Resident Evil 4 Remake باید در این 10 مورد با نسخه اصلی متفاوت باشد
Resident Evil 4 Remake باید در این 10 مورد با نسخه اصلی متفاوت باشد
Resident Evil 4 Remake جزو موردانتظارترین بازیهای سال آینده قلمداد میشود و در این مقاله به 10 تغییری که انتظار داریم نسبت به اثر اورجینال رخ دهد، میپردازیم.
قطار ریمیک کپکام (Capcom) بیوقفه در حال حرکت بوده و اکنون به بزرگترین ایستگاه تا به این جای مسیر خود، یعنی Resident Evil 4، رسیده است. تا انتشار بازی در تاریخ 4 فروردین 1402 (24 مارس 2023)، این ریمیک وحشت بقا باید انتظارات بسیاری را برآورده کند و طبق چیزی که از ریمیکهای قبل سری Resident Evil دریافتیم، علیرغم این انتظارات، کپکام از ریسک کردن ترسی ندارد. انتظار داریم که ریمیک Resident Evil 4 در بخشهای کلیدی مختلف تغییرات گستردهای ایجاد کند. در این مقاله به تعدادی از تغییراتی که امیدواریم شاهد آنها باشیم خواهیم پرداخت.
لحن متفاوت
این مورد از همه واضحتر است. نسخهی اصلی Resident Evil 4، هنوز هم یک شاهکار واقعی به حساب میآید؛ شکی در آن نیست؛ ولیکن در کنار آن، لحنی بسیار قدیمی و پیشپاافتاده دارد. مورد مذکور عیناً یک نقص تلقی نمیشود؛ این طراحی، به شکلی هدفمند صورت گرفته بود و زیباشناختی شکل گرفته مبنی بر بودجه پایین آن، بخشی از چاشنی پروژه محسوب میشد. اما با این وجود، چنین لحنی با سبک امروزی و زیباشناختی Resident Evil که به مراتب جاافتاده و جایگزین شده است، همخوانی ندارد. در ریمیک نسخههای دوم و سوم بازی دیدیم که تغییراتی در لحن آن به همین منظور صورت گرفت و حتی طبق تریلرهایی که تا به این جای کار از Resident Evil 4 Remake شاهد بودیم، تقریباً واضح است که این نسخه نیز همین روند را پیش خواهد گرفت.
تمرکز بیشتر روی ژانر وحشت
مورد دوم همسو با تغییراتی در لحن Resident Evil 4 است که امیدواریم در بازی رخ دهند؛ اگرچه تریلر گیمپلی که چند روز پیش منتشر شد، این موضوع را تایید میکند. مجموعهی Resident Evil، از زمان نسخهی چهارم این سری که بیشتر یک بازی اکشن وحشت بود تا وحشت بقاء، دورهی اکشنمحور خود را شروع کرد. درست است که در طول کل بازی اضطراب دائم حس میشد، اما اضطراب و وحشت دو چیز مجزا هستند. حدس میزنیم که به احتمال زیاد، شاهد این موضوع در ریمیک نباشیم. در تریلر رونمایی، صحنههای آشنایی به چشم میخورد که در نسخهی اصلی طی روز رخ داده بودند، اما در ریمیک طی شب دیده میشد و لحن کلی بازی به نظر بسیار ترسناکتر بود و تریلر گیمپلی نیز مهر تایید دیگری بر این رویکرد میزند. خیلی مشتاق هستیم که این موضوع در تمام تجربهی بازی حس شود.
سرعت بهتر در پیشروی
بحث سرعت پیشروی در هر بازیای میتواند چالشبرانگیز باشد، علیالخصوص بازیهای ژانر وحشت که به وجود آوردن یک سرعت پیشروی جذاب در آنها، پروسهای پیچیده است. نسخهی اصلی Resident Evil 4 بهطور قطع از نظر استانداردهای ژانر وحشت، با طول مدت 15 الی 20 ساعت، یک بازی بسیار طولانی محسوب میشد و بیترید، مشکلاتی در قسمتهای مختلف پیشروی داستان به وجود آمده بود. برای مثال، خیلی از افراد اتفاق نظر دارند که بخشهای بهخصوصی از بازی مثل جزیره، کمی بیش از حد طولانی است. کپکام با انتشار ریمیکهای Resident Evil اخیر خود ثابت کرده است که از حذف کردن محتویات در جایی که لازم باشد هراسی ندارد (شاید حتی در مواقع غیرضروری) و Resident Evil 4 عنوانی است که شاید با حذف بخشهایی از آن، بتوان به یک سرعت پیشروی بهتر رسید.
