هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

درحالی‌که موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ تایم ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه را ثبت کرده، هنوز نزدیک به پنج ثانیه با تایم سال ۲۰۲۰ پورشه 911 GT2 RS فاصله دارد.
مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

اکستریم اکستریم

فورد موستانگ GTD ابتدا در سال ۲۰۲۴ با تایم ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه، در پیست نوربرگ‌رینگ رکورد زد هرچند شرایط آب‌وهوایی آن‌چنان ایده‌آل نبود. تلاش مجدد در سال ۲۰۲۵ با شرایط بهتر، این زمان را به ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه بهبود داد که آن را در سطح لامبورگینی هوراکان پرفورمانته قرار می‌دهد. این دستاورد نه‌تنها موستانگ GTD را به اولین خودروی آمریکایی با زمان زیر ۷ دقیقه در این پیست تبدیل کرده، بلکه سریع‌ترین خودروی آمریکایی در تاریخ نوربرگ‌رینگ نیز هست.

مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

بااین‌حال، پورشه ۹۱۱ GT2 RS، پرچم‌دار خانوادهٔ نسل قبلی ۹۱۱، با رکورد ۶ دقیقه و ۴۷ ثانیه که در سال ۲۰۲۰ ثبت شد، همچنان از موستانگ GTD با اختلاف ۴.۸ ثانیه سریع‌تر است. این مدل که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تولید شد، ژن‌های مسابقه‌ای پورشه را به جاده و پیست آورد. GT2 RS هم مانند موستانگ GTD اساساً یک خودروی مسابقه‌ای با جواز تردد در جاده‌ها محسوب می‌شود.

مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

پیشرانه

هر دو خودرو از پیشرانه‌های مجهز به القای اجباری برای عملکرد فوق‌العاده استفاده می‌کنند. موستانگ GTD با پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ، ۸۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، درحالی‌که GT2 RS با پیشرانه ۳.۸ لیتری تخت شش سیلندر توئین توربو، ۷۰۰ اسب بخار ارائه می‌دهد. هر دو با همکاری تیم‌های مسابقه‌ای و مهندسان توسعه یافته‌اند تا فناوری مسابقه را به جاده بیاورند. هر دو خودرو از گیربکس دوکلاچه استفاده می‌کنند و محرک عقب هستند. در موستانگ GTD، گیربکس هشت سرعته دوکلاچه در عقب نصب شده و قدرت از طریق میل‌گاردان فیبر کربنی منتقل می‌شود که وزن را کاهش و عملکرد را بهبود می‌بخشد. در GT2 RS، گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و پیشرانه تخت شش سیلندر به‌صورت یکپارچه در عقب طراحی شده‌اند.

مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

موستانگ GTD همچنین از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک استفاده می‌کند و ردلاین پیشرانهٔ آن به ۷,۶۵۰ rpm می‌رسد. اگزوز تیتانیومی، پولی سوپرشارژر کوچک‌تر برای افزایش بوست و رینگ‌های منیزیمی برای کاهش وزن تعلیق، به دستیابی سرعت حداکثر ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت کمک می‌کنند. سیستم کاهش درگ (DRS) با فلپ‌های متحرک در بال عقب و زیر خودرو، داون‌فورس را بهینه می‌کند. در GT2 RS، پیشرانه ۳.۸ لیتری که تا ۷,۲۰۰ rpm دور می‌گیرد، از فناوری توربوشارژ هندسه متغیر (VTG) استفاده می‌کند که از سال ۲۰۰۹ توسعه یافته است. مخزن آب ۵ لیتری برای خنک‌سازی توربوها، دمای هوای ورودی را تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد.

مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

قیمت

تولید موستانگ GTD بسیار محدود است و از طریق نمایندگی‌های معدودی عرضه می‌شود. قیمت پایهٔ این خودرو از ۳۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود ولی با سفارش تمام آپشن‌ها این رقم می‌تواند حتی از ۶۰۰ هزار دلار هم فراتر برود. از سوی دیگر، GT2 RS در سال ۲۰۱۸ با قیمت نزدیک به ۳۰۰ دلار عرضه شد که با سفارش پکیج وایساخ این رقم به ۳۲۵ هزار دلار می‌رسید. اکنون نیز نمونه‌های کارکرده GT2 RS با چند هزار کیلومتر کارکرد، بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار قیمت دارند.

مشخصات فنی

فورد موستانگ GTD پورشه ۹۱۱ GT2 RS
سال عرضه ۲۰۲۵ ۲۰۱۸
پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۸۱۵ اسب بخار ۷۰۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۹۷۰ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۲۵ هزار دلار ۲۹۵ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا