بزرگترین لاستیکها در خودروهای تولیدی، از لامبورگینی LM002 تا هامر و رپتور

بزرگترین لاستیکها در خودروهای تولیدی، از لامبورگینی LM002 تا هامر و رپتور
لاستیکها تنها نقطه تماس خودرو با زمین هستند نقشی حیاتی در عملکرد و ایمنی دارند اما در برخی خودروها، سازندگان از لاستیکهای بسیار بزرگی استفاده کردهاند که در ادامه با آنها آشنا میشویم.
یکی از مهمترین اجزای هر خودرو، لاستیکها هستند. این حلقههای لاستیکی تنها نقاط تماس خودرو با زمین را تشکیل میدهند و انتخاب نادرست آنها میتواند در شرایط بارانی یا مسیرهای ناهموار به رویدادهای تلخی منجر شود. بااینحال، همه لاستیکها یکسان نیستند. لاستیکهای مناسب برای تردد روزانه در مسیرهای آفرود دوام نمیآورند و برای ماجراجویی در مسیرهای ناهموار، به لاستیکهای بزرگتر و مقاومتر نیاز است. درنتیجه، خودروسازان در برخی محصولات خود از لاستیکهای عظیمی استفاده کردهاند. در این مقاله، فهرستی از ۱۰ خودروی تولیدی با بزرگترین لاستیکها ارائه شده است.
۱۰-لامبورگینی LM002
سایز لاستیک: ۳۴ اینچ
اولین خودرو در این فهرست، یک مدل کلاسیک اما فوقالعاده جذاب است. در دهه ۱۹۷۰، زمانی که لامبورگینی در وضعیت مالی بحرانی قرار داشت، با یک پیمانکار دفاعی همکاری کرد تا کانسپت آفرود چیتا را برای کسب قرارداد دولتی طراحی کند. این پروژه به نتیجه نرسید، اما در سال ۱۹۸۶، لامبورگینی بر پایهٔ همین پروژه، مدل LM002 را معرفی کرد که اولین شاسیبلند/پیکاپ لوکس پرفورمنس جهان بود. موتور V12 از مدل کانتاش در این خودرو استفاده شد، کابین با مقادیر زیادی چرم لوکس تزئین شد و لاستیکهای عظیمی روی آن نصب شدند. این لاستیکها، پیرلی اسکورپیون اختصاصی با قطر تقریبی ۳۴ اینچ، برای عملکرد در سرعتهای بالا، تحمل گرمای شدید و حتی امکان حرکت در حالت پنچری طراحی شده بودند.
۹-رم TRX
سایز لاستیک: ۳۵ اینچ
وقتی رم مدل TRX را معرفی کرد، این پیکاپ خیلی زود به یکی از توانمندترین خودروهای آفرود جهان تبدیل شد. زیر کاپوت، موتور فوقالعاده ۶.۲ لیتری سوپرشارژ هلکت V8 با بیش از ۷۰۲ اسب بخار قرار داشت که تمام توان را به هر چهارچرخ منتقل میکرد. این چرخها به لاستیکهای ۳۵ اینچی گودیر رانگلر تریتوری بودند که با کمک سیستم تعلیق بلیشتین، امکان پرشهای بلند را به TRX میدادند. متأسفانه تولید این پیکاپ متوقف شد اما با بازگشت موتورهای V8 به سبد محصولات استلانتیس، شایعاتی از احیای TRX به گوش میرسد.
۸-شورلت کلرادو ZR2 بایسون
سایز لاستیک: ۳۵ اینچ
در رأس خانوادهٔ نسل جدید شورلت کلرادو مدل ZR2 بایسون قرار دارد که احتمالاً بهترین پیکاپ آفرود بازار محسوب میشود. البته مدل ZR2 سالهاست که بهعنوان نسخه آفرود محصولات شورلت شناخته میشود و محصولاتی با ارتفاع بیشتر، لاستیکهای مقاومتر و قابلیتهای آفرود بالاتر را ارائه میدهد اما اگر این کافی نباشد، پکیج بایسون امکاناتی مانند صفحات محافظ فولادی، سپرهای فولادی، رینگهای ۱۷ اینچی و لاستیکهای ۳۵ اینچی گودیر رانگلر تریتوری را اضافه میکند. همچنین با کمک کمکفنرهای مالتیمتیک، این خودرو در برف، گل و ماسه مانند یک خودروی شهری در پارکینگ حرکت میکند.
۷-جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲
سایز لاستیک: ۳۵ اینچ
علاقهمندان سالها از جیپ ساخت رانگلری با موتور V8 را خواستند و سرانجام در سال ۲۰۲۱، این رؤیا محقق شد. مدل رانگلر روبیکان ۳۹۲ با موتور ۶.۴ لیتری V8 همی و ۴۷۰ اسب بخار، قابلیتهای آفرود بینظیری دارد. همچنین پکیج اکستریم ریکان که در سایر تیپها سفارشی است، در این مدل بهصورت استاندارد عرضه میشود. این پکیج شامل افزایش ۳۸ میلیمتری فاصله از زمین و لاستیکهای گودریچ ۳۵ اینچی میشود.
۶-جیامسی هامر EV
سایز لاستیک: ۳۵ اینچ
حضور یک هامر در این فهرست قابل پیشبینی بود، اما شاید انتظار مدل برقی آن را نداشتید. بله هامرهای برقی مدرن با لاستیکهای ۳۵ اینچی عرضه میشوند و نکته جالب این است که این لاستیکها بهصورت استاندارد ارائه میشود. هامر EV در هردو نسخهٔ پیکاپ و شاسیبلند با رینگهای ۲۲ اینچی استاندارد یا ۱۸ اینچی با پکیج آفرود عرضه میشود که این رینگها با لاستیکهای ۳۵ اینچی گودیر تریتوری پوشیده میشوند. این خودروها حتی بدون پکیج آفرود، با حداکثر سه موتور الکتریکی در تریم EV3X و حالتهای آفرود متعدد، عملکردی عالی دارند.
۵-مرسدس بنز G63 6×۶
سایز لاستیک: ۳۷ اینچ
حالا به قلمرو لاستیکهای بزرگتر میرسیم و اولین خودرو با لاستیکهای ۳۷ اینچی، یکی از دیوانهوارترین خودروهای تولیدی تاریخ یعنی مرسدس بنز G63 AMG 6×۶ است. هرچند ایده پیکاپ ششچرخ چندان تازگی ندارد ولی G63 اولین خودرویی بود که بهصورت کارخانهای با شش چرخ تولید و با قیمت نیم میلیون دلار عرضه شد. در ازای این مبلغ، یک G63 با طول تقریبی ۵.۸ متر، اکسلهای پورتال، پنج دیفرانسیل قفلشونده و سه جفت لاستیک آفرود ۳۷ اینچی دریافت میکردید. قدرت ۵۴۴ اسب بخاری G63 در مقایسه با خودروهای امروزی شاید کم به نظر برسد، اما برای شتاب صفرتاصد زیر ۸ ثانیه و پرش در شنزارها کافی بود.
۴-هامر H1 آلفا
سایز لاستیک: ۳۷ اینچ
هامر H1 نمیتوانست اجازه دهد نوهٔ برقیاش جایگاهی بالاتر داشته باشد. این خودروی نظامی که به یک هیولای غیرنظامی تبدیل شد، نزدیکترین تجربه به داشتن یک خودروی نظامی را فراهم میکرد. اکسلهای پورتال، لاستیکهای ۳۷ اینچی، سیستم تنظیم باد لاستیک و زوایای آفرود بینظیر، H1 را به یک غول واقعی در مسیرهای ناهموار تبدیل کردهاند. نسخه آلفا با بهبودهای متعدد در شاسی و اضافه شدن موتور ۶.۶ لیتری دیزل دورامکس V8 و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک، عملکرد را ارتقا داد. H1 میتوانست در آب غوطهور شود، از صخرهها بالا برود و هر مسیری را فتح کند.
۳-فورد F150 رپتور R
سایز لاستیک: ۳۷ اینچ
زمانی که رم TRX به بازار آمد، در قدرت بر فورد F-150 رپتور برتری داشت اما وقتی رپتور R با موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷۲۰ اسب بخاری شلبی GT500 وارد میدان شد، حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. این پیکاپ با وزن کمتر از TRX و لاستیکهای ۳۷ اینچی روی رینگهای ۱۷ اینچی، بیشتر شبیه یک موشک بیابانی است که در شنزارها مانند بزرگراه حرکت میکند.
۲-فورد برانکو رپتور
سایز لاستیک: ۳۷ اینچ
فورد برانکو رپتور نشاندهنده اوج خودروهای آفرود کارخانهای است. پنج سال پیش خبری برانکو نبود اما حالا میتوانید مدلی با قیمت ۹۰ هزار دلار، عرض بیسابقه و قدرت کافی برای به دردسر انداختن رانگلر بخرید. این خودرو شاید صدای رانگلر ۳۹۲ را نداشته باشد، اما با لاستیکهای ۳۷ اینچی گودریچ، ظاهری ترسناکتر دارد. سیستم تعلیق فاکس نیز برانکو رپتور را به یک دونده بیابانی پرسرعت تبدیل کرده اما طرفداران امیدوارند فورد روزی یک موتور V8 را زیر کاپوت آن قرار دهد.
۱-تویوتا مگا کروزر
سایز لاستیک: ۳۷ اینچ
آخرین خودرو در این فهرست شاید چندان شناختهشده نباشد اما یکی از جذابترین و نادرترین آفرودرهای تاریخ است. مگا کروزر درواقع نسخهٔ تویوتا از هامر محسوب میشود. مگا کروزر برای نیروهای دفاع ژاپن طراحی شد و مانند هامر، بهعنوان یک ماشین آفرود بینظیر به مشتریان غیرنظامی عرضه شد اما تنها ۱۳۳ دستگاه به دست خریداران رسید که آن را به یکی از کمیابترین و توانمندترین مدلهای تویوتا تبدیل کرد. این خودرو با لاستیکهای ۳۷ اینچی، اگرچه کند و قدیمی است ولی میتواند شما را به هر مقصدی برساند.