ارتباط بیشتر با بازیهای پیشین مجموعه
این موضوع توسط عدهی زیادی از طرفداران قدیمی Resident Evil دربارهی نسخۀ چهارم، پیوسته مورد انتقاد قرار میگیرد؛ اینکه با وجود تمام نقطهقوتهای آن، بازی یاد شده بسیار مستقل از نسخههای پیشین خود عمل میکند. به دنبال سه بازی اول Resident Evil و نسخۀ Code: Veronica، کپکام در حال آمادهسازی فضا برای رویارویی نهایی عظیم با Umbrella Corporation بود، بنابراین زمانی که گفته شد تمام این خط داستانی در فاصلهی زمانی بین آثار قبل و Resident Evil 4 به اتمام رسیده و تنها با یک نوشتهی روی صفحه، سر و ته کار را به هم آوردند، چنین چیزی برای طرفداران قابل هضم نبود. واضح است که ما انتظار نداریم این موضوع در ریمیک بازی تغییر یابد؛ اما با این وجود، دوست داریم که تغییراتی در راستای ارتباط بیشتر وقایع نسخهی چهارم بازی با عناوین گذشتهی این مجموعه ایجاد شود. ریمیک Resident Evil 3 همین حالا نیز شامل تغییراتی برای نزدیکی بیشتر با Resident Evil 4 میشود، پس در این خصوص خوشبین هستیم.
روند تکامل ایدا
نمیشود نسخهای از Resident Evil ساخت که لیان (Leon) در آن حضور داشته باشد اما ایدا بخش حیاتی از داستان نباشد و البته که ایدا نقش بزرگی در Resident Evil 4 داشت. از آن جهت که در تریلر بازی توانستیم نگاهی کوتاه به این شخصیت محبوب داشته باشیم، به قطع میتوان گفت که ایدا در این ریمیک حضور خواهد یافت. همچنین امیدواریم کمپین این شخصیت که در نسخهی اصلی به دلایل روشنی جدا از بخش اصلی بازی بود به داستان راه یابد. Resident Evil 2 به خوبی توانست تمام موارد مربوط به ایدا را در داستان اصلی بگنجاند، پس بسیار اطمینان داریم که ریمیک نسخهی چهارم دنبالهروی آن باشد.
نقش بیشتر تعدادی از شخصیتها در داستان
زمانی که بحث شخصیتهای محوری برجسته مثل لیان، اشلی (Ashley)، ایدا و وسکر (Wesker) به میان میآید، مطمئن هستیم که کپکام در به تصویر کشیدن آنها در ریمیک توجه بسیاری به خرج خواهد داد، ولیکن امیدواریم که این شرکت روی تعدادی از شخصیتهای جانبی اما مهم در بازی نیز تمرکز کند. برای مثال، لویس سرا (Luis Sera) نقشی اساسی در بازی اصلی ایفا کرد و جک کراوزر (Jack Krauser) نیز به عنوان یکی از آنتاگونیستها حضور پررنگی در بازی داشت. ما خواهان این هستیم که نهتنها شاهد حضور بیشتر آنها باشیم، بلکه اطلاعات بیشتری از آنها به دست آورده و نسبت به نسخهی اصلی Resident Evil 4، داستان آنها وضوح بیشتری پیدا کند. از سوی دیگر، در همین حال واقعاً امیدوار هستیم که سالازار (Salazar)، به شخصیتی کاملاً متفاوت تغییر یابد (همچنین از نظر صدا)، یا مدت کمتری در بازی ظاهر شود.
مرد ارّهبرقی به دست
مرد ارّهبرقی به دست (Chainsaw Man)، ملقب به دکتر سالوادور (Dr. Salvador)، را میتوان یکی از بهیادماندنیترین شخصیتهای منفی نهتنها در Resident Evil 4، بلکه در کل سری Resident Evil قلمداد کرد و همانطور که در تریلر گیمپلی مشاهده کردیم، این دشمن قدرتمند به شکلی تهاجمیتر در ریمیک نیز حضور دارد. کپکام بدون شک از این موقعیت برای جلب توجهات روی این شخصیت نخواهد گذشت. البته سوال اصلی این است که در ریمیک به چه نحوی از آن استفاده خواهد شد؟ به شخصه دوست دارم شاهد دشمنی باشیم که هر چند وقت یکبار به مانند مستر ایکس (Mr. X) پیشروی ما ظاهر شده و در بحث طاقتفرسا و چالشبرانگیز بودن به او شباهت داشته، اما کمی سریعتر باشد تا با حرکات او سازگار شود. قطعاً چنین چیزی یک بازنگری گسترده از نسخهی اصلی Resident Evil 4 تلقی میشود، اما ریمیکهای این مجموعه همیشه به تغییرات بزرگ تمایل نشان دادهاند.
طراحی دوباره درگیریها
این موضوع در حقیقت یک امر ضروری به حساب میآید. نسخهی اصلی Resident Evil 4 از جهات مختلفی اثری ماندگار است، ولی یکی از جنبههای آن که به عقیدهی عدهای به پختگی نرسیده، نبود قابلیت حرکت و شلیک همزمان است. البته که در ریمیک، این قابلیت وجود خواهد داشت، ولیکن این موضوع به آن معناست که باید بازبینی گستردهای در درگیریهای مختلف صورت بگیرد؛ بازبینی در مواردی مثل تعداد دشمنانی که بازی روانهی شما خواهد کرد؛ از کجا به سمت شما هجوم خواهند آورد؛ چندمدت یکبار نمایان خواهند شد و طراحی محیطها به چه صورت است. تمام این موارد برای سازگاری با ویژگیهای حرکتی جدید باید بازنگری شوند.
ارتقاء همهجانبۀ سلاحها
بازی Resident Evil 4 طیف گستردهای از سلاحهای مختلف را در خود جای داده بود که یکی از دلایل ارزش تکرار بالای آن محسوب میشود، زیرا شما میتوانید روی سلاحهای مختلفی سرمایهگذاری کرده و در بخشهای مختلف بازی آنها را به کار بگیرید. ما امیدواریم که ریمیک مذکور با گزینههای ارتقای بیشتر برای تسلیحات، بیش از پیش روی آن سرمایهگذاری کند. نسخهی اصلی Resident Evil 4 به نوبۀ خود در این زمینه بسیار خوب عمل کرده بود و حقیقت امر این است که حتی در صورت استفاده از همان ساز و کار پیشرفت سلاح در ریمیک، ایرادی به وجود نمیآید، اما همانطور که تا الان متوجه شدیم، کپکام بهندرت دست رد به سینهی ایدههای تازه برای ریمیک میزند و احتمالاً اینبار هم به همین صورت خواهد بود.
پشتیبانی از واقعیت مجازی
بازی Resident Evil 4 Remake محتوای واقعیت مجازی برای PS VR2 دریافت خواهد کرد، اما خیلی خوب میشد که کل بازی را بتوانیم به صورت واقعیت مجازی تجربه کنیم. اگر صادقانه بگویم، این مورد کمی دستنیافتنی به نظر میرسد. در کمترین حالت، بازی Resident Evil 4 قرار است به یک محصول بسیار عظیم بدل شود؛ و به عنوان یک بازی سوم شخص، آنچنان که باید مناسب واقعیت مجازی نیست (یا حداقل سبک واقعیت مجازیای که ما نهتنها از مجموعهی Resident Evil، بلکه به صورت کلی از ژانر وحشت انتظار داریم). اما با توجه به این موضوع که Resident Evil 7 توانست روی واقعیت مجازی عالی ظاهر شود؛ آنقدر که نسخهی PSVR2 بازی Resident Evil Village امیدوارکننده به نظر میرسد و Resident Evil 4 VR روی عینک Quest 2 خوب عمل کرد، سخت است که بهدنبال یک نسخهی واقعیت مجازی برای این ریمیک نباشیم. امیدواریم که مدتی بعد از انتشار آن، این اتفاق بیفتد.
نظر شما در این باره چیست؟ چه تغییری دیگر میتواند بازی اورجینال را بیش از پیش بهبود ببخشد؟