی کار در بخش انتقال نیرو اما تفاوتی با نسخهٔ جهانی ندارد و با همان گیربکس‌های چهار سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک عرضه می‌شود و به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است.

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

قیمت جیمنی کی کار در ژاپن از ۱.۴۵۸ میلیون ین معادل ۱۳,۱۰۰ دلار در نسخهٔ پایه با گیربکس دستی آغاز می‌شود و ازآنجایی‌که در دستهٔ کی کارها قرار می‌گیرد، در هزینهٔ مالیات، بیمه، عوارض و پارکینگ هم صرفه‌جویی به دنبال خواهد داشت. همچنین این نسخه ۱۷ سانتی‌متر عرض کمتری دارد که هنگام رانندگی در فضاهای تنگ و محیط‌های شهری راهگشا خواهد بود.

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!
جیمنی بازار ژاپن در کنار نسخۀ جهانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا