پنتاگون تمام توان خود را برای توسعه جنگنده نسل ششم F47 میگذارد

پنتاگون تمام توان خود را برای توسعه جنگنده نسل ششم F47 میگذارد
پنتاگون در بودجه ۲۰۲۶، جنگنده نسل ششم F47 نیروی هوایی را در اولویت قرار داده و برنامه F/A-XX نیروی دریایی را به حالت تعلیق درآورده است. همچنین سفارش خرید F35 از ۷۴ به ۴۷ فروند کاهش یافت.
بودجه پیشنهادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای سال مالی ۲۰۲۶ بهطور کامل به جنگنده رادارگریز نسل ششم F47 نیروی هوایی ایالاتمتحده اختصاص یافته و برنامه نیروی دریایی برای توسعه جنگنده نسل بعدی ناونشین F/A-XX عملاً متوقف شده است. مقامات آمریکایی میگویند یکی از دلایل اصلی این تصمیم، نگرانی از ناتوانی پایگاه صنعتی آمریکا در توسعه و تولید همزمان دو جنگنده پیشرفته رادارگریز است. علاوه بر این، برنامهریزی خرید جنگندۀ F35 نیز به بیش از نصف کاهش خواهد یافت تا منابع به ارتقاهای کلیدی این هواپیماها و حفظ ناوگان موجود اختصاص یابد.
یک مقام ارشد نظامی آمریکا اظهار داشت:
F47، اولین جنگنده نسل ششم سرنشیندار، با بودجه ۳.۵ میلیارد دلاری پیش میرود که پس از تصمیم رئیسجمهور ترامپ در مارس ۲۰۲۵ برای ادامه توسعه توسط بوئینگ اتخاذ شد. برنامه F/A-XX نیروی دریایی با بودجه حداقلی برای توسعه ادامه مییابد تا امکان استفاده از دستاوردهای F47 حفظ شود و از فشار بیشازحد به مهندسان پایگاه صنعتی دفاعی جلوگیری شود.
پیت هگست، وزیر دفاع، برای اولین بار این رقم ۳.۵ میلیارد دلاری را در جلسهای با کنگره در اوایل ماه جاری اعلام کرد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا افزود:
ما تصمیم استراتژیک گرفتیم که تمام تمرکز را روی F47 بگذاریم زیرا معتقدیم پایگاه صنعتی در حال حاضر تنها قادر به پیشبرد سریع یک برنامه است و اولویت رئیسجمهور، اجرای صحیح برنامه F47 است.
این در حالی است که اوایل این ماه، استیو پارکر، مدیرعامل بخش دفاع و فضای بوئینگ، با این ایده که پایگاه صنعتی آمریکا قادر به کار همزمان روی F47 و F/A-XX نیست، مخالفت کرد. نورثروپ گرومن نیز پس از انصراف از رقابت جنگنده نسل بعدی نیروی هوایی در سال ۲۰۲۳، برای F/A-XX در رقابت باقی مانده بود. گزارشها حاکی از آن است که لاکهید مارتین در مارس گذشته از رقابت جنگنده نسل بعدی نیروی دریایی حذف شد. بااینحال، برنامه F/A-XX ماههاست که در بلاتکلیفی به سر میبرد. گزارشی از بلومبرگ در اوایل این ماه اعلام کرد که پنتاگون در حال انتقال ۵۰۰ میلیون دلار از بودجه F/A-XX به F47 است و به نگرانیهای پایگاه صنعتی اشاره کرد.
اگرچه انتظار میرفت F47 و F/A-XX از نظر کلی مأموریتهای مشابهی داشته باشند اما الزامات اساسی یک جنگنده زمینپایه با طراحی ناونشین بهطور قابلتوجهی متفاوت است. F35 نمونه بارزی از این واقعیت است زیرا با وجود ظاهر مشابه، تنها حدود ۲۰ درصد قطعات بین نسخههای زمینپایه، ناونشین و نسخه عمودپرواز مشترک هستند. در همین حال، یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت خرید F35 از ۷۴ به ۴۷ فروند کاهش یافته است بدون اینکه تفکیکی از مدلها ارائه دهد. گزارشهای قبلی حاکی از آن است که این کاهش عمدتاً مربوط به مدلهای F35A نیروی هوایی است. این اقدام امکان حفظ حداقل نرخ تولید، افزایش بودجه برای مدرنسازی بلوک ۴ و سرمایهگذاری قابلتوجه حدود یک میلیارد دلار در قطعات یدکی برای رفع چالشهای پایداری و آمادگی را فراهم میکند. پکیج ارتقای بلوک ۴ نوید بهبودهای عمدهای برای همه مدلهای F35، ازجمله رادار جدید، قابلیتهای پیشرفته جنگ الکترونیک و گسترش زرادخانه تسلیحاتی را میدهد اما با تأخیرهای قابلتوجه و افزایش هزینهها مواجه شده است.