هاست پرسرعت
خودرو

3 باور رایج اما نادرست درباره کاهش مصرف سوخت خودرو

3 باور رایج اما نادرست درباره کاهش مصرف سوخت خودرو

سال‌های سال است که باورهای مختلفی درباره کاهش مصرف سوخت خودرو وجود دارد اما برخی از آن‌ها نادرست هستند و کمکی به بهبود کارایی موتور وسیله نقلیه نمی‌کنند.
3 باور رایج اما نادرست درباره کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت اولویت اول بسیاری از رانندگان و ناوگان‌های وسایل نقلیه است. با اینکه تولید نفت و بنزین در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته اما به همان میزان تقاضا نیز افزایش یافته است. از سوی دیگر وقوع جنگ بین کشورها نیز تأثیر مستقیمی روی بهای سوخت در سراسر دنیا دارد. بسیاری از مالکان خودرو به فکر صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستند و به سراغ راه‌هایی برای کاهش مصرف سوخت وسیله نقلیه خود می‌روند.

اکستریم اکستریم

خبر خوب این است که روش‌های بی هزینه یادی برای کم‌مصرف‌تر شدن خودروها وجود دارد. بررسی مداوم فشار باد لاستیک‌ها جزو مهم‌ترین آن‌هاست و از نظر ایمنی نیز اهمیت دارد. بنا به گفته NHTSA آمریکا، تنظیم باد مناسب لاستیک‌ها می‌تواند تا ۱۱ درصد مصرف سوخت را کاهش داده و تأثیر چشمگیری روی طول عمر لاستیک داشته باشد. متأسفانه NHTSA می‌گوید فقط حدود ۱۹ درصد رانندگان از مزایای تنظیم باد لاستیک‌ها آگاه هستند. روش دیگر هم پایبند ماندن به سرویس‌های دوره‌ای توصیه شده توسط خودروساز است. تعویض منظم روغن موتور و فیلتر به بهبود کارایی موتور خودرو و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. البته در کنار روش‌های یاد شده باورهای نادرستی نیز وجود دارند که کمکی به بهبود عملکرد خودرو نمی‌کنند.

خلاص کردن خودرو در سرازیری

برخی افراد اعتقاد دارند خلاص کردن خودرو در سرازیری می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. افراد معتقد به این فرضیه می‌گویند که خلاص کردن خودرو باعث کاهش دور موتور خواهد شد و کاهش دوران به معنی کاهش مصرف سوخت خواهد بود؛ اما در واقعیت این ترفند بیش از آنکه خوب باشد مضر است. احتمالا دور درجای موتور در حالت خلاص اندکی بیشتر از زمانی خواهد بود که گیربکس در دنده قرار داشته و پای خود را از روی gsxr گاز برداشته‌اید بنابراین به احتمال زیاد خودروی شما سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد.

جدای از این موضوع، خلاص کردن خودرو در سرازیری بسیار خطرناک است. علاوه بر امکان آسیب دیدن گیربکس اتوماتیک به دلیل تعویض دنده در زمان حرکت، خلاص کردن در سرازیری می‌تواند فشار زیادی به ترمزها وارد کند و کارایی آن‌ها را کاهش دهد. بدون کمک گرفتن از ترمز موتور، کنترل وسیله نقلیه دشوار خواهد بود. معکوس دادن در خودروهای گیربکس دستی به کاهش سرعت ایمن آن کمک می‌کند اما دور موتور بالا باعث مصرف سوخت بیشتر خواهد شد. با این تفاسیر خلاص کردن خودرو در سرازیری از نظر مصرف سوخت بی‌تأثیر بوده و خطرناک است. بهترین روش انتخاب دنده سنگین و عدم استفاده از gsxr گاز در چنین شرایطی است.

خاموش کردن موتور خودرو پشت چراغ قرمز

بسیاری از خودروهای مدرن به سیستم‌های استارت استاپ خودکار مجهز هستند که به‌صورت موقتی می‌توانند موتور خودرو را در توقف‌ها خاموش کرده و مصرف سوخت را کاهش دهند. برخی رانندگان به چنین سیستم‌هایی اعتقاد ندارند اما باید دانست سیستم استارت استاپ علیرغم روشن و خاموش کردن مکرر موتور خودرو آسیبی به آن نمی‌رساند؛ اما چیزی که مضر است تصمیم به شبیه‌سازی این حرکت در خودروهای فاقد سیستم استارت استاپ فابریک است. در واقع خاموش و روشن کردن مکرر خودرو توسط راننده مضرات بیشتری نسبت به فواید آن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: استفاده از سیستم استارت استاپ خودکار چه تأثیری روی موتور خودرو دارد؟

خودروهای مجهز به این نوع سیستم‌ها از میل‌لنگ‌ها و یاتاقان‌هایی با اصطکاک کمتر استفاده می‌کنند و دارای باتری‌های قوی‌تر و استارترهای هوی دیوتی هستند تا بتوانند در چنین شرایطی دوام بیاورند. اگر خودروی شما به سیستم استارت استاپ مجهز است می‌توانید انتظار کاهش مصرف سوخت ۳ تا ۱۰ درصدی را داشته باشید؛ اما اگر خودرو فاقد چنین سیستمی باشد شما با شبیه‌سازی عملکرد آن عایدی خاصی نخواهید داشت و شاید حتی زودتر شاهد استهلاک باتری و استارتر خودرو باشید.

باز کردن شیشه‌های خودرو در بزرگراه

اصول آیرودینامیکی نقش مهمی در مصرف سوخت هر خودرویی بازی می‌کنند و رانندگی با شیشه‌های باز باعث بر هم خوردن ضریب درگ می شود. ضریب درگ عددی است که میزان عبور نرم جریان هوا از اطراف اشیا را بر اساس چگالی، سرعت و سطح مقطع نشان می دهد. رانندگی در زمانی که شیشه‌ها باز هستند مقاومت خودرو در برابر هوا را افزایش داده و باعث ورود و به دام افتادن آن در کابین می شود. این امر باعث خواهد شد موتور خودرو فشار بیشتری را برای شتاب گیری و حفظ سرعت خودرو متحمل شود. البته تأثیر چنین پدیده‌ای در سرعت‌های پایین کمتر است اما در بزرگراه‌ها می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

استفاده از کولر خودرو تا ۲۰ درصد افزایش در مصرف سوخت را به همراه دارد اما شما با استفاده از کولر در بزرگراه‌ها و بستن شیشه‌ها می‌توانید این تأثیر را به حداقل برسانید. نهایتا باید گفت استفاده از بنزین با اکتان بالا در موتورهایی که نیازمند بنزین بدون سرب عادی هستند هم تاثیری در بهبود شتاب و سرعت و یا مصرف سوخت خودرو نخواهد داشت. با این کار فقط هزینه‌های خرید سوخت خود را افزایش می‌دهید. البته برخی خودروهای پرفورمنس نیازمند بنزین سوپر با اکتان بالاتر هستند و انتخاب سوخت با اکتان پایین می‌تواند باعث ناک یا ضربه موتور خودرو شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا