معرفی باطری حالت جامد هوآوی؛ سه هزار کیلومتر رانندگی با پنج دقیقه شارژ!

معرفی باطری حالت جامد هوآوی؛ سه هزار کیلومتر رانندگی با پنج دقیقه شارژ!
هواوی با ثبت اختراع باتری حالت جامد با برد ۳ هزار کیلومتر و شارژ ۵ دقیقهای، گامی بزرگ در فناوری باتری برداشته است.
هواوی با ثبت اختراع یک باتری حالت جامد مبتنی بر سولفید که برد رانندگی تا ۳ هزار کیلومتر و شارژ فوقسریع در تنها ۵ دقیقه ارائه میدهد، جاهطلبی خود در زمینه ذخیرهسازی انرژی پیشرفته را تقویت کرده است. این پیشرفت نشاندهنده تلاش جدی این غول فناوری برای کسب جایگاه در چشمانداز رو به رشد باتریهای حالت جامد است. این اختراع، معماری باتری حالت جامد با چگالی انرژی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم را نشان میدهد که ۲ تا ۳ برابر باتریهای لیتیوم یونی معمولی است.
هرچند هواوی باتری تولید نمیکند اما علاقه زیادی به مواد اولیه باتری نشان داده است. در اوایل سال ۲۰۲۵، این شرکت اختراع دیگری برای سنتز الکترولیتهای سولفیدی ثبت کرد، مادهای کلیدی که به دلیل رسانایی بالا شناخته میشود اما هزینه آن گاهی از طلا فراتر میرود. بخش خودروهای الکتریکی و فناوری چین بهطور تهاجمی در حال کاوش فناوریهای باتری حالت جامد است تا وابستگی به تأمینکنندگان باتری مانند CATL و بیوایدی را کاهش دهد. شرکتهایی مانند شیائومی و نیو به تولیدکنندگان باتری ثالث وابستهاند اما در تلاشاند تا با راهاندازی خط تولید باطری، کنترل این جزء گرانقیمت را که میتواند بیش از نیمی از هزینه تولید یک خودروی الکتریکی را تشکیل دهد، به دست آورند.
اخیراً نیز شیائومی اختراعی برای ساختار الکترود کامپوزیتی ثبت کرده تا انتقال یونی را بهینه کند. این اقدام نشاندهنده ارزش استراتژیک نوآوری باتری برای شرکتهای فناوری چینی است. درحالیکه ادعاهای هواوی درباره برد ۳ هزار کیلومتری و شارژ ۵ دقیقهای توجهات زیادی را جلب کرده اما کارشناسان هشدار میدهند که این ارقام هنوز نظری هستند و به زیرساخت شارژی نیاز دارند که هنوز بهصورت تجاری در دسترس نیست. بااینحال، وعده فنی و حضور هواوی، نگرانی را در میان رقبای جهانی برانگیخته است. رسانههای ژاپنی و کره جنوبی نگرانی خود را از پیشتازی فزاینده چین در فناوریهای باتری نسل بعدی ابراز کردهاند. در سطح جهانی، رهبران سنتی مانند تویوتا، پاناسونیک و سامسونگ بیش از یک دهه است که در تحقیق و توسعه باتری حالت جامد سرمایهگذاری کردهاند.
بهعنوانمثال، تویوتا در سال ۲۰۲۳ پروتوتایپی با برد ۱۲۰۰ کیلومتر و زمان شارژ ۱۰ دقیقهای رونمایی کرد و هدف تجاریسازی آن را ظرف پنج سال تعیین کرده است اما چین بهسرعت در حال نزدیک شدن است. نهادهای چینی سالانه بیش از ۷,۶۰۰ اختراع باتری حالت جامد ثبت میکنند که ۳۶.۷ درصد از فعالیت جهانی را تشکیل میدهد. در همین حال، تولیدکنندگان باتری چینی برای صنعتیسازی آماده میشوند. CATL قصد دارد تولید آزمایشی باتری حالت جامد هیبریدی را تا سال ۲۰۲۷ آغاز کند. باتری شرکت Going High-Tech با چگالی انرژی ۳۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم و چگالی حجمی ۸۰۰ وات ساعت بر لیتر نیز وارد تولید محدود شده است.
بااینحال، هنوز موانع قابلتوجهی باقی مانده است. الکترولیتهای جامد عموماً رسانایی یونی کمتری نسبت به همتایان مایع خود دارند و مقاومت رابط همچنان کارایی را محدود میکند. هزینههای بالای تولید که در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰ هزار یوان به ازای هر کیلووات ساعت (تقریباً ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار) است، مانع فراگیری باطریهای حالت جامد میشود. بااینوجود، ورود هواوی به این حوزه، شتاب بیشتری به تلاش چین برای رهبری موج بعدی نوآوری باتری میدهد. اگر پیشرفتهایی مانند این تجاری شوند، میتوانند قوانین حملونقل الکتریکی را بازنویسی کنند، نگرانی برد را کاهش دهند و زمان شارژ را بهشدت کم کنند